View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:30

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Cykel! 
Author Message

Tidigare har jag varit en ganska flitig cykelanvändare i vardagen. Jag hade tidigare drygt 3,5 km till jobbet och cyklade året runt. Oftast blev det även en tur hemåt på lunchrasten, så det kunde bli ett par kilometrar per dag.
För två år sedan bytte jag jobb vilket innebar bilpendling med uppemot 8-9 mil /dag. Till en början kändes det där ganska lyxigt att glida runt i en egen pendlarbil, men nu två år senare med chipsrumpa känns det verkligen som ett riktigt nerköp. Jag cyklar i princip ingenting längre. Tre barn med dagis, träningar etc gör att bilen används i allt större utsträckning.

Jag är i startgroparna för en längre föräldraledighet och har under sommaren börjat grotta ner mig i cykelträsket på nätet. Tanken är att försöka komma igång ordentligt med cyklandet tillsammans med barnen och förhoppningsvis ta med det tänket även när jag börjar jobba igen nästa år. Jag har av någon konstig anledning blivit ofantligt intresserad av racercyklar, cargocyklar, cyclocross etc. Inte bara för träningens skull utan även för att jag börjar få otroligt dåligt samvete för hur mycket avgaser mitt bilåkande genererar. Tidigare har jag åkt på en 25-30 år gammal oväxlad DBS. Den har verkligen sett sina bästa dagar och det är helt enkelt dags för att skaffa en ny.

Jag var inne länge på att skaffa en riktig racermaskin för att träna på småvägarna där jag bor. Det faktum att jag är trebarnspappa med en minsting på ett år gjorde dock att jag inte kunde blunda inför det faktum att cykel behövde fungera tillsammans med en barnstol eller cykelkärra. I går slog jag till på en väldigt fin Trek hybridcykel med 27 växlar och skivbromsar. En ganska lätt cykel som i princip ser ut som en landsvägscykel med rakt styre och lite bredare däck. Vad kul det är att cykla!!! Helt plötsligt har jag en fart som jag aldrig upplevt förrut på en cykel. Jag hoppas verkligen att jag kan få igång mitt cyklande igen även om jag nästa vår återgår till bilpendlande igen med jobbet. Med en bra cykelvagn kan man ju faktiskt storhandla på mataffären utan större problem!

En hybridcykel är väl egentligen inte bäst på någonting, och jag känner redan nu att jag nästa år kommer skaffa en riktig racer för lite längre turer när jag åker ensam. Men cykeln jag nu köpt har verkligen gjort cyklandet roligt igen och jag ser fram emot en höst på sadeln med min yngste son där bak på cykelstolen!

Hur har ni det med cyklandet? Har bilen segrat?

21 Aug 2014, 21:22
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Cykel!
Hoppas du kommer cykla många mil framöver!

Jag åkte kommunalt till jobbet förut, men har bytt ut tunnelbanan mot cykel. Det blir 2 mil om dagen. Hur skönt som helst! Förut cyklade jag på en gammal Crescent Världsmästarcykel (ca 35år gammal). Skaffade en också hybrid i år med skivbromsar (ett måste numera efter att ha prövat) fast det sitter racerdäck på (23c). Det är ju en helt annan värld att cykla med den.

Det går sådär just nu (kanske tillfällig otur?) med 3 punkteringar på 15 mil. Innan har jag cyklat över 100 utan en enda på samma sträckning.

Nära/kort restid till jobbet är nog en viktig faktor i livet, med eller utan cykel. Läste nånstans att det var en viktig faktor för lycka i livet (generellt, det gäller ju inte alla).

21 Aug 2014, 21:57
Profile

Har en mil till jobbet och försöker cykla minst två dagar i veckan och ett par mil varannan helg. Har två barn varannan vecka och då är det lite bökigare att få till.
Har också en Scott hybridhoj av något slag, den är nog bra! :D
Än så länge är jag befriande ointresserad av själva cykeln, antagligen tur att jag inte hittat till något cykelforum än.
Ogillar att släpa på duschgrejer och ombyte, gillar att det smärtar lite i låren de dagar jag cyklat.
Funderar på att ansluta till det lokala cykelsällskapet för att få lite sällskap och träningsrundor.

21 Aug 2014, 22:08
Profile

Cykel råcks.

22 Aug 2014, 03:41
Profile

Cykel är klart underskattat, det slår alla motordrivna fortskaffningsmedel utom flygplan och båt.

De flesta är för bekväma för att cykla och de som fortfarande cyklar idag är de som är smått självmordsbenägna.

Underskattat och avkopplande samtidigt som kan avverka rätt långa sträckor i egen takt (prova köra bil i egentakt i storstaden)

22 Aug 2014, 11:36
Profile WWW

Något som jag tror många missar är att klä sig rätt när man ska cykla längre sträckor. Att komma fram till stan eller jobbet dyngsvett är aldrig roligt, men med plagg som andas kan det bli väldigt mycket trevligare. En bra cykel som rullar lätt behöver man inte heller anstränga sig lika mycket som på en dålig.

22 Aug 2014, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Chatte wrote:
De flesta är för bekväma för att cykla

Fast det beror ju lite på vilken situation man är i , svårt att skjutsa 3 ungar till skola/dagis på cykel.
Skulle jag cykla hem från jobbet 7 mil så skulle jag inte hinna hem innan ungarna gick och la sig på kvällen.

Dessutom handlar jag en massa också på hemvägen , då skulle man få cykla hela vägen med vagn bak.

När jag var yngre och solokvist och hade 7 km till jobbet så cyklade jag faktiskt, inte alltid men ofta på sommarhalvåret.
Det jag tycker är mest positivt med det är faktiskt den motion det ger.

22 Aug 2014, 13:31
Profile ICQ WWW

Chatte wrote:
De flesta är för bekväma för att cykla och de som fortfarande cyklar idag är de som är smått självmordsbenägna.

Visst ligger det en del i det, senast i morse övervägde jag att ta bil för att det kändes lite motigt att ta cykeln. Å andra sidan finns det ju dagar när det i princip helt enkelt inte funkar att ta cykeln.

snutstrut wrote:
Något som jag tror många missar är att klä sig rätt när man ska cykla längre sträckor. Att komma fram till stan eller jobbet dyngsvett är aldrig roligt, men med plagg som andas kan det bli väldigt mycket trevligare. En bra cykel som rullar lätt behöver man inte heller anstränga sig lika mycket som på en dålig.

Då föredrar jag att släpa på kläder och duscha på jobbet. Känns spontant som att de morgnarna går snabbare också, jag duschar inte lika länge och tar frukosten på jobbet samtidigt som jag jobbar. Finns säkert arbetslivsforskare som har åsikter om det också...

22 Aug 2014, 13:40
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]