View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 05:40

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Varför låter det som en säl när jag drar i tvåan? 
Author Message

Post Varför låter det som en säl när jag drar i tvåan?
Hej.
Jag är ny på munspel och försöker lära mig genom youtubevideor bla.
Men det är en sak som stör mig. Och det är att jag knappt får något ljud när jag drar/suger i hål 2. Det låter typ som en säl.
Jag kollade på ett frekvensspektum och jag får ju till tonen rätt men det som ser ut att saknas (när jag jämför med andra hål jag drar i) övertoner.

Någon annan som varit med om något liknande?
Munspelet kostade 99kr så först tänkte jag att det var kasst men felet kanske ligger hos mig?

02 Nov 2013, 19:52
Profile

Post Re: Varför låter det som en säl när jag drar i tvåan?
http://youtu.be/K5Gcchw5rkM

Om du inte vill gå till en riktig lärare så rekomemderar jag David berretts site. Kostar typ 150 spänn i månaden och är en outtömlig resurs för en nybörjare. Det är värt varenda krona. Käka korv och mos två ggr i månaden i stället för mcronalds och du har sparat in pengarna.

Jag har haft en liknande tråd här på forumet för ett år sedan eller två. Jag hade problem med både munspelet och tekniken. Tänk att du har ett ägg i munnen hela tiden när du spelar. Eller ännu bättre ställ dig framför spegeln och gäspa, med så stängd mun som möjligt. Lägg märke till hur munhålan ser ut och hur dit adamsäpple rör sig. Sen strävar du efter den positionen jämt.

03 Nov 2013, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Köp ett bättre munspel!
99 spänn för ett kinamunspel blir aldrig bra.
Satsa på ett Hohner Special 20 eller ännu hellre ett Marine Band Classic. Nån hundring extra men absolut värt det.
Med ett bra instrument blir det sedan mycket lättare att hitta rätta tekniker.
Du slipper desdutom fundera på om det är tekniken eller ett dåligt munspel.

03 Nov 2013, 03:33
Profile

Haha, jag var inte ensam i världen om att ha det problemet tydligen! Tack Ingvar!

03 Nov 2013, 17:08
Profile

Jäkligt bra videor förresten!
Men var är skillnaden om man betalar 150kr/månaden eller helt enkelt bara ser det som finns på youtube. Han har ju 428 filmer på youtube.

03 Nov 2013, 17:28
Profile

I princip får du vad du betalar för :)
Bästa är väl att hitta en privat lärare som du trivs med. Men det kan vara både svårt(här i sverige iaf)och dyrt. Adam gussow lär ut mycket men på ett ostrukturerat sätt och framförallt lär han ut det som han anser man skall kunna och inget annat. Bland annat så tycker han att tungblockering inte behövs för att spela munspel när resterande del av munspelsvärlden är ganska eniga om att det är en väldigt viktig detalj.

David Barrett´s site är strukturerad efter låtar i olika svårighetsgrad med svårare och svårare tekniker. Barrett är väl kanske den som skrivit bäst böcker om bluesmunspel och har spenderat år med att förfina pedagogiken runt lärandet av bluesmunspel.

Bor du i sthlms närområde skulle jag rekommendera att ta kontakt med micke fall för några lektioner.

03 Nov 2013, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

Lite sent svar kanske men jag är också nybörjare och hade liknande problem med drag 3:an på ett silverstar från hohner. Men så började jag ställa in tungorna genom att höja eller sänka glappet, eller gapping som det kallas. Finns gratis videos på youtube (och gå också igenom det som finns på overblow.com som är en sjukt bra sida för övrigt. Bara scalefindern är ju guld värd) För min del fick jag öka glappet litegrann. Jag petade upp och ner tungan tills jag hittade det perfekta läget sen gick jag även igenom resten av draghålen. Nu spelar det underbart och har en härligt hes och raspig sexig ton. Det som är bra med att ha ett billigt munspel är att man kan testa och öva sånt här, och det gör inget om det är svårt att få fram vissa toner för då får man ju öva på att ställa in det. Jag skruvade säkert upp spelet 100 gånger första veckan för man justerar, testar, skruvar ihop, sen kan det låta annorlunda efter plåtarna är på och tungan satt sig, så skruvar man upp och jobbar vidare. Men det är roligt och mycket lärorikt.

16 Dec 2013, 14:07
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]