Nu vet jag att det finns en å annan bland oss som e hemma i RIKTIGT gamla apparater,men för mig är detta nytt å se..
Det var/är utan tvivel en inlärningskurva inblandat då.

Apparaten vi talar om är en Philips 461V från vad jag fått fram 1938,och en sak är säker..såväl utformning som begrepp som säkerhet såg förbanne mig annorlunda ut då!

Det vi talar om är alltså en gammal radio,som är tillverkad i Holland i detta fallet. I detta fallet då dessa radios tillverkades vid olika Philips fabriker lite varstans,men som jag förstått det var det i huvudsak så att de maskiner som hamnade i Skandinavien tillverkades av Philips Eindhooven.
Hm.
461V. Att googla det gav ju inte ett skit kan jag säga,men det gjorde det att googla 461A. Men se..en 461A har varken samma röruppsättning eller topologi,så vafan pågår?
Mjo.
När jag så petar av bakstycket på den här grunkan så finner jag NÄSTA typskylt,å se den säger 461U å se 461U finns det servicemanual att finna till efter lite bökande med nosen i internets virtuella backe.
Å mkt riktigt stämmer saker å ting helt plötsligt mot schema..

Det rör sig då om en "allspännings apparat". Dvs,den här kan man koppla in lite hipp som haver se,och det då tydligen som effekt av att det med växelspänning var inte vardagsmat. På många håll i världen användes likspänning se..
Som sagt,nu e ´re fan gammalt på riktigt

Mm. När man så studerar schemat för en 461U ser man snart nog att ena sidan av HT går..rätt i chassiet! Öhh...vart de fan inte riktigt kloka?!?!
På det är det så att chassiet isolerats genom att man använder backelit till cab och rattar mm. Okeeeeeey...
Mao är det då så att för att kunna använda den här prylen så får man alltså snällt hålla ordning på vad som är nolla och vad som är fas i väggen. Säkringar i sin tur...kan ni bara glömma. De kan ni fan leta i månen efter..
Mjo. Elsäkerhet har tagit ngr kliv framåt sedan där här maskinen kom i dager. Det e då fan ett som e säkert.
En kvalificerad gissning är att ngn varit okunnig kring detta och bara kopplat in apparaten i ett modernt uttag,det satt en sådan kontakt på nätkabeln,åsså har man garanterat fått fräna effekter! Förhoppningsvis har väl en säkring löst ut i elcentralen..

Men se..den har åxå ett par små lösningar som jag tycker är rent fantastiska i ljuset av maskinens ålder.
En av dem blev jag varse då det visade sig att utgångspentoden,ett CL-4,var ledset och det råkar förhålla sig så att jag har fått en laddning RIKTIGT gamla rör å i den högen finns då iofs inga CL-4 men väl CL-2.
Å..se det skiljer lite i specs dem emellan. Det ena vill se 33 volt i glödspänning och det andra 24V.
Okey? Ja,det utgör ju ett av problemen om man skall byta dem emellan. Det hör nämligen till saken annars att såväl pinout som effekt...ja pinout e identisk å uteffekten skiljer 1w. Dvs mellan 8w å 9w.
I sin tur skall ett CL-2 ha rätt exakt halva skärmgallerspänningen mot ett CL-4. Dvs 100VDC vs 200VDC,å se DEN biten vet vi ju ett smidigt sätt att hantera
(*nudge nudge* Alex)
Men? Glödspänningen?
Mm. Då är det så att dessa apparater tillverkades för att fungera under ganska varierande nätspänning. Vid tiden var det tydligt inte lika klart vad som kom ur väggen... Å se i DET har jag idag fått lära mig något nytt som jag faktiskt tycker e lite fränt. (Eller rättare sagt SVINFRÄNT! (Japp..så mkt nörd har jag blivit))
VDR´r osv e vi ju bekant med,men..om jag säger ordet "barretter" till er då?
(Vet inte vad det heter på svenska)
En "barretter" är en flaska med uppgift att vara en form av konstantströmsbegränsare se..med påföljd att i fallet med en C8 barretter så är märkspänningen för glöden för det aktuella röret helt underordnad egentligen(CL-2 alt CL-4) så länge den kedja med seriekopplade flaskor som ligger på glöden överstiger 52VAC i vad de vill se totalt. Sug i er den! Från 1938!
Å det finns fler små finesser i en sånhär.. För mig är detta en ren historielektion. Å japp..det sitter allt elektrolyter i den för glättning. 32uF*2 no less. Samma form av "tornlytar" vi ser i div tyska mfl maskiner hela vägen in på 70tal..
Denna maskinen är nu,såvitt jag kunnat bedöma,förvisso katodbias styrd men vid tiden hade man helt uppenbart koll på det med negativ förspänning med för såväl CL-2 som CL-4 har detta angivet i datablad (avseende negativ förspänning in på g1).
Å jorå..databladen för var å ett av de 5 rören ombord finns att ta del av online. Snart 80år efter att maskinen tillverkades
Om ngn är intresserad så säg till för då lägger jag på ena eller andra sättet upp den PDF som servicemanualen ligger på.
Finns som sagt både ett å annat att lära i detta fallet,som sagt..historia då.
Barretters kan ni iaf läsa om;
http://www.r-type.org/pdfs/c1.pdf..där.
Vad jag ev gör av den återstår att se. I ärlighetens namn är jag kanske inte sådär jättedriven att meka med den varför jag överväger att lämna över den till ngn som är. Den som lever får se.
Det spännande ligger för min del i att förstå konstruktionslösningarna..som mkt riktigt är rena historielektionen.
Bara att fatta PSU delen av schemat va..