View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:48

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Power scaling, synpunkter och erfarenheter? 
Author Message

Post Power scaling, synpunkter och erfarenheter?
Hej, min första post här efter en del smygläsande;

Power scaling, är det någon som testat någon förstärkare med det eller har någon länk? jag hittar bara gitarrklipp på tuben. Synpunkter emottages tacksamt.

//J

16 Oct 2013, 13:46
Profile

Post Re: Power scaling, synpunkter och erfarenheter?
Jag har inga erfarenheter av PS.
Jag svarar mest för att det stått tomt ett par dagar och det är jag som är känd för att vara den största tekniknörden här på munspelsforumet.

Jag har försökt sätta mig in i vad PS gör och jag känner mig mest skeptisk till om det kan låta bra.
När inte ens en Line out låter riktigt bra och naturligt på alla förstärkare så kan jag inte tänka mig att en sån här modifikation kan låta bra.

Vad är det man vinner på powerscaling?
Lägre ljud?
Ja då tror jag mer på en liten 1/2 watts förstärkare eller 7 watts pignose.
Man kan aldrig få allt i samma paket helt enkelt.
Man får inte samma ljud om du driver samma högtalare med två olika starka förstärkare.

Det här är mina åsikter och en del tycker att jag borde skrivas in på anstalt för de tycker annorlunda. Men det är deras problem. 8)

18 Oct 2013, 11:16
Profile WWW

Tack för dina synpunkter, jag frågade ju inte efter annat än det.. :-)

Ja, "vinsten" skulle bli lägre ljud eller snarare bättre kontroll av volymen vid sprickpunkten. Det skulle vara trevligt att veta att den förstärkare man har, en enda skulle det vara då, alltid är rätt i storlek. 4x10 är stort och tungt men ger större ljudbild än en Pignose. Ljudnivån brukar variera på scen, ska man byta förstärkare då? Tänk vad enkelt att vrida på kranen bara.

Jag ställde min fråga just här med hopp om att någon skulle ha testat t ex en Lehnert med power scaling. De lär vara åt Marshall-hållet (och ingenting för mig alltså) men man borde kunna få en uppfattning av om power scaling är någonting bra eller inte.

London Powers satser är inte hemskt dyra, kanske jag får pröva själv. Jag begriper mig dock inte på förstärkares insidor.

//Johan

18 Oct 2013, 11:51
Profile

Spelar ju inte munspel, men har ju just skaffat en Lehnert Rambler Steeltop med PS. Det funkar alldeles utmärkt för att få ett lagom pressat slutsteg i rimliga volymer. Som alla dämpetoder, funkar det bäst när man dämpar måttligt. Sovrumsvolym på riktigt, d.v.s. i lägenhet utan att störa någon sent i angränsande rum, är ju alltid en rätt stor kompromiss, och det är inte så mycket luft som flyttas.
Jag har ovannämnda Rambler + 2 st Rat moddade satärkare med PS och kan konstatera att det låter mycket bra, och Ramblern såklart bäst. Och den låter inte Marshall! Snarare en snyggt pressad EL84 stärkare, med möjlighet till Fendervibbar.

Alternativet för att få ner volymen låter inte bättre, enligt min mening. Weber Mass, Hot Plate har jag och använder ibland. Även här gäller dämpning med måtta.

18 Oct 2013, 12:02
Profile WWW

Grejt, kjelle!

Det skulle vara otroligt trevligt om någon munspelare i närheten av dig fick provspela med några olika mikrofoner och lägga ut ljudfiler nånstans.

//J

18 Oct 2013, 12:10
Profile

Vespoholic wrote:
Grejt, kjelle!

Det skulle vara otroligt trevligt om någon munspelare i närheten av dig fick provspela med några olika mikrofoner och lägga ut ljudfiler nånstans.

//J

Det är väl inte omöjligt att ordna. Jag bor i Uppsala, och har tillgång till repa rätt flexibelt. Hyfsat bra dämpning i repan, dessutom. Om munspelarna bara står för inspelningsutrustningen, så funkar väl det. Jag kan bidra med t.ex. en bra Sontronics rörmik, och dito småmembranare, funkar bra för rumsmikning. Förutom förstärkare, förstås.

Att jämföra med line out tycker jag inte är vettigt. Line out är ju i regel en tappning av signalen mellan förförstärkare och slutsteg, med eller utan högtalarsimulering. Högtalaren och slutsteget är ju inte alls med här, och slutstegsöverstyrning finns ju inte på kartan. Powerscaling påverkar ju i princip matningen till slutsteget, och om jag inte har helt fel, även till försteget. Mättningspunkten nås alltså tidigare, men relationen mellan försteg och slutsteg bibehålls hyfsat. Ett ljud med break up som vi gillar, både gitarrister och munspelare, består nog av både förstegs- och slutstegsdist. Mastervolym ger åtminstone förstegsdisten, men dämpar mellan försteget och ett fullt drivet slutsteg.
Attenuators ligger ju mellan slutsteg och högtalare, och förvränger därmed kopplingen mellan slutsteg och högtalare mer eller mindre. Rören tar slut rätt fort också med attenuators, eftersom rören körs för fullt.
Half power, som finns på många stärkare, brukar också låta lite annorlunda. En halvering av effekten är ju också bara -3dB, vilket inte brukar uppfattas som speciellt stor skillnad.

18 Oct 2013, 13:22
Profile WWW

Hoppar ingen annan på det kommer jag själv men det kräver en del planering och endast en lördag eller söndag mitt på dagen passar.

18 Oct 2013, 13:41
Profile

Ja, så går det när man inte är tydlig. :oops:
Den line out som jag pratar om och som är den som är vanligast bland munspelsförstärkarbyggarna är den line out som man tar efter utgångstrafon.
I stil med den på det här schemat.
http://www.lonewolfblues.com/images/6L6/6l6se_schem.jpg
Den avslöjar obarmhärtigt symaskinen i en förstärkare om det bara så finns en pytteliten antydan till en sån.
Den fungerar jättebra på just den här lonewolf, men det beror på att det är en materialmässigt moderniserad modell av en förstärkare från sent 40-tal. Och som sådan nästan helt fri från distorsion och överstyrningar.

95% av de som spelar munspel vill ha "Chicagoljud".
Svårt att definiera, men om man tittar på de förstärkare som används i det sammanhanget så har de en sak gemensamt och det är att de har ett väldigt rent ljud om man spelar gitarr på dem.
En "Chicagomunspelare" tillverkar disten i mikrofonen med hjälp av en lufttät cup som han gör med händerna. - sen skickas den signalen genom en förstärkare som beroende på storlek lägger till lite dist i försteg eller slutsteg. _ det är svårt att få till slutstegsdist med en akustiskt upptagande mikrofon utan rundgång på en stor förstärkare.
En sak som de ofta gör är att byta till svagare förförstärkarrör för att tämja förstärkaren lite och slippa för kraftig förförstärkardist.
Mastrar för att öka disten i förförstärkaren gör bara så du får lättare rundgång.

De andra 5% är de som gärna kör på högdistande, stora förstärkare och boxar . Sugar Blue, Johnny Mars, Speedo Harmonica Jones, Håkan Ehn för att nämna några.

Många gillar champar, VHT, Supro och andra rätt så vilda 5 wattsförstärkare. Dom distar ganska ordentligt i försteget, men då är de inte heller så högljudda.- Bra till inspelning, men måste oftast mikas upp om man ska spela med dom ute.

Jason Ricci ligger mitt emellan med boxar och en lågdistande förstärkare.

F.ö så håller jag med om att L-pads och andra attenuatorer inte låter bra

Den enda 2 lägesförstärkaren som jag har hört och som låter bra på bägge lägena för munspel är Chicago Mission 32-20

jag jobbar i Knivsta och skulle kunna åka förbi och stilla min nyfikenhet, "bara för att" ...

18 Oct 2013, 14:07
Profile WWW

Och jag får väl glatt erkänna att jag inte är så hemma på förstärkare för just munspel. 8)
Hur som helst, hjälper gärna till om det önskas. Ramblern med PS (topp) kan fixas för test, likaså en Marshall Class 5 med PS och ett 10" greenback (combo) . En 2061X Lead&bass 20W klon by Soultone (topp) kan ju funka som referens, inte mycket som stör i en sån. :wink: Har ni någon favorithögtalare, får ni gärna ta med det, jag är ju gitarrist...

Denna helg blir lite svår. Föreslå gärna något lite framåt i tiden.

18 Oct 2013, 14:33
Profile WWW

Det låter ju som en fantastiskt bra idé, Arne. Jag känner hög spänning.

//J

18 Oct 2013, 14:34
Profile

Jag har labbat med olika effektmotstånd efter likriktaren med mycket gott resultat
100 ohm var för mycket för mig
Kolla längst ner på denna sida.
http://www.tone-lizard.com/Mods_and_Odds.htm
Disten blev varmare och fylligare men lägre volym

18 Oct 2013, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

urbanblues wrote:
Jag har labbat med olika effektmotstånd efter likriktaren med mycket gott resultat
100 ohm var för mycket för mig
Kolla längst ner på denna sida.
http://www.tone-lizard.com/Mods_and_Odds.htm
Disten blev varmare och fylligare men lägre volym

Det är en vanlig modifiering om man vill simulera rörlikriktare på diodlikriktade förstärkare. "få lite sag"
Det är också det som skiljer weber copper caps från diodpuckar.

Det ligger mycket konstigt ute på nätet.
Tonelizard är skriven av en matematiker och teoretiker. (Edit 131019) Mycket av det han säger stämmer bra teoretiskt men eftersom han aldrig har provat det i verkligheten blir det som mycket annat i trolldomsväg. - En illusion.
Han har dock helt rätt i det här och några andra grejer. Men det finns bla en hel del idéer bland fasvändarna som inte fungerar alls.

Last edited by arnenym on 19 Oct 2013, 12:55, edited 1 time in total.

19 Oct 2013, 00:00
Profile WWW

Jag satte in detta med en brytare för att kunna koppla ur.
Ja det är likvärdigt coppercap så det är en enklare och säkrare väg för det är höga spänningar här
Det är en mycket trevlig modd den här i alla fall då jag hittad rätt värde

19 Oct 2013, 08:19
Profile ICQ YIM WWW

Ett 100 - 300 ohms trådlindat 10W motstånd kan göra susen för saggen.. 8) 8) 8)

19 Oct 2013, 12:56
Profile WWW

Hur mycket ström snackar vi om här Arne? Finns det vridpottar som pallar med för att justera "sag"

19 Oct 2013, 13:01
Profile ICQ YIM WWW

Vet inte om en sån här skulle funka?
http://www.electrokit.com/reostat-250oh ... ager.51327
Fast jag skulle nog bara använda en sån för att prova fram var min favoritpunkt ligger och sen ha en switch.

19 Oct 2013, 17:13
Profile WWW

Värdet är väl helt beroende på vad anodspänning är, rörtyp och förstärkare.
Jag landade långt under 100ohm, närmare 50ohm

19 Oct 2013, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

Du sänker ju spänningen i hela förstärkaren om du har ett motstånd direkt efter likriktaren.
Ett 5U4 sänker spänningen med upp till 50 volt jämfört med en diodpuck.
Sen har ju rören lite annat för sig som sagar och färgar ljudet.
Man når väl inte riktigt ända fram, med motstånd. Men man kommer ganska nära och man har en mycket bättre tillförlitlighet.

Vilken förstärkare gjorde du den modifieringen på?

19 Oct 2013, 20:56
Profile WWW

Vad man vill åt är väl att strömmen inte skall "hänga" med. När man cuppar ordentligt och trycker på då begär förstärkarstegen mer ström än vad likriktaren kan tillhandahålla under ett kort ögonblick. Ungefär som att försöka spola med en brandslang genom ett sugrör. Och man får en komprimerad lite speciell ton?
Am i right?

19 Oct 2013, 21:53
Profile ICQ YIM WWW

Jo det är vad många vill åt.
- Men få proffs använder...

19 Oct 2013, 23:15
Profile WWW

Jasså? Rent praktiskt så borde sag inträffa när man har högst strömuttag från förstärkaren. När man spelar på full volym alltså. Detta borde göra effekten väldigt svår att kontrollera. Så fort man vrider ner volymen så försvinner "tonen"?

Åter till ämnet, det har stötts lite på LW-forumet. Till och med arne har varit med och diskuterat lite ;)

http://www.lonewolfblues.com/forum/view ... ?f=2&t=665

20 Oct 2013, 08:52
Profile ICQ YIM WWW

Som moderator har man en viss skyldighet att hålla igång lw-forumet :wink: :wink: :D
Hursomhelst är power scaling något jag tänker ge mig in på utan att ha provat det först.
Allt annat jag provat som ska få ner volymen men ändå ha kvar tonen har varit ganska dåligt. Jag tror inte man kan få en sån allroundförstärkare om man samtidigt vill ha en rörförstärkare.
Det enda som fungerat bra för mig, hittills, är en liten förstärkare som går på max eller en Harp Break/ Harp attack in i en större förstärkare. Det sistnämnda kräver ordentlig tid för utprovning av ljud.

20 Oct 2013, 10:35
Profile WWW

Förstärkaren jag labbade med var en -63 vibroverb 6G16 clone byggd av stu daddy. Med 15" a'la James Harmans rig

20 Oct 2013, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

6G16?
Har inte dom likriktarrör?
Borde varit enklare att bytt till ett 5U4.
Det kanske redan var gjort och du ville ha lite till?

F.Ö så är det den jag snott iden på tonkontrollen med den extra 70 k avtappningen på diskanten som jag använder i min deluxevariant.

21 Oct 2013, 10:14
Profile WWW

Intressant
Jo det var då det magiska hände

27 Oct 2013, 18:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 25 posts ]