View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 03:08

Reply to topic  [ 5 posts ] 
trekanalsprojekt, för komplicerat igen? 
Author Message

Post trekanalsprojekt, för komplicerat igen?
here we go again.. och nu gäller det alltså preampdelen i första hand (ni får gärna kommentera detaljer och slutsteg oxå, men jag tänker nog inte ha nån växling på fixed/katodbias när schemat är färdigt, eller växling av likriktare heller).
tre kanaler på fem steg (inkl cf) allt som allt, är rätt ekonomiskt tycker jag. tycker även att växlingen sker rätt enkelt via de två switcharna (där första switchen, den direkt efter clean volume, är länkad till masterswitchen vid lead master poten). men blir det ändå för joxigt igen? jag kan inte bygga överhuvudtaget, så det är mkt värt med teknikers åsikter på denna front.
mkt är inte klart på schemat, som sagt ryker nog katod/fixed switchen mm, sen har jag glömt tex kondingen på katoden på reverb recoverysteget, och säkert mkt annat!

Attachments:
rsz_zedna_trilogy.jpg
rsz_zedna_trilogy.jpg [ 150.91 KiB | Viewed 1143 times ]
01 Apr 2014, 15:02
Profile

Post Re: trekanalsprojekt, för komplicerat igen?
Quote:
jag kan inte bygga överhuvudtaget, så det är mkt värt med teknikers åsikter på denna front.

Så varför postar du ihopfantiserade schemata här på Bojen? Lite oklart vad du är ute efter egntligen.

http://kuhnamps.com

02 Apr 2014, 20:46
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Quote:
jag kan inte bygga överhuvudtaget, så det är mkt värt med teknikers åsikter på denna front.

Så varför postar du ihopfantiserade schemata här på Bojen? Lite oklart vad du är ute efter egntligen.

är inte alla scheman ihopfantiserade? är jag jobbig? jag har nämnt det tidigare så många ggr men borde kanske skrivit det igen: planen är att låta en tekniskt mer kunnig person bygga. för mig verkar det som att tekniker, i den mån de är renodlade tekniker, inte lyssnar tillräckligt på gitarrister. man gör en utmärkt stärkare men slänger in ett digitalt reverb som i alla fall inte jag frågat efter, eller man gör en stärkare som låter fantastiskt men offrar effektloop. visa mig en perfekt arbetshäst till stärkare och jag skall sluta fantisera ihop scheman.

02 Apr 2014, 21:46
Profile

Fortsätt posta dina schema-idéer du. Det är helt ok, oavsett om man är nybörjare eller proffs.

Ju enklare och ju mer likt någon välkänd förstärkare din design är, ju enklare blir det att hitta någon som kan bygga åt dig.

Annat som kan förenkla är att använda en byggsats för fx-loopen (finns t.ex på tube-town).

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

03 Apr 2014, 10:14
Profile

d95err wrote:
Annat som kan förenkla är att använda en byggsats för fx-loopen (finns t.ex på tube-town).

ja, har tänkt på det. men tyckte denna "halva loop" i schemat hade viss fördel eftersom torra signalen kommer bli lite svagare, så att reverbsignalen matchar den bättre... finns det kit för tremolo och fjäderreverb också? en marshall 2204 med fx-loop, tremolo (därför att då kan man lägga det efter reverbet, vilket inte går i en loop) och reverb vore fint!

03 Apr 2014, 19:15
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]