View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 23:29

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Behöver hjälp med Fender 6G15 Reverb! 
Author Message

Post Behöver hjälp med Fender 6G15 Reverb!
Hej

Jag har funderat en del över ett problem som en kompis har med sitt 6G15 Reverb.
Skulle nu behöva lite tips från ngn som är bekant med hur detta reverb egentligen ska låta (fungera) !!

Enligt min kompis är det ett normalt beteende hos 6G15 att med inställningen MIX=0 (bypass) så låter ljudet hemskt.
Verkar konstigt tycker jag då ett rör endast går som spänningsföljare i "bypass" mod, se schemat.

Dessutom låter reverbet, i mitt tycke, extremt tunt och vasst med TONE=10. Får mig att misstänka att clean/reverb-ljudet inte mixas på ett riktigt sätt...

Hälsningar
/Björn

03 Jan 2014, 15:38
Profile WWW

Post Re: Behöver hjälp med Fender 6G15 Reverb!
kikey wrote:

Dessutom låter reverbet, i mitt tycke, extremt tunt och vasst med TONE=10. Får mig att misstänka att clean/reverb-ljudet inte mixas på ett riktigt sätt...

Hälsningar
/Björn

Hej Björn!
Tack för du föredömligt länkar scheman!!!

Tunt o vasst , såg inget i schemat som indikerade , mer tvärtom tills jag såg C10 , där vill jag tro det finns en del att hämta med att byta det värdet till större.

04 Jan 2014, 00:26
Profile

Nu har jag egentligen ingen erfarenhet av 6G15 och har i flera års tid tänkt bygga ett men det har inte blivit av än men jag har ju hållit på en del med reverb av olika former, har tank och chassi liggandes hemma.

Owe är nog på helt rätt spår, tanken med den lilla kondingen är säkert att kapa bas för att inte få bumligt reverb, detta görs ju också i Fenders stärkare och personligen så gillar jag lite större kondingar i stärkarna också. Jag har kommit fram till att under ca 300 Hz skall man skära i reverbljudet då får man ett fylligare mindre skramligt reverb, detta är ju mina personliga åsikter.

Hade 250pF kondingen varit i ett vanligt RC filter hade det ju varit enkelt att räkna ut brytfrekvensen men här vet inte jag hur man skall räkna brytfrekvensen och jag misstänker att mixpoten även kan agera som en tonkontroll. Undra vad som skulle hända om man lödde ett 1.8M motstånd till jord från 250pF kondingen då skulle man få ett högpassfilter på 354Hz innan mixkontrollen. Detta var bara en tanke jag fick och om den sen är rätt vete sjutton.

04 Jan 2014, 10:13
Profile

Hej
Många tack för era synpunkter. :)
Ja, Mix och Tone kretsen är lite udda och helt obuffrad på utgången.
Men denna design är ju en klassiker och 6G15 är enligt mig referensen för hur ett fjäderreverb ska låta :)
Det stämmer bra att 'reverb karaktären' kan justeras genom att öka storleken på C10!

Jag kan avslöja att anledningen till att jag är intresserad av detta är för att jag försöker emulera ett 6G15 reverb med FETar:
http://surfybear.weebly.com/fet-reverb---project.html

Jag har simulerat designen och originalet med LTSpice och tycker att jag lyckats ganska bra. Tone och Mix-delen är ju också i princip identisk. Eftersom jag inte äger ett riktigt 6G15 reverb har jag inte själv kunnat jämföra ljudet.
En kompis i Kanada har jämfört ljudet och säger att de låter olika (men kanske inte till mitt reverbs nackdel...)
Men jag tycker att hans resultat är lite suspekta speciellt när han säger att 6G15-bypass-kanalen låter skräp.

04 Jan 2014, 14:30
Profile WWW

kikey wrote:
Hej
Många tack för era synpunkter. :)
Ja, Mix och Tone kretsen är lite udda och helt obuffrad på utgången.
Men denna design är ju en klassiker och 6G15 är enligt mig referensen för hur ett fjäderreverb ska låta :)
Det stämmer bra att 'reverb karaktären' kan justeras genom att öka storleken på C10!

Jag kan avslöja att anledningen till att jag är intresserad av detta är för att jag försöker emulera ett 6G15 reverb med FETar:
http://surfybear.weebly.com/fet-reverb---project.html

Jag har simulerat designen och originalet med LTSpice och tycker att jag lyckats ganska bra. Tone och Mix-delen är ju också i princip identisk. Eftersom jag inte äger ett riktigt 6G15 reverb har jag inte själv kunnat jämföra ljudet.
En kompis i Kanada har jämfört ljudet och säger att de låter olika (men kanske inte till mitt reverbs nackdel...)
Men jag tycker att hans resultat är lite suspekta speciellt när han säger att 6G15-bypass-kanalen låter skräp.

För information så finns det ett forum som heter:PEDALER OCH ANDRA EFFEKTER , som säkerligen också vill ta del av din skapelse och ge synpunkter.
Fint bygge föresten ! Fast blir det inte lite märkligt att använda en så stor kabinett när behovet (=delarnas utrymme) skulle klara sig under hälften ;)

Last edited by Amp Healer on 04 Jan 2014, 22:04, edited 1 time in total.

04 Jan 2014, 15:02
Profile

kikey wrote:
Jag kan avslöja att anledningen till att jag är intresserad av detta är för att jag försöker emulera ett 6G15 reverb med FETar:http://surfybear.weebly.com/fet-reverb---project.html

Även om det nu inte vara rörsnack så var detta intressant, jag har haft planer på nåt liknade men det har stannat i planeringsstadiet i form av ett schema och en layout. Jag hade helt enkelt tänkt bygga det på samma sätta som run of groove pedalerna med J201:or och en LM386 som drivsteg till tanken men detta verkar ju väldigt intressant får nog ta och testa bygga detta bara jag får tid. Vore kanske läge att posta detta under pedaler och effekter?

04 Jan 2014, 16:40
Profile

Min fråga gällde ett rörbaserat reverb, resten var bakgrunden till min fråga.
Hade ingen aning om hur känsligt det här med rörsnack var.
Nu ångrar jag naturligtvis mitt burdusa tilltag.

04 Jan 2014, 17:33
Profile WWW

Owe för f-n!
Ingen gillar en besserwisser...
kikey: ignore!
Hur skulle den tråden se ut Owe? Så fort man råkar nämna en Fet så måste man byta avdelning???

Var huserar du? Jag har ett sådant reverb. Reissue -95 typ.Tänkte om du inte bor så långt bort...
Jag skulle vara väldans intresserad av att kunna få det användbart. Det låter hyffsat med inte riktigt bra... Har läst att Peter Green sagt att "om man har alla rattar rakt upp så är man i himmelen". Jävligt skruvad himmel isf :shock:
Skulle tro att det går att få det att låta mycket bättre.

04 Jan 2014, 20:45
Profile

HasseA wrote:
Owe för f-n!
Ingen gillar en besserwisser...
kikey: ignore!
Hur skulle den tråden se ut Owe? Så fort man råkar nämna en Fet så måste man byta avdelning???
.

Besserwisser? Nej, men en vän av ordningen och dålig på att formulera mig(åtgärdat nu).
Men inte så dåligt att jag svär åt dom som skriver här, vad kallar vi sådana personer ?

04 Jan 2014, 22:08
Profile

Det var ju ett snyggt bygge och jag har själv gjort två varianter av transistrodrivna fjäderreverb. Alltså jag skulle vara väldigt intresserad av en jämförelse av ljuden från ditt fet-bygge och ett 6G15. Den lär ju inte låta likadant men låter det bra så är det ju bra.

04 Jan 2014, 23:40
Profile

Jag tror inte att det sitter sååå mycket i själva förstärkardelen. Snarare vilka frekvenser som släpps igenom. Fet eller rör tror jag inte spelar så stor roll.
Ber om ursäkt Owe! Inte min stil, men jag reagerade bara på att du ville kväva en diskussion. Fel avdelning eller inte.
Kalla mej vad du vill :wink:
Love You anyway!

05 Jan 2014, 00:25
Profile

HasseA wrote:
Jag tror inte att det sitter sååå mycket i själva förstärkardelen

Utan bättre vetande så är ju 6G15:s drivkrets i princip en Champ som istället för en högtalare driver en reverbtank, vilket får mig att fundera på om inte man vid fullt ställ på dwellen kan få drivningen av tanken att dista. Om det är så kan nog förstärkaredelen spela roll, men som sagt detta var bara en fundering och jag vet egentligen inte hur det ligger till. Sen kan jag tänka mig att dom flesta inte maxar dwell.

05 Jan 2014, 00:48
Profile

Quote:
Jag har ett sådant reverb. Reissue -95 typ.Tänkte om du inte bor så långt bort...
Jag skulle vara väldans intresserad av att kunna få det användbart. Det låter hyffsat med inte riktigt bra... Har läst att Peter Green sagt att "om man har alla rattar rakt upp så är man i himmelen". Jävligt skruvad himmel isf :shock:
Skulle tro att det går att få det att låta mycket bättre.

Generöst erbjudande! :D
Tyvärr bor jag i Stockholm :(
Jag har fått intrycket att dessa reverb kan låta väldigt olika, mycket beroende på olika exemplar/fabrikat av reverb-enheter.
Är man inne på instrumental-surf, som jag, så är 6G15 himmelriket :-)
Sedan är det också många som moddar för att få det rätta drippet.
Rattarna inställda på 6-6-6 är nåt jag hört nämnas :-)

6G15 är svåra att få tag på.
HasseA, om du skulle du vilja sälja... PMa mig!

Quote:
Jag tror inte att det sitter sååå mycket i själva förstärkardelen. Snarare vilka frekvenser som släpps igenom. Fet eller rör tror jag inte spelar så stor roll.

Precis min åsikt, men det skulle vara intressant att få fatt på en 6G15 för en jämförelse där allt utom elektroniken är identiskt.
Det finns ett ljudklipp på min websida, dock inte så bra men ger iaf en hint om hur det låter.

Quote:
Utan bättre vetande så är ju 6G15:s drivkrets i princip en Champ som istället för en högtalare driver en reverbtank, vilket får mig att fundera på om inte man vid fullt ställ på dwellen kan få drivningen av tanken att dista. Om det är så kan nog förstärkaredelen spela roll, men som sagt detta var bara en fundering och jag vet egentligen inte hur det ligger till. Sen kan jag tänka mig att dom flesta inte maxar dwell.

Jepp, när man ökar Dwell uppkommer först någon sorts 'mättnad' i reverbet (låter som kompression) och med ordentlig insignal uppstår säkert distorsion också. Men det är ju inte så tydligt eftersom bypass-kanalen inte distar.

05 Jan 2014, 14:37
Profile WWW

Det största problemet, enligt min mening, med kretsen är att reverbsignalen inte är tillräckligt isolerad från torrsignalen, så att den muddar ner tonen. Några av ledamöterna i Nordiska Samfundet Rymdklangens Vänner, NSRV, utvecklade för några år sedan en mod som avhjälper det problemet plus några till och lyfter reverbet till absolut High-endklass. Men då måste man gå med på att allt som gjordes på 60-talet inte var optimalt. Och det kan vara svårt för många...
För övrigt så bytte jag tank åt en surfentusiast för någon tid sedan till en TAD-variant, och blev väldigt imponerad faktiskt. De är dessutom billigare än Accutronics/Beltons.

http://kuhnamps.com

05 Jan 2014, 16:53
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Det största problemet, enligt min mening, med kretsen är att reverbsignalen inte är tillräckligt isolerad från torrsignalen, så att den muddar ner tonen. Några av ledamöterna i Nordiska Samfundet Rymdklangens Vänner, NSRV, utvecklade för några år sedan en mod som avhjälper det problemet plus några till och lyfter reverbet till absolut High-endklass. Men då måste man gå med på att allt som gjordes på 60-talet inte var optimalt. Och det kan vara svårt för många...
För övrigt så bytte jag tank åt en surfentusiast för någon tid sedan till en TAD-variant, och blev väldigt imponerad faktiskt. De är dessutom billigare än Accutronics/Beltons.

Har du något schema på den modden, den verkar ju ut intressant även om jag nu inte har ett eget 6G15.

Då det gäller TAD tankarna så verkar dom bra, har själv testat två och har en TAD i mitt Vibro Master bygge och den låter renare på nåt vis mot en likadan Accutronics. Att TAD tankarna sen är billiga gör ju inget.

05 Jan 2014, 17:28
Profile

Ja, det verkar vara många som föredrar TAD eller MOD reverb framför nytillverkade Accutronics. Själv använder jag ett MOD reverb som låter förträffligt. :-)

För att anknyta till min ursprungliga fråga, har jag efter en del labbande (och simulerande) kommit fram till den obuffrade Tone / Mix kretsen är väldigt känslig för last. Utimpedansen är i storleksordningen några hundra kohm.
Lastar man utgången med 100k händer märkliga saker med både frekvensgång och mix. T.o.m. en usel gitarrkabel jag hade liggande förändrade ljudet radikalt !

05 Jan 2014, 20:07
Profile WWW

Spelar ingen större roll vilken kabel jag använder. Jag har oftast en kort, 50cm "patchkabel" mellan stärkarn och reverbet men tycker att det låter tunt och lite stelt. Ingen värme i ljudet och på tok för mycket reverb redan vid moderat inställning. "6-6-6" kommer inte på fråga! (Gäller dock på min Superreverb -65)
Min P-trafo "brann" efter ett år ca, så jag bytte den men ingen skillnad efter bytet. Har bytt rör men endast subtila skillnader, som förväntat. Börjar nästan misstänka att det är trafon - Reverb drivern som spökar? Har ifs inte provat byta nämnda konding. Kanske ska börja där. Men jag är tveksam... :?

05 Jan 2014, 21:50
Profile

Här finns också lite läsning: http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=12&t=69429
Massor av tips och ide'er. Kanske ska kolla tanken?

05 Jan 2014, 22:08
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]