Re: Hohner Blues starter set bra?
Själv kan jag inte fatta att jag tidigare inte insåg att munspel är det ultimata instrumentet. Jag kanske inte var mottaglig för det innan. Men det är så mycket känsla och inlevelse i munspel. Inte minst böjarna! Man kan få det att låta som allt mellan en gråtande trumpet, sexigt hes sångröst och t.o.m. rivigaste elgitarriffett. Och mycket mer. Just det där lilla extra raspiga och riviga med extra klar ton tycker jag att jag får från MB'n. Men alla spel har sin charm. Sen är det ju något extra underbart att det spelas med andningen. Det blir så uttrycksfullt, intimt och meditativt. Och njutbart. Och det sjuka är att ett munspel är så litet så man kan alltid ha det med sig, ett litet fodral i fickan. Inte bara att man kan ta fram det när man ska ta en promenad hem, man tar en promenad hem så att man kan få ta fram det. Och så är de ju så vackra munspelen, speciellt de med träkam.
Sen är jag lite nyfrälst men blues är ju bara helt otroligt i sin avskalade renhet, råhet och inlevelse, som all rockmusiks urmoder. Och visserligen kan man spela det mesta, men munspel och blues blir som någon slags gudomlig förening.
Man behöver verkligen inte köpa alla tonarter på en gång. Varje tonart jag har, har jag köpt efter behov. Jag har stött på en låt som jag vill kunna spela med till eller spela i en viss tonart eller något liknande, det har funnits en intention varje gång. Annars kan du spela exakt samma låtar på alla vanliga munspel. Det blir bara olika tonarter. Det är mest om du vill spela med en låt du lyssnar på eller med ett band som du kan behöva olika tonarter.
Du har ju redan ett C. Då spelar man blues i G, vilket är gamla klassiska bluestonarten. Bluesskalan på munspel kallas 2:nd position. Den är ganska enkel att lära sig egentligen, sen är möjligheterna oändliga! Googla eller Youtuba lite bluesskalor och så, speciellt med Adam Gussow eller kudzurunner som han kallar sig, han har massa bra videos. Youtuba också lite om bending harmonica också om du inte lärt dig det än, det öppnar en ny värld. Sen kan du youtuba lite backing tracks i G och jamma loss!
Om du sen skaffar ett till munspel; testa ett Bb. Man spelar blues i F på det. Det låter extra coolt och många har det som favorit. Youtuba "help me" med Sonny Boy II. Han spelar med ett MB i Bb på den.
Ja alltså det här är bara vad jag gillar, andra kanske gillar annat och du kanske har en helt annan ide'. Då får du utforska den och kanske är mandolin grejen för dig