View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 06:28

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Hjälp med teknikförklaring 
Author Message

Den här mojängen är lite intressant. Är det ngn som kan förklara tekniken? "Blockerar" den förstärkarens egna högtalare så att denna inte går att ha som monitor? Finns det billigare alternativ? Ska jag istället fortsätta att micka upp som vanligt?

Tone Transfer Module
http://vintage47amps.com/files/index.php?id=51

L :D

20 Jul 2013, 10:00
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hjälp med teknikförklaring
Om jag förstod det hela rätt så är det en slags linebox med lite extra finesser. Vad den gör är att du kopplar in den i din förstärkare mellan själva förstärkaren och högtalaren. Då behåller du volymen och ljudet i den egna förstärkaren. Sen kan du skicka signal från den här lådan till PA eller slava en större förstärkare. Pilratten kontrollerar mängden signal som man vill skicka, kan vara bra om man skall spela in direkt.

Hughes & Kettner gjorde något liknande kallat Red Box för några år sedan men den hade ingen pilratt utan var mer som en vanlig linebox. Radial har något liknande, kostar från 400 för en beggad Red Box upp till en tusing för Radialen (kan ha blivit dyrare). Radialen har jag inte provat men Red Boxen har jag ett ex av och den gör sitt jobb. Största fördelen jämfört med att micka upp är väl att man slipper läck. Skillnaden är dock marginell varför jag skulle fortsatt micka om jag var du.

20 Jul 2013, 19:16
Profile

Post Re: Hjälp med teknikförklaring
En line outbox eller inbyggd line out ger ofta ett annorlunda ljud mot det du hör i högtalaren eftersom högtalaren "färgar" ljudet en del.
En uppmikad förstärkare ger dig större möjlighet att få det ljud du vill ha och du använder förstärkaren som medhörning.

21 Jul 2013, 19:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]