|
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 varför du så otrevlig?
har noterat ett ökande antal inlägg där det enda syftet verkar vara att strö diverse otrevligheter omkring sig. Oftast samma författare och stort sett alltid etablerade assholes iofs. Är nyfiken ändå på varför man har den approach på ett fredligt forum. Jag menar, detta är ju inte ngt av de forum där dylika inlägg är vardagsmat och där de applåderas av andra likasinnade ingn större omfattning Vet inte vad ni andra säger, men jag har dessutom märkt att många av de trista och mer eller mindre otrevliga inläggen även innehåller nedsättande kommenterar om en annan forummedlems höga ålder. Inte bara jag som intte smyger med att jag drar upp medelåldern på forumet. Även andra betydligt yngre medlemmar råkar emellanåt ut för liknande. Ngn form av åldersmobbing eller vad? Bilder på pensionärer som äter tårta finns det ju andra forum som applåderar, varför inte hålla sig där? Så du som känner dig träffad; Vad beror detta på? Varför inte försöka vara trevlig istället. Du kommer inte att skrapa ihop så många likes från andra assholes, men eftersom den överväldigande majoriteten på detta forum är trevligt folk så har du ju inte så mycket att vinna på dina trista och ibland rent oförskämda kommentarer Jag lägger inte ut några exempel eftersom jag inte vill hänga ut ngn, ni vet nog alla vad jag menar. Och du som ev inte vet är antagligen en av de jag avser 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Sep 2013, 13:11 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: varför du så otrevlig?
Det är inte bara ålder som nedvärderas och drar till sig otrevligheter. Om jag ska vara ärlig så har jag mer och mer tappat lusten att medverka här på bojen överhuvudtaget. Blir mest en massa of topic kommentarer som syftar till att djävlas mer än att dryfta just topic. Är medlem på en del andra internationella forum som är inriktade mot musik och där förkommer inte sånt här alls i den omfattningen. Jag kanske är känslig eller en tråkmåns men jag kan tänka mig att det finns fler likasinnade som drar sig för att delta pga den attityden. Ja, nu fick jag det sagt, så nu kommer påhoppen snart att hopa sig, men det kan jag ta för att dra lite uppmärksamhet till fenomenet.
|
| 04 Sep 2013, 13:26 |
|
 |
|
Joshunznera
|
@holmis63: kanske bara är så att både du och jag är lite för känsliga. Du för att bli trampad å dina Ibenez-ömma tår och jag för att bli påmind om att jag har passerat bäst för datumet  Att dra från forumet för lite mothugg är inte rätt medicin IMO, bättre då att försöka vrida saker och ting rätt, Ljudbojen är ju ett väldigt trevligt forum i allt väsentligt Och jorå, det finns riktiga grinollar på andra forum (LP-forumet) tex
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Sep 2013, 14:50 |
|
 |
|
helmik
|
Jag tror att det är så enkelt att på det här forumet kan man vara helt säker på att någon eller några medlemmar går i taket och blir fullständigt koleriska om man är provokativ. Den som söker bråk hittar det här.
|
| 04 Sep 2013, 16:23 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: @holmis63: kanske bara är så att både du och jag är lite för känsliga. Du för att bli trampad å dina Ibenez-ömma tår och jag för att bli påmind om att jag har passerat bäst för datumet  Att dra från forumet för lite mothugg är inte rätt medicin IMO, bättre då att försöka vrida saker och ting rätt, Ljudbojen är ju ett väldigt trevligt forum i allt väsentligt Och jorå, det finns riktiga grinollar på andra forum (LP-forumet) tex Så kan det nog vara, min Ibanez tå är svullen av förnedring Allvarligt talat så är det inte det jag tänker på, det är sånt som du själv påpekar, helt oprovocerade plötsliga inlägg av illvillighet som dyker upp i snart sagt varenda tråd! Lp forumet hänger jag inte på men Gibsonforum, 21frets, Thefenderforum och Ibanezcollectors t.ex, men de är ju specifika för anhängare så det kanske är skillnad, men där är man mycket seriösare och diskussionerna blir faktiskt ofta intressanta, här slutar det ofta i att man bara hoppar på varandra och det blir liksom inga diskussioner runt ämnet. Men det är nog som du säger, man får inte vara så känslig, tyvärr rycks jag själv med ofta också och så får jag en känsla av ovänlighet från både mig själv och andra med mig härifrån, det är ju inte därför jag är här, det är ju för att jag tycker det är så djävla kul med musik och musikprylar, så jag får väl skärpa mig 
|
| 04 Sep 2013, 16:51 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag tycker att det finns en bra devis, dvs som man ropar får man svar. Vissa trådar inbjuder verkligen till att provocera men för den skull behöver man inte vara elak...  . Nu vet jag inte om jag kastar sten i glashus, men jag uppfattar inte att inläggen är genuint taskiga utan mer att man spinner på den tråd som finns. Jag kan tänka mig att en del yngre uppfattar äldre BOJs som lite 'gubbiga', om man får säga så utan att få pisk..  . Bara lägga till där, vi kanske läser olika trådar, jag skulle faktiskt vilja se ett trådexempel för att göra det mer konkret, lägg upp hela tråden så är ingen nämnd? Iaf tipsa om forumsdel, kanske pedaler, vintage? /Ulf
|
| 04 Sep 2013, 17:19 |
|
 |
|
Freppezon
|
Jag är faktiskt överraskad att jag tycker att ljudbojen håller en god och förvånansvärt pro-profil!
Jämfört med Diskantforum och VST-Forum (som jag har avregistrerat mig ifrån) är ljudbojen den enda "liv"linan jag har valt att vidhålla när det gäller musik.
Men som sagt jag tror anledningen är en ökad ålder, ökad kolhydratnivå i dom nedre magnivåerna, samt ökad halt av hormonet testosteron, gärna (om man läser) många inlägg handlar det om 7 burkar mellanöl och 2 starka glas vin på Fredagskvällen, då kan jag inte läsa och låta bli att mysa ty jag blir full av ett glas mellanöl...=)
|
| 04 Sep 2013, 17:56 |
|
 |
|
Brutalisator
|
Abe Normal wrote: Vissa trådar inbjuder verkligen till att provocera men för den skull behöver man inte vara elak...  Äh, det är inte taskigt om det är roligt! 
|
| 04 Sep 2013, 18:57 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Tror att många tycker att pondus och musikalitet kommer med ett högre "antal poster" i olika topics... Och med det har vissa mer "rätt" än andra.
|
| 04 Sep 2013, 21:51 |
|
 |
|
ralvejd
|
Quote: varför du så otrevlig? jag är fan int otrevli, det var det jävl.. Skojjar bara Det är ju onsdag och jag har nu bar två dagar kvar på min semester så Caol ila moch skål på er.
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 04 Sep 2013, 22:20 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Är det inte bättre att kontakta rövhålet via PM i stället och skälla ut hen? Nu blir man ju nyfiken på vem det är ju! *popcorn* Vilken reaktion vill du ha på denna tråd?
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 04 Sep 2013, 23:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Forsman wrote: Är det inte bättre att kontakta rövhålet via PM i stället och skälla ut hen? Nu blir man ju nyfiken på vem det är ju! *popcorn* Vilken reaktion vill du ha på denna tråd? eftertanke är fullt tillräcklig som reaktion. Frågorna var retoriska och ngn debatt i ämnet tycker jag inte behövs. Skulle antagligen inte ens ha skrivit inlägget om jag själv hade ägnat mig åt lite eftertanke 
|
| 05 Sep 2013, 05:52 |
|
 |
|
Forsman
|
Det är inte så att du misstolkar folks ironi då? Det är grymt svårt att vara tydlig med ironi i skriftlig form, så egentligen ska man ju vara övertydlig med det - eller undvika den helt och hållet. Själv så är ironi en stor del av min vardag och den stöter jag på hela tiden, inte minst på jobbet. Nästan alla förstår den, men ibland dyker det upp någon som inte brukar vara där och då kan våran jargong upplevas som elak och konstig, men för den som är van så är det naturligt och faktiskt ganska roligt! Kika in på Diskantforum t.ex. så finns denna jargong överallt... Du pratar om åldersmobbing, men jag tror helt enkelt att en av förklaringarna till varför ironin misstolkas är att äldre personer inte är vana vid jargongen helt enkelt. Man kan inte ta allt som skrivs på allvar och absolut inte personligt. Har du tagit upp detta problem på PRO-mötena? (skämtsam ironi igen). Förstår du hur jag menar? 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 05 Sep 2013, 08:21 |
|
 |
|
kjelle
|
En uppfriskande jargong kan vara dålig smak i ett annat sammanhang. T.ex. diskantstilen på Bojen, passar inte alls. Man måste ha lite känsla för vad som passar in på respektive forum, arbetsplats o.s.v. Ansvaret för att hålla god stil ligger ju på den som nödvändigtvis ska vara ironisk, inte på de övriga. Men, man får ju ändå komma ihåg att det är ett forum, alltså en åsiktsmaskin, och slå dövörat till och inte besvara allt.
| 05 Sep 2013, 08:59 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
det jag kan tänka mig är att Bojen-fans vill ha det seriöst.. dvs vill ha ärliga svar o inte fjortisnivå på sina tåpics... för det är oftast den NIVÅN som kan finnas på andra icke nämnda forum.... vissa personer trycker ofta ut dynga bakom en profil som inte går o länka till nån person... finns sådan troll även på Facebook för mig betyder inte OFFTÅPIC att man få agera med näthat o andra diverse otrevligheter. det är helt enkelt ämnen som inte passar in på dem andra grupperingarna där folk kan vädra sina ideer o vardag.... sen att jag blev jädrigt irriterad på ett icke nämnt forum för ett par månader sen då det skrevs diverse tråkigheter om Bojen.. o att jag sjönk till deras nivå just denna dag .. är inte en ursäkt i sig.. bara ett konstaterande att mentaliteten är på fjortisnivå där.. o att folk där oftast spelar ut sin mobbing på ett barnsligt sätt o inte tar ansvar för sitt nätvett/bruk .. har avslutat mina besök på denna sida mer eller mindre .. vill nog ta bort min profil där också ta väl hand om varandra o hjälp varandra o retas inte o skriv inte dumma kommentarer som ni inte kan stå för i riktiga livet... många som skall "skoja" = otrevligt dryga ut sig på forum ex ex ... skulle nog åka på stryk o misshandel om dem var likadana i verkligheten.. en tankeställare bara 
|
| 05 Sep 2013, 09:02 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Forsman wrote: Det är inte så att du misstolkar folks ironi då? Det är grymt svårt att vara tydlig med ironi i skriftlig form, så egentligen ska man ju vara övertydlig med det - eller undvika den helt och hållet. Själv så är ironi en stor del av min vardag och den stöter jag på hela tiden, inte minst på jobbet. Nästan alla förstår den, men ibland dyker det upp någon som inte brukar vara där och då kan våran jargong upplevas som elak och konstig, men för den som är van så är det naturligt och faktiskt ganska roligt! Kika in på Diskantforum t.ex. så finns denna jargong överallt... Du pratar om åldersmobbing, men jag tror helt enkelt att en av förklaringarna till varför ironin misstolkas är att äldre personer inte är vana vid jargongen helt enkelt. Man kan inte ta allt som skrivs på allvar och absolut inte personligt. Har du tagit upp detta problem på PRO-mötena? (skämtsam ironi igen). Förstår du hur jag menar?  jorå jag fattar och ironi är mitt mellannamn occh dessutom min absoluta favorit när det gäller humur. Exemplen är många, tex Ricky Gervais, Schyffert, Kalle Sändare eller Frank Zappa (eller Lasse Bengtsson och LArs Ekborg från tiden innan ironigenerationen var född). Jag gillar ironi, men upprepas samma ironi för många gånger går den lätt över i mobbing, det är den gränsen som är så svår att dra. Själv tycker jag att det räcker med pensionärsskämten nu. Jag är antagligen yngre än många av gubbarna både här och på Diskant (jorå jag är reggad där också  med nyare datum på personnumret. Gubbe har inget med ålder att göra IMO. Precis som att kärring inte har med varken kön eler ålder att göra. ....och detta inlägg anses säkert gubbigt av en del, men det bjuder jag på 
|
| 05 Sep 2013, 09:08 |
|
 |
|
Forsman
|
zven wrote: det jag kan tänka mig är att Bojen-fans vill ha det seriöst.. dvs vill ha ärliga svar o inte fjortisnivå på sina tåpics... Ja, det märks ju verkligen i Frässkäggstråden!  Eller alla politik-trådar...  Ett underligt fenomen på Bojen är ändå att så fort det börjar hetta till lite, ja då låser man tråden. Jag kan tycka att dessa trådar har ett högt underhållningsvärde och livar upp stämningen lite. 
|
| 05 Sep 2013, 10:02 |
|
 |
|
zven
|
Forsman wrote: zven wrote: det jag kan tänka mig är att Bojen-fans vill ha det seriöst.. dvs vill ha ärliga svar o inte fjortisnivå på sina tåpics... Ja, det märks ju verkligen i Frässkäggstråden!  Eller alla politik-trådar...  Ett underligt fenomen på Bojen är ändå att så fort det börjar hetta till lite, ja då låser man tråden. Jag kan tycka att dessa trådar har ett högt underhållningsvärde och livar upp stämningen lite.  om man skriver underliga kommentarer.. kan man stå för dem öga mot öga ? mot den man riktar den till? om så fallet = accepterat vet man med sig att man kliver över lik o inte vågat säga samma sak in real Life o veta med sig att man kan åka på en rak höger o ligga blodig vid en trotoarkant.. jag då kanske man skall hålla snattran på tangentbordet.. o låta stämningen på forumet hålla en vuxen nivå... 
|
| 05 Sep 2013, 10:38 |
|
 |
|
helmik
|
zven wrote: veta med sig att man kan åka på en rak höger o ligga blodig vid en trotoarkant.. låta stämningen på forumet hålla en vuxen nivå...  Den där motsägelsen är nog bland det jävligaste jag läst på Bojen på flera år. Jag tycker att du i fortsättningen ska tänka efter två gånger innan du postar något.
|
| 05 Sep 2013, 10:44 |
|
 |
|
holmis63
|
helmik wrote: zven wrote: veta med sig att man kan åka på en rak höger o ligga blodig vid en trotoarkant.. låta stämningen på forumet hålla en vuxen nivå...  Den där motsägelsen är nog bland det jävligaste jag läst på Bojen på flera år. Jag tycker att du i fortsättningen ska tänka efter två gånger innan du postar något. Nu var den ju tagen lite ur sitt sammanhang, din kommentar, men jag ser ingen motsägelse i Svens inlägg? Vet du att du inte skulle säga nåt till någon i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet!
|
| 05 Sep 2013, 10:51 |
|
 |
|
Forsman
|
holmis63 wrote: Nu var den ju tagen lite ur sitt sammanhang, din kommentar, men jag ser ingen motsägelse i Svens inlägg? Vet du att du inte skulle säga nåt till någon i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet! Problemet uppstår ju när någon tror att en person inte skulle våga säga samma sak IRL. Hur kan någon veta det liksom? Det blir ju personliga bedömningar av någon annan, vilket är bäddat för trubbel. En sak som jag har märkt här på Bojen är att om någon tycker något, så är det "det som gäller". Upplever det som att vissa här inne har svårt att acceptera att det finns flera åsikter om saker och ting än deras egen version. Upplever även att det är gott om besserwissrar här, lite pga det ovanstående påståendet. Men - detta är internet. Man kan inte vinna en diskussion på nätet. Självklart ska man inte vara direkt elak mot någon och om man använder ironi så är det bra om man förtydligar detta. Jag kan vara lite småironisk i detta inlägg! 
|
| 05 Sep 2013, 11:50 |
|
 |
|
zven
|
Forsman wrote: holmis63 wrote: Nu var den ju tagen lite ur sitt sammanhang, din kommentar, men jag ser ingen motsägelse i Svens inlägg? Vet du att du inte skulle säga nåt till någon i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet! Problemet uppstår ju när någon tror att en person inte skulle våga säga samma sak IRL. Hur kan någon veta det liksom? Det blir ju personliga bedömningar av någon annan, vilket är bäddat för trubbel. En sak som jag har märkt här på Bojen är att om någon tycker något, så är det "det som gäller". Upplever det som att vissa här inne har svårt att acceptera att det finns flera åsikter om saker och ting än deras egen version. Upplever även att det är gott om besserwissrar här, lite pga det ovanstående påståendet. Men - detta är internet. Man kan inte vinna en diskussion på nätet. Självklart ska man inte vara direkt elak mot någon och om man använder ironi så är det bra om man förtydligar detta. Jag kan vara lite småironisk i detta inlägg!  men du Forsman vad finner vissa för glädje I att ev. vara IRONISK I alla kommentarer ? vad är det som är så kul med att spy galla på ett forum o få igång en debatt som är onödig i sig själv då huvudämnet faller bort med dessa spydiga /ironiska (utanför ämnet ) kommentarer off tåpic betyder inte (vad jag föreställt mig i alla fall) att man kör ironi/ ev påhopp... på varenda svar .. off tåpic för mig är nåt som inte passar in i dem övriga grupperingar tillex säljes vintage ex ex .. o kan handla om vad som helst som inte faller inom dem övriga grupperingar... kan vara en seriös fundering om livet.. kan vara nån som inte mår bra psykiskt som av nån anledning befinner sig i livskris o råkar vara på bojen..... o i detta läge ge en kommentar om att (ett exempel ) tillex skall gå hem o R**-k****A sin morsa kan sluta väldigt illa.. detta kan sluta med en oreda för en skör personlighet,,,,' o i värsta fall dödsfall ( då personen inte uppfattar denna ironi som ironi utan tar det till sig o mår skit o ännu sämre av det) Så tycker jag I alla fall.... 
|
| 05 Sep 2013, 12:38 |
|
 |
|
Brutalisator
|
Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp.
|
| 05 Sep 2013, 12:46 |
|
 |
|
Forsman
|
Brutalisator wrote: Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp. Typ exakt det jag försöker säga... zven wrote: detta kan sluta med en oreda för en skör personlighet,,,,' o i värsta fall dödsfall ( då personen inte uppfattar denna ironi som ironi utan tar det till sig o mår skit o ännu sämre av det) Så tycker jag I alla fall....  Så tycker du. Jag förstår dock inte varför man sätter sig och söker tröst på ett internetforum i stället för att söka professionell hjälp om man mår så förbaskat dåligt. Tycker jag. Men jag förstår. Vi kan alla sluta upp med ironi och sarkasm. Det blir skoj! 
|
| 05 Sep 2013, 12:50 |
|
 |
|
kjelle
|
Brutalisator wrote: Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp. Hos er som är ivriga diskantare verkar det här med åldersfixering vara väldigt viktigt, och förklaringen till allt som ogillas eller missförstås. Är det någonstans som åldern verkar ha betydelse, är det där. För övrigt handlar det inte om att "uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text" utan snarare om att uppskatta (eller inte). Om något är illa skrivet, eller bara osmakligt, är nog snedtolkning en snäll omskrivning. För övrigt är inte alla på diskant yngre, även om det kan verka så ibland på inläggen.
| 05 Sep 2013, 12:58 |
|
 |
|
Burner
|
Bäst man skriver innan nån läser tråden...  Jösses, kan man säga om det mesta i denna tråden.. Josh skulle tagit det privat alt skriva utan omsvep vem det gäller, sluta tramsa! Vill man motverka Trollande, ställ högre krav på reggprofiler eller ta betalt. Häver man ur sig skit efter det så får man väl ta konsekvenserna för eller senare IRL. Som med lackeraren... Han blåste folk, klart han får räkna med mothugg.
|
| 05 Sep 2013, 13:07 |
|
 |
|
rifle
|
Josh post kanske får en del som hettar ur att också tänka till innan de skriver sina motangrepp. It takes two to tangoooe 
|
| 05 Sep 2013, 13:11 |
|
 |
|
zven
|
rifle wrote: Josh post kanske får en del som hettar ur att också tänka till innan de skriver sina motangrepp. It takes two to tangoooe  +1 
|
| 05 Sep 2013, 16:55 |
|
 |
|
zven
|
Brutalisator wrote: Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp. tja jag är nog tror jag yngst i denna tåpic ... så det där med att Bojen medlemmar är lite äldre är ren skitsnack...
|
| 05 Sep 2013, 16:59 |
|
 |
|
Trout
|
Brutalisator wrote: Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp. Verkar rimligt. Ironi, sarkasm och jargong uppfanns ju så sent som 1987.
|
| 05 Sep 2013, 17:02 |
|
|