| Author |
Message |
|
pistolkatt
|
 Vi kör Call it Stormy Monday
Halloj! Nu lägger jag upp en video till. Det är vår lilla duo + Backingtrackmästaren Lawrence Fritts. Efter något år eller så av att skapa och publicera videor med musik har vi nu bestämt att vi ska ha ett namn. Vi kallar oss 'Transatlantic Mojo'. Lagom cheesy och kliché tycker jag själv. Här kör vi 'Call is Stormy Monday' i G, jag spelar på ett mb crossover som Macke här på bojen jobbat på stämplattorna och stämning på. Låter gött och spelar supertajt. Mjuka och lätta overblows på hål sex precis som det ska vara för en andra positionare som jag. Feedback är alltid välkommet. Jag suger fortfarande på att spela i höga oktaven men jobbar nu på det lite mer. http://youtu.be/qum0Yg21DXs
|
| 16 Oct 2013, 13:43 |
|
 |
|
Martin O
|
 Re: Vi kör Call it Stormy Monday
Fräckt sound! Ska du ha kritik, kan jag säga att du kanske är lite, lite för aktiv på munspelet under sången. Alltså inte fillsen utan det att du spelar över honom ibland. Det kukar ur lite på solot, det noterade det du själv, men fram till det är det nog det bästa jag hört dig spela.
Det där med att ljudet kommer genom "telefonen" låter science-fiction för mig. Men jag är ett gammalt as.
|
| 17 Oct 2013, 01:30 |
|
 |
|
pistolkatt
|
Tack för kritiken, Martin. En del fills gick in i sången. Jag satt med mixningen och tyckte ändå att sången var tydlig och att fillsen liksom stöttade sången. Men när du säger det (och det sades även på MBH) så gör det att munspelet ändå tar så mycket mer plats och tar huvudrollen i låten. Får kanske göra ett nytt försök för min egen skull. ... Vill också tillägga att dagens telefoner är mer avancerade än tricoderna i de två första Star Trek filmerna. 
|
| 17 Oct 2013, 15:15 |
|
 |
|
Harper
|
Bra ton!! Har herrn tjuvtränat?
Annars håller jag med kommentarerna från Gussows hörna ... Småsaker som: lirarför mycket, 6OB passar inte där du lägger den men framför allt att du inte utnyttjar/ accentuerar avstickarna från standardprogressionen I-IV-V
_________________ Stefan
|
| 17 Oct 2013, 20:02 |
|
 |
|
pistolkatt
|
Tack för lyssningen Stefan! Här tjuvtränas lite hela tiden, det är inte mycket annat som händer... Det är ungefär sex månader mellan den här videon och 'Trouble No more' dessutom. Tusan också, Jag tyckte att OB:na lät bra när jag spelade och mixade. Jag lyssnade igen efter Icemans kommentar och nu en gång till. Jag hör att på en del ställen strävar jag nog efter att böja upp dem till kvarten. Kan det stämma? borde jag ha spelat 7B istället?? Crappity, crap. Nåja nu har jag chansen att ställa dig också mot väggen, precis som Iceman: Vad skulle du använda för noter/skalor till progressionen för att komma bort från I- IV- V? Köra ackordtonerna eller helt tänka om i skalor/positioner? Mitt lir blir så jävla bajsnödigt när jag tänker för mycket bara. Tonen och timingen försvinner helt. Det var det som hände när jag skulle upp och böka på övre oktaven: "Fan, nu måste jag hitta på något nytt! Upp en oktav och gläns! Nej, Satan vad det låter! Avveckla med en 8D-9D warble och bara blås på tonikan."  D Här är progressionen enligt wiki G9 / / / | C9 / / / | G9 / Ab9 / | G9 / / / | C9 / / / | C9 / / / | G9 / Am7 /| Bm7 /Bb7 /| Am7 / / / | Cm7 / / /| G9 / C9 / | G9 / D augmented / | Tips och idéer välkomna! /Linus
Last edited by pistolkatt on 17 Oct 2013, 22:18, edited 1 time in total.
|
| 17 Oct 2013, 20:50 |
|
 |
|
Harper
|
@Pistol ... Så här sent på kvällen tar vi och gör det enkelt för oss ... vi tar och koncentrerar oss på hål 2 och 3 ... prova att köra hela låten på Bara de hålen ... det ska i princip räcka för att få färg och hjärta och nyanser ... Gör det ordentligt och länge tills harmonierna kommer. Tom bra idé att tejpa för närliggande hål om du har en benägenhet att fuska ! Utnyttja 2D alla böjar, glöm absolut inte blås 2 .... jätteviktig! ... och framför allt, hitta Alla D3 toner och dess plats i harmonierna. När detta är gjort och du får in det i ryggraden så det passar i ackordväxlingarna är det egentligen klart, bara att köra samma harmonier upp och ner i oktaverna. Ang 6OB vara eller inte vara .... samma princip ... eftersom ( som jag vet att du vet) det motsvarar D3' ... Hål 2 o 3 övningen gör det lättare att känna in när det ska vara D6, 6OB eller D7
_________________ Stefan
|
| 17 Oct 2013, 21:37 |
|
 |
|
pistolkatt
|
Sent på kvällen? Nej nu är det ju munspelsträning i 1,5 timma ;D. Det är andra gången du tipsar om tejptekniken tror jag. Jag läste om den i en av barretts böcker och testade lite... men utan tejp då... Och det dröjde ungefär fyra toner innan man började fuska. Nu blire och sätta dit eltejpen på reservspelet i C och böja mig blå! EDIT: https://www.dropbox.com/s/5rmk5l614bphuw6/2013-10-17%2022.10.23.jpg
Last edited by pistolkatt on 17 Oct 2013, 22:17, edited 1 time in total.
|
| 17 Oct 2013, 22:01 |
|
 |
|
Martin O
|
Ah, nu ser jag på MBH: men ändå en bra poäng att de flesta reagerar på ung. samma sak. (Därmed inget om "majoriteten har alltid rätt".) Frågetecknen i ackordutskriften ska vara "b" -- men det kanske bara är tryckfel? (Fast själv brukar jag ta ett Bess-dim i åttonde takten, tycker det låter lite snyggare.) Det finns en kille (fanns: han e dö) som heter Chris Michalek som gjort en video om det här med att följa ackorden på "Stormy Monday" i Allman Bros (egentligen T-bone Walker)-versionen. Den hade väl sina poänger (även om jag hade svårt för grabbens något pompösa stil), ska nog gå att hitta på Utuben. Du ska nog inte "tänka" så mycket i den meningen att du säger dig, "Nu måste jag fylla de här ackorden helt ut": spelar du t ex fort är det ingen jävel som reagerar särskilt starkt på hur du förhåller dig till ackorden, då är det skalan -- men om du landar på t ex (tonen) G just över Bm7-ackordet tror jag du hör att det låter kasst. Mitt förslag: öva på standardarpeggiot i 2 pos: G-H-D-E-G-H-D-E-G (från hål 2D t 9B) och sätt det med förtroende i olika tempi så är du hemma, även en "Stormy Monday". Visst, det är fusk, men som T S Eliot sa, man ska fuska.
Du kan också kolla de/den Allmanversionen med munspel. Han hete Thom Doucette som spelar på livetagningen fr 1970 (fast munspelet är ofta bortredigerat ...) och han var avancerad för sin tid.
|
| 17 Oct 2013, 22:07 |
|
 |
|
Martin O
|
Oj oj, här kan vi tal om överinformation: nu ser jag att Larry Iskarlen redan har tipsat dig om Michalek-videon ... Det positiva i allt detta är väl att man nu som apsirerande harmonicist får en jävla massa hjälp, el åtminstone ngt ditåt. På min tid, som det heter, fick man lura ut saker och ting själv; det var också då det stod varningstexter mot att böja toner i munspelpaketen ...
|
| 17 Oct 2013, 22:50 |
|
 |
|
ingvar
|
Läste det här på bluesharmonica.com och tänkte på den här tråden. http://www.bluesharmonica.com/harp_stormy_monday
|
| 08 Nov 2013, 08:30 |
|
|