View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:02

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hohner Blues starter set bra? 
Author Message

Post Hohner Blues starter set bra?
Hej!

Är ganska ny på detta med munspel har spelat i drygt 2 månader.
Köpte mig ett Bob Dylan series munspel som jag är mycket glad för
och lär nog följa med i graven (Bob är största idolen).

För tillfället har jag bara ett i C och vill helst bygga ut skalan.
Såg ett set med munspel samt en väska på Thomann för drygt 440:-
http://www.thomann.de/se/hohner_blues_starter_set.htm .

Är det värt att ha dessa tills man bytt ut dem mot bättre?
Bara väskan kan ju vara värt det kanske?

Med vänlig hälsning
Anders Svalö

05 Jan 2014, 23:10
Profile

Hej
Satsa på riktiga spel istället för ett set med skräp. Köpte själv ett sådant set för att få väskan men spelen är skit.
Ett tips brukar vara Hohners Special 20. Tycker själv att de funkar bra och kan rekommendera dessa.

Den gamla devisen "du får det du betalar för" gäller i högsta grad.

Har du ett c så kan du förslagsvis köpa ett A, följt av D, G, Bb, F (lågt eller vanligt). Det räcker långt.
Ordingen på inköpen kan ev diskuteras då olika stämningar är olika svåra att spela av olika skäl.
Låga spel drar mer luft och högre stämda som F är jobbiga att böja tonerna på.

Jag hoppas att du gillar Dylan för hans texter och inte för hans munspelande posting.php?mode=reply&f=28&t=90689#

mvh

Patrik

06 Jan 2014, 00:11
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hohner Blues starter set bra?
Dylan behöver förmodligen inte någon som försvarar hans munspelsspelande, ett av hans sätt att uttrycka sig på bara. Men ett spel som är både billigt och användbart är Suzukis Folk Master. Det låter inte så kul men funkar. Jag köpte ett antal och använder dem när jag repar, gör sitt jobb och är hållbara.

08 Jan 2014, 16:56
Profile

Tack för alla svar, dock blir det att jag beställer ett gäng
Marine Band classic. Blir ganska dyrt men lär hålla i längde.
Bättre att köpa ordentligt när man endå ska hålla på :)

08 Jan 2014, 18:28
Profile

Det gör du helt rätt i! Jag är också nybörjare men märker verkligen skillnad. MB har enligt min smak absolut bäst ljud och är skönast att spela. Jag började med att testa några olika; Silverstar, Sp. 20, Lee Oskar, Blues Harp, Marine Band Deluxe och Marine Band Classic. MB classic blev direkt klar favorit.

08 Jan 2014, 21:52
Profile

Just nu velar jag mellan en mandolin och ett gäng munspel.
Någon som kan övertyga mig till det ena? :)

08 Jan 2014, 22:57
Profile

Mandolin klart billigare i längden -- kanske inte någon oväsentlig aspekt? -- men inte ens hälften så kul.

Ett av de absolut bästa munspel jag har ägt -- och jag har ägt en sjuhelvetes massa -- var ett Hohner Silver Star i E. Kostade då 75:-. Ett annat som varit förträffligt och hängt med i en mängd år är ett Huang Silvertone. Köpt från USA för kanske 60-70 kr.
Håller med Matsk om att Suzuki Folk Master kan vara bra. Har ägt tre: två OK, ett skrutt.

På Musikbörsen, som heter något annat nu, kan man köpa ett annat spel som heter Folk Master, kostar under en hundring. Ett i Db och ett i Eb har jag nog kunnat använda i sju, åtta år -- och jag är inte snäll mot mina munspel.

Kostnad och kvalitet sammanfaller ibland, förhoppningsvis ofta -- men det är ingen naturlag. Titta på Herings munspel.

08 Jan 2014, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Själv kan jag inte fatta att jag tidigare inte insåg att munspel är det ultimata instrumentet. Jag kanske inte var mottaglig för det innan. Men det är så mycket känsla och inlevelse i munspel. Inte minst böjarna! Man kan få det att låta som allt mellan en gråtande trumpet, sexigt hes sångröst och t.o.m. rivigaste elgitarriffett. Och mycket mer. Just det där lilla extra raspiga och riviga med extra klar ton tycker jag att jag får från MB'n. Men alla spel har sin charm. Sen är det ju något extra underbart att det spelas med andningen. Det blir så uttrycksfullt, intimt och meditativt. Och njutbart. Och det sjuka är att ett munspel är så litet så man kan alltid ha det med sig, ett litet fodral i fickan. Inte bara att man kan ta fram det när man ska ta en promenad hem, man tar en promenad hem så att man kan få ta fram det. Och så är de ju så vackra munspelen, speciellt de med träkam.
Sen är jag lite nyfrälst men blues är ju bara helt otroligt i sin avskalade renhet, råhet och inlevelse, som all rockmusiks urmoder. Och visserligen kan man spela det mesta, men munspel och blues blir som någon slags gudomlig förening.

Man behöver verkligen inte köpa alla tonarter på en gång. Varje tonart jag har, har jag köpt efter behov. Jag har stött på en låt som jag vill kunna spela med till eller spela i en viss tonart eller något liknande, det har funnits en intention varje gång. Annars kan du spela exakt samma låtar på alla vanliga munspel. Det blir bara olika tonarter. Det är mest om du vill spela med en låt du lyssnar på eller med ett band som du kan behöva olika tonarter.

Du har ju redan ett C. Då spelar man blues i G, vilket är gamla klassiska bluestonarten. Bluesskalan på munspel kallas 2:nd position. Den är ganska enkel att lära sig egentligen, sen är möjligheterna oändliga! Googla eller Youtuba lite bluesskalor och så, speciellt med Adam Gussow eller kudzurunner som han kallar sig, han har massa bra videos. Youtuba också lite om bending harmonica också om du inte lärt dig det än, det öppnar en ny värld. Sen kan du youtuba lite backing tracks i G och jamma loss!
Om du sen skaffar ett till munspel; testa ett Bb. Man spelar blues i F på det. Det låter extra coolt och många har det som favorit. Youtuba "help me" med Sonny Boy II. Han spelar med ett MB i Bb på den.

Ja alltså det här är bara vad jag gillar, andra kanske gillar annat och du kanske har en helt annan ide'. Då får du utforska den och kanske är mandolin grejen för dig :)

09 Jan 2014, 03:17
Profile

Det finns ingen gillaknapp så jag gör såhär för den sista kommentaren.
:D :D :D :D :D :D 8) 8) 8) :D :D

09 Jan 2014, 08:38
Profile WWW

Blir att jag köper mig ett drös med munspel. 8 Hohner mb olika stämningar för 2000.
Bättre att köpa hem de man kan behöva från tysken. Blir billigast att köpa många åt gången. :)

10 Jan 2014, 14:12
Profile

Jag har ett sånt där set som extra, funkar bra. men då hade jag redan ett Lee Oscarset till fullt pris. Jag tycker ändå att de här hohner setten är ok. Undvik dom där svarta, billigare Hohner seten vad dom nu heter. Rent skit.

17 Jan 2014, 14:56
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]