| Author |
Message |
|
Geleråtta
|
 Pang records ca 1978-1983 - Pharda studion
Jag kan väl knappast vara den enda bojare vars vägar korsats av detta "pay to play" skivbolag som väl drevs av Lars E Carlsson i slutet av 70 talet- tidigt 80 tal ? Många av inspelningarna på bolaget gjordes i Pardastudion i Stockholm.
Last edited by Geleråtta on 08 Jan 2014, 19:27, edited 3 times in total.
|
| 04 Jan 2014, 13:34 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
 Re: Pang records ca 1978-1983
Det var Hans Edler som köpte hela Pang-katalogen (minus Asta Kask och Sabotage 81 som Rosa Honung redan köpt). Han har tydligen gett sig fan på att bli den som förlagt flest låtar i Sverige.
Vilket band var du med i då?
|
| 04 Jan 2014, 13:44 |
|
 |
|
Geleråtta
|
Vinyljunkie wrote: Det var Hans Edler som köpte hela Pang-katalogen (minus Asta Kask och Sabotage 81 som Rosa Honung redan köpt). Han har tydligen gett sig fan på att bli den som förlagt flest låtar i Sverige.
Vilket band var du med i då? Inte med bara gjort musiken. Har tillsvidare inga intentioner att outa mig i sammanhanget.
|
| 04 Jan 2014, 13:56 |
|
 |
|
Trout
|
Vad har Spotify att göra med att du inte sett om dina rättigheter nån gång på åttiotalet?
|
| 04 Jan 2014, 14:15 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Geleråtta wrote: Vinyljunkie wrote: Det var Hans Edler som köpte hela Pang-katalogen (minus Asta Kask och Sabotage 81 som Rosa Honung redan köpt). Han har tydligen gett sig fan på att bli den som förlagt flest låtar i Sverige.
Vilket band var du med i då? Inte med bara gjort musiken. Har tillsvidare inga intentioner att outa mig i sammanhanget. Med tanke på att jag en gång djupdykt i Pang records katalog och därför känner till rätt många "intressanta" band däri förstår jag dig. Eventuellt. 
|
| 04 Jan 2014, 14:33 |
|
 |
|
Axewall
|
Ja, Pang Records känner jag igen! Var några band från Sundsvall/Njurunda som var med på samlings-LP från Pang. Ett gäng från Kvissleby kände jag ganska väl, kommer bara inte ihåg namnet nu.
Förresten, var det inte ägaren Carlsson som blev (bokstavligen) slaktad?
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 04 Jan 2014, 16:27 |
|
 |
|
Geleråtta
|
Löst
|
| 04 Jan 2014, 17:49 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Axewall wrote: Ja, Pang Records känner jag igen! Var några band från Sundsvall/Njurunda som var med på samlings-LP från Pang. Ett gäng från Kvissleby kände jag ganska väl, kommer bara inte ihåg namnet nu.
/Mats Va säger du? Slaktad? När då?
|
| 07 Jan 2014, 12:45 |
|
 |
|
Geleråtta
|
Vinyljunkie wrote: Axewall wrote: Ja, Pang Records känner jag igen! Var några band från Sundsvall/Njurunda som var med på samlings-LP från Pang. Ett gäng från Kvissleby kände jag ganska väl, kommer bara inte ihåg namnet nu.
/Mats Va säger du? Slaktad? När då? Tänker nog på managern Carlsson som styckmördade hårdrockaren Hannu Rajala. Inte samma Carlsson
|
| 07 Jan 2014, 15:19 |
|
 |
|
Axewall
|
Geleråtta wrote: Axewall wrote: Ja, Pang Records känner jag igen! Var några band från Sundsvall/Njurunda som var med på samlings-LP från Pang. Ett gäng från Kvissleby kände jag ganska väl, kommer bara inte ihåg namnet nu.
/Mats Va säger du? Slaktad? När då? Tänker nog på managern Carlsson som styckmördade hårdrockaren Hannu Rajala. Inte samma Carlsson Ja! Så var det! Fel Carlsson i min hjärna. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 07 Jan 2014, 19:06 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Det här namnet "Pharda Studion" har man ju hört och läst lite här och där. Vart låg/ligger den?
|
| 07 Jan 2014, 23:21 |
|
 |
|
Geleråtta
|
FillmoreEast wrote: Det här namnet "Pharda Studion" har man ju hört och läst lite här och där. Vart låg/ligger den? Jadu, det var ju 30 år sedan den här studion var aktuell. Den finns nog inte kvar men vem vet. Jag tror att den låg på Kungsholmen en bra bit under backen i något sorts källarutrymme eller skyddsrumslokaler. Studion var inte särskilt stor men någorlunda proffsig för en liten studio med den tidens mått. En del av utrustningen hade de nog byggt själva som mixerbordet och monitorer. Det fanns även en del musikutrustning där som man kunde använda om man ville. Jag minns exempelvis en minimoog. Förmodligen hade Lars E Carlsson en deal med studion eller kanske ägde en del av den och därför användes den till projekt i hans "pay to play" skivbolag.
|
| 08 Jan 2014, 01:42 |
|
 |
|
hosmh
Joined: 12 Feb 2004, 21:54 Posts: 463 Location: Bromma, Stockholm
|
Pharda-studion på Scheelegatan finns kvar men under annat namn. Spelade med mitt band in en single för Pang records 1982-83 och visst, man fick pröjsa men det var nästan enda sättet att få spela in en platta då. Jag tror att vi inte gick minus då vi sålde alla ex man fick i dealen. Har fortfarande kvar några ex.. Spelade i slutet av 80-talet in en del demos i Pharda-studion med bra resultat, ägaren Peter byggde senare City Recording på Kungsholmen. http://www.cityrecording.com/En riktigt bra studio för övrigt.
_________________/Mats ----------------------------------------- Spelar i: http://www.houseofshakira.com
Spelar in i: http://www.roomofdoom.nu
|
| 08 Jan 2014, 10:14 |
|
 |
|
Goran
|
Spelade också in en platta på Pang 1981, med Lasse På Backen Combo. Och visst gick det runt, och lite till, när vi sålde plattorna. Som nämnts ovan var det enda sättet ge ut en platta på den tiden om man inte lyckades få en deal med något bolag. Och det var ju inte så lätt när det vi spelade var alltför utflippat för de flesta. Alla i bandet var då svårt bitna av vintage prylar, det var 50-tals Gibson och Fendrar, gitarrer och förstärkare, som vi asade ner i Pharda studion. Jag minns att han som spelade in var djupt impad av vår utrustning, men klagade på att en gammal Gibson Les Paul förstärkare brummade…
|
| 08 Jan 2014, 10:25 |
|
 |
|
hosmh
Joined: 12 Feb 2004, 21:54 Posts: 463 Location: Bromma, Stockholm
|
På den analoga tiden var brum/brus en farsot, i dagens digitala inspelningsvärld är det ju fullständigt ointressant.. Här är föresten en av låtarna som spelades in på Pang/Pharda. Tyvärr har jag inga bilder från inspelningen vilket hade varit kul att ha. men tidstypisk musik och tidstypiska bilder i alla fall. http://www.youtube.com/watch?v=zjctwUoxMhc
_________________/Mats ----------------------------------------- Spelar i: http://www.houseofshakira.com
Spelar in i: http://www.roomofdoom.nu
|
| 08 Jan 2014, 10:34 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Det är intressant med dessa mindre studios som var tillgängliga för mindre etablerade band på den tiden. Det var väl få förunnat att spela in i t.ex EMI, Polar, KMH m.m Yngwie lirade ju också in, tillsammans med tidiga Rising Force, i nån studio i ett skyddsrum. Studion ägdes av Heavy Load bröderna tror jag. Punkbanden åkte och spelade in i Kloak-studion, som tidigare nämnda Asta Kask hade. En del inspelningar från dessa studios låter ju ganska skamligt och "lo-fi" men det kan ju bero på flera variabler..
|
| 08 Jan 2014, 11:08 |
|
 |
|
kjelle
|
hosmh wrote: På den analoga tiden var brum/brus en farsot, i dagens digitala inspelningsvärld är det ju fullständigt ointressant.. Här är föresten en av låtarna som spelades in på Pang/Pharda. Tyvärr har jag inga bilder från inspelningen vilket hade varit kul att ha. men tidstypisk musik och tidstypiska bilder i alla fall. http://www.youtube.com/watch?v=zjctwUoxMhcHärligt, tidstypiskt!
| 08 Jan 2014, 12:29 |
|
 |
|
Goran
|
FillmoreEast wrote: Det är intressant med dessa mindre studios som var tillgängliga för mindre etablerade band på den tiden. Det var väl få förunnat att spela in i t.ex EMI, Polar, KMH m.m Yngwie lirade ju också in, tillsammans med tidiga Rising Force, i nån studio i ett skyddsrum. Studion ägdes av Heavy Load bröderna tror jag. Punkbanden åkte och spelade in i Kloak-studion, som tidigare nämnda Asta Kask hade. En del inspelningar från dessa studios låter ju ganska skamligt och "lo-fi" men det kan ju bero på flera variabler.. Man får inte glömma att på tidigt 80-tal kostade inspelningsutrustning massor och det som man hade råd med i bästa fall var t ex Fostex 8-spår på 1/4 tum rullband, fjäder reverb, Shure SM57 mm. Inget ypperligt välljud precis jämfört med vad professionella studios hade..... Numera har väl nästan "alla" teknik att spela in med jäkligt bra ljud hemma...
|
| 08 Jan 2014, 14:45 |
|
 |
|
laros
|
hosmh wrote: Pharda-studion på Scheelegatan finns kvar men under annat namn. Spelade med mitt band in en single för Pang records 1982-83 och visst, man fick pröjsa men det var nästan enda sättet att få spela in en platta då. Jag tror att vi inte gick minus då vi sålde alla ex man fick i dealen. Har fortfarande kvar några ex.. Spelade i slutet av 80-talet in en del demos i Pharda-studion med bra resultat, ägaren Peter byggde senare City Recording på Kungsholmen. http://www.cityrecording.com/En riktigt bra studio för övrigt. Spelade oxå in på Pharda studion runt -83 några gånger... även några år senare som tänkta singlar som aldrig kom ut..
|
| 08 Jan 2014, 15:22 |
|
 |
|
T-Toby
Joined: 02 May 2013, 20:38 Posts: 258 Location: Göteborg/Laholm
|
Goran wrote: Man får inte glömma att på tidigt 80-tal kostade inspelningsutrustning massor och det som man hade råd med i bästa fall var t ex Fostex 8-spår på 1/4 tum rullband, fjäder reverb, Shure SM57 mm. Inget ypperligt välljud precis jämfört med vad professionella studios hade.....Numera har väl nästan "alla" teknik att spela in med jäkligt bra ljud hemma... Världens bästa rockenrollutrustning!
|
| 08 Jan 2014, 15:25 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Hm, även jag har spelat in i den där studion på Scheelegatan. Det var nog lite senare, mot slutet av 80-talet. Gjorde en lp med en kompis som hette Lasse Olson (inte i livet längre). Har ett ex kvar någonstans. Minns att vi var impade över hur bra soundet blev i den studion. Underbara reverb, dyra som faen. Robert Wells smygästade på ett par låtar och klinkade rockpiano. Jag är nästan säker på att han som skötte inspelningen hette just Peter. Undrar om inte studion ligger kvar på Scheelegatan och håller på med sådana där svensexeinspelningar där packat folk får gala till färdiga grunder osv. Lite sorgligt.
Mer studiohistoria...
@FillmoreEast - Heavy Loads studio låg nere i Universitetets t-bana. Ragne och Rattnalle (Styrbjörn) slet hårt under lång tid i mitten av 80-talet med det som skulle bli deras stora platta och återkomst i hårdrocksvängen. Hör än idag flera av spåren i bakhuvudet, det var jäkligt lovande såväl musikaliskt som soundet. Vet inte om det blev något av den. Ragne lirade nästan bara på en Steinberger rakt in i en 50w Plexi som alltid stod på öppna spjäll. Ah, det var tider det. Jag repade och spelade in i grannstudion där nere under flera år. Drevs av Erik Sommer, synnerligen duktig trummis i mitt band.
Annars spenderade jag mycket tid i Studio Gruvan på S:t Paulsgatan under hela 80-talet. Vi hade den som replokal och demostudio. Johnny Thunders brukade lira där. Kanske någon annan bojjare haft vägarna förbi? Man fick gå ned i källaren och passera bakdörren till porrklubben Raymond & Maria, ta del av de vällustljud som sipprade ut, innan man klev in i musikens värld. Fostex 8-kanaler byttes mot en professionell 16- eller 24-bandare i mitten av 80-talet.
//Gunnar
|
| 08 Jan 2014, 16:26 |
|
 |
|
Geleråtta
|
 Re: Pang records ca 1978-1983 - Pharda studion
Så här i efterhand kanske man kan tycka att Lars E Carlsson ändå gjorde någon sorts god kulturgärning. Massor av band blev inspelade (som kanske annars inte skett) och det är ju kul att den här tidens musik blev dokumenterad. Samtidigt lite mer tveksamt att han både gjorde en hacka och fick del i en massa låtar utan att det kostade honom ett enda öre.
|
| 08 Jan 2014, 19:47 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Härliga historier! Tack för det! Sånt här är alltid kul att läsa.
Var det Halkan som hade en studio på våningen ovanför där Hellstone ligger idag på Götgatan?
|
| 08 Jan 2014, 20:11 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Geleråtta wrote: Så här i efterhand kanske man kan tycka att Lars E Carlsson ändå gjorde någon sorts god kulturgärning. Massor av band blev inspelade (som kanske annars inte skett) och det är ju kul att den här tidens musik blev dokumenterad.
På sätt och vis, den här har jag någonstans efter att jag köpte en gitarr och fick den på köpet http://www.youtube.com/watch?v=FZOKo1VFuIgMen jag skulle hellre hitta "jag vill va me i KGB"
|
| 08 Jan 2014, 22:50 |
|
 |
|
Travelrock
|
Väcker en gammal tråd med en fråga - om någon av er här vet...
Jag har också hört att Hans Edler köpte Pang Records, men vad köpte han egentligen? Gamla masterband? Rättigheterna till... vad då? Så vitt jag ser finns inte bolaget längre (alla bolag listar det inte).
Spelade i ett band som spelade in en singel på Pang men, precis som andra skriver, så tror jag det egentligen var en självfinansiering. Jag kan inte alls minnas något direkt kontrakt... är det någon här som vet om banden eller inspelningarna är knutna till ett kontrakt? Eller går det bra att publicera en inspelning på musiktjänster om man är upphovsman?
En spännande tanke vore att komma över original masterbanden - men gissar att man spelade över dem flera gånger för att hålla nere kostnader och även om man inte gjorde det så har de väl sannolikt kastats.
Vore intressant att höra pm någon vet eller har någon aning om ovan.
|
| 16 May 2016, 09:36 |
|
 |
|
isana
|
Travelrock wrote: Spelade i ett band som spelade in en singel på Pang men, precis som andra skriver, så tror jag det egentligen var en självfinansiering. Jag kan inte alls minnas något direkt kontrakt... är det någon här som vet om banden eller inspelningarna är knutna till ett kontrakt? Eller går det bra att publicera en inspelning på musiktjänster om man är upphovsman?
Vore intressant att höra pm någon vet eller har någon aning om ovan.
Det är nog egentligen ingen som riktigt vet hur det ligger till med digitala rättigheter till gamla inspelningar och frågan är en het potatis. De stora skivbolagen tjänar idag storkovan på digitala releaser av gamla inspelningar (som ju betalt sig för länge sedan och inte kostar dom en krona utan bara ligger och tickar in pengar) I de gamla kontrakten står såklart inget om digital distribution eller motsvarande, utan tvärtom står ofta uttryckligen att musiken bara ska/får ges ut på skiva under si och så många år, antal exemplar eller liknande. Om artisten i sitt gamla kontrakt fick säg 10kr i royalty per såld skiva, så var det säkert helt rimligt med tanke på att skivbolaget och andra mellanhänder riskerat och satsat tid och pengar på tex marknadsföring, studio, pressning, artwork, distribution osv. Det mesta av det gäller ju inte längre, och då kan man ju tycka att det inte heller är rimligt att skivbolaget ensamt ska kamma hem 90kr på varje intjänad hundring. Skivbolagen är därför livrädda för att det ska komma en prejudicerande rättstvist, så därför väljer vissa att bara titta bort och låtsas som inget om en artist själv publicerar sitt gamla material digitalt. I ditt fall skulle jag gissa att du inte tar någon större risk något genom att publisera själv. Det viktigaste är kanske att kolla med de andra i bandet, var efter tiden går kanske det är någon av de andra som anser att hen var upphovsman, eller får för sig att du tjänar storkovan på detta. Inte för att på något sätt underskatta musiken ni gjorde, men när du skriver att det var en självfinansierad singel på 80-talet så låter det inte som att det handlar om abba eller motsvarande, och intäkterna för digitalsläpp är löjligt små om man inte spelas väldigt mycket. I många fall täcker det inte ens avgiften vad det kostar att publisera. Så av den anledningen tror jag inte heller att skivbolaget kommer att hävda rättigheterna eller dra igång en rättstvist.
|
| 16 May 2016, 12:30 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Travelrock wrote: Väcker en gammal tråd med en fråga - om någon av er här vet...
Jag har också hört att Hans Edler köpte Pang Records, men vad köpte han egentligen? Gamla masterband? Rättigheterna till... vad då? Så vitt jag ser finns inte bolaget längre (alla bolag listar det inte).
Spelade i ett band som spelade in en singel på Pang men, precis som andra skriver, så tror jag det egentligen var en självfinansiering. Jag kan inte alls minnas något direkt kontrakt... är det någon här som vet om banden eller inspelningarna är knutna till ett kontrakt? Eller går det bra att publicera en inspelning på musiktjänster om man är upphovsman?
En spännande tanke vore att komma över original masterbanden - men gissar att man spelade över dem flera gånger för att hålla nere kostnader och även om man inte gjorde det så har de väl sannolikt kastats.
Vore intressant att höra pm någon vet eller har någon aning om ovan. Jag ställde frågan till en kompis som kan leda dig rätt om du vill. Så här svarade han: "Nej, har nog inte mycket att tillföra. När jag pratade med Lars E sa han att han packade ner rubbet i lådor, att han inte hade någonting kvar. Det var nog inte riktigt sant för han säljer gamla Pang-skivor på tradera ibland. Edler var svintrist. Vägrade svara på vad det var i lådorna. Tror han sa att de stod på hans kontor men att han aldrig öppnat dem. Jag föreslog att jag skulle få komma upp och kolla men fick ett blankt nej. Han var riktigt otrevlig, minns jag. Hur det var med kontrakt vet jag inte. Edler lär knappast veta vad som släpptes men det är klart att det är dumt att chansa. En så trist typ kanske man ska låta bli att reta. Vill du kan jag fixa kontaktuppgifter till Lars E."
|
| 17 May 2016, 11:35 |
|
 |
|
Travelrock
|
Tack för svar Isana och Vinyljunkie!
Jag har haft kontakt med Lars som är en trevlig man, men har inte mycket att säga om Pang förutom att han sålde det till Hans. Han är lite kort gällande det, kanske vill han bara slippa allt kring Pang? Exakt vad som såldes är lite oklart, kanske är de där lådorna som du nämner Vinyljunkie? Jag la ett mail till Hans, plus meddelande via Facebook, för något år sedan men utan att få något svar alls. Jag frågade nyligen Lars om hans minns något om kontrakt etc men fick inte något svar på den frågan utan hänvisning till att han sålde bolaget till Hans.
Jag lutar åt Isanas slutsats, det kan knappats stått något om digitalt och eftersom vi betalade en del (kanske allt) tror jag inte vi skrev något avancerat bindande kontrakt typ amerikanska bolags slavkontrakt. Bolaget Pang Records syns inte alls i sökning på allabolag eller bolagsverket, ser inte heller några varianter som stämmer in, så jag gissar det är helt borta nu.
Kan ev kontrakt/rättigheter etc flyttats över till Hans Edlers eget bolag innan han la ner Pang? Om nu några sådana kontrakt/avtal ens existerade?
Man hade ju gärna fått lite mer klarhet i frågan, men verkar svårt.
|
| 17 May 2016, 16:19 |
|
 |
|
laros
|
Phardastudion väcker nostalgiklockan! Scheelegatan 10 om jag inte minns fel! Spelade in demos där 1983-1985 med 2 olika band... Dom byggde ju om studiorummet minns jag vid andra svängen och tillslut valde vi Twilight i Hässelby när singeln spelades in... NOSTALGI 
|
| 18 May 2016, 06:43 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Travelrock wrote: Väcker en gammal tråd med en fråga - om någon av er här vet...
Vore intressant att höra pm någon vet eller har någon aning om ovan. Edler har tidigare lagt ut en hel del pangalster på spotify. Om de fortfarande är kvar där (har inte kollat) så är det inte omöjligt att din inspelnng redan finns med där. Är 100% säker på att en kollega fick ett kontrakt tillskickat sig från Edler som gällde panginspelningar. Det är väldigt länge sedan och kollegan är avliden så jag kan inte ge mer info än så.
|
| 18 May 2016, 19:38 |
|
|