View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 22:49

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Funderingar om värmepump - hjälp mig tänka 
Author Message

Post Funderingar om värmepump - hjälp mig tänka
Värmepumpen/kompressorn till min bergvärmeanläggning har gett upp. Anläggningen är gammal (från 90-talet) och hålet alldeles för grunt borrat för att den ska vara riktigt energieffektiv. Den var nog det en gång i tiden, innan alla grannar också skaffade bergvärme och borrade dubbelt så djupt. Nu när det är dags att byta ut anläggningen så överväger jag att istället för bergvärme ersätta med luft/vatten-värmepump. Visserligen inte lika energieffektivt och billigt i drift som en ny bergvärmeanläggning, men till betydligt lägre kostnad i inköp och installation. Och ingen ny borrning av hål, mindre bök etc. Och så tänker jag att det blir lite mindre skrymmande jox i pannrummet/tvättstugan (som även tjänar som foajé till replokalen/hemmastudion).
Jag tänker även att en ny modern luft/vattenpump borde ändå vara minst lika effektiv som min gamla kassa bergvärmeanläggning.
Kommentarer kring detta mottages. Tänker jag helt åt helvete?
Vilka erfarenheter av luft/vatten-värmepumpar har ni? Vilka fabrikat rekommenderas?
Övrigt att ta i beaktande?

Jo, jag vet att det finns ett värmepumpsforum, men nu vill jag ta del av Bojens kloka insiktsfulla synpunkter och åsikter.

30 Jul 2014, 13:04
Profile

Post Re: Funderingar om värmepump - hjälp mig tänka
Långsiktigt är bergvärme som gott som alltid bättre och billigare,men jag förstår att du behöver vrida och vända lite på frågan...:) Initialkostnaden är ju väsentligt högre

Hur stort är huset och hur djupt är hålet borrat? Hur många kw är nuvarande anläggning och vad har förbrukningen legat på? Kan man inte borra vidare i redan befintligt hål?

30 Jul 2014, 13:34
Profile

En luft värmepump kommer att låta en del. Har du en lämplig placering för den ? Vidare kommer den att kunna samla kondens
och en del isbildning, så den får stå på ett ställe som blir fuktigt.
Annars har du nog rätt i att verkningsgraden är bättre numera. Men det är den för vatten ( bergvärme också), och
du skulle kunna använda befintligt hål men installera en storlek mindre pump, för att komplettera med direkt element
under några få dagar. Att ha direkt el några få dagar behöver inte bli så dyrt om du kan installera en mindre och billigare pump.

30 Jul 2014, 16:43
Profile WWW

Grejen är att pumpen jag har haft redan är en aning underdimensionerad. Jag kompletterar redan med en luft/luft-pump.

Ljudet oroar jag mig inte för.

30 Jul 2014, 19:29
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]