| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10955 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Fuzzcrazy + en fråga om dito
Jag har tidigare i mitt liv hatat ljudet av fuzz, alltså verkligen tyck illa om det på nivå att jag aktivt lobbat för en lag mot dem. Men så en dag för ett tag sen så vaknade jag med en låt i huvudet som bara skrek "jag vill ha ett bra fuzz ljud". De inre rösterna skall man lyssna på så länge de inte säger att man skall skjuta ner alla trollen i det lokala shopping centret. Bara att lyda, liksom.
De fuzz jag haft att göra med har verkligen inte gillat humbuckers på nått sätt, så lite research i ämnet gav mig att jag borde ha en Bonamassa fuzz (och helst den i koppar). Den är snygg som synden, en glad gubbe och byggd för humbuckers, all win! Sagt och gjort och via en rar vän fick jag tag i en sån och är väldigt nöjd, den låter som jag tänkte mig. Allt gott! Men sen är man som är, mycket vill ha mer, så jag funderade på vad det fler finns för trevliga fuzz som gillar humbuckers. Har någon av er några trevliga tips att ge?
Godingarna på These Go To 11 tipsade om en Morgan Fuzz, så en sån står på listan. Men jag vill ha fler trevliga tips, man kan ju inte bara ha 3 (har en gammal Ibanez Fuzz också), de är ju som små instrument i sig själv (och såna kan man ju ha många av).
Sen en fråga till, och nog orsaken till tråden, Bonamassa Fuzz Face går bara att köra på batteri. Vet någon om det finns något enkel modd man kan göra för att kunna köra den på addapter? Lite förändring av ljudet kan jag nog leva med i frågan.
Och till sist, vad kör ni med för fuzzboxar?
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 23 May 2016, 14:15 |
|
 |
|
Walain
|
 Re: Fuzzcrazy + en fråga om dito
Det finns ju kablar till powersupply som du sätter fast i batteriklämman och sen in i strömburken. Faktum är att jag tror att det ligger en sån och skräpar på golvet i vår repa. Kan kolla om den ligger kvar på torsdag och i så fall skicka till dig om du vill ha den? typ en sån battery clip cable borde det vara: http://www.t-rex-effects.com/cables/Dock så är ju fuzzentusiaster ense om att det ska vara batteri, och helst gamla miljöfarliga skitbatterier också, inget modernt. Jag kör också med humbuckers, och tycker att de flesta fuzzar (jag testat) funkar bra OM förstärkaren är rätt. In i ren kanal brukar funka bra, däremot kan det vara svårt att köra humbuckers in i fuzz in i distad kanal. De jag använder mest är Fulltone Octafuzz och Soulbender (kopior på octavia och tonebender mk 3). Sen den där psykmålade fuzzen du ville köpa av mig, den låter ju också fruktansvärt bra, därför jag inte pallade sälja den Det är en klon på colorsounds one knob fuzz. Fuzz factory verkar kul också, en sån vill jag testa någon gång..
|
| 23 May 2016, 14:49 |
|
 |
|
makatech
|
Har en MXR M173 Classic 108 och tycker den är helt ok, fick den för ett bra pris. Som jag förstår är det en Fuzz Face klon (Hendrix). Väldigt praktiskt att den har en knapp för buffer vilket dock tar bort lite av karaktären och tar den mera åt dist hållet. Vissa fuzzar vill väl knappt lira utan en buffer i kedjan eller att det kan bli problem i samspelet med wah pedal? https://www.youtube.com/watch?v=rF_zkAe2bmE
|
| 23 May 2016, 15:18 |
|
 |
|
Ixmack
|
Jag älskar fuzz av alla sorter, för tillfället har jag en EHX Big muff med tone wicker (väldigt mångsidig för att vara en muff), en wren & cuff klon på en gammal tall font muff, en z-vex fuzz factory som alltid är lika kul att leka med, en red witch fuzz god och en klon på catalinbreads merkin fuzz som en polare byggt till mig. Har haft ett antal andra med, bland annat ett antal muffar. Det enda jag inte haft är nog en fuzz face av nån anledning, men har inget emot fuzz face heller. Vill tipsa om Rockett what the fuzz (tror inte dom gör den längre, men dom släppte nyss en lite förenklad variant som heter hooligan) som kan vara lite mer overdrive-ig men som går att få rätt galen med.
Annars tycker jag att tricket med fuzz är att inte försöka betvinga den utan snarare låta fuzzen leda vägen, många fuzzar verkar själva välja hur dom ska låta och bli spelade vad jag märkt. Sen är det ju såklart alltid givande att ratta runt med allt man har och stacka med andra pedaler.
Vilken sorts fuzz är du ute efter egentligen? Jag skulle nästan vilja påstå att fuzz är den kategori av effekter där det finns störst mångfald, eller i alla fall en utav dom kategorier.
|
| 23 May 2016, 15:59 |
|
 |
|
CataClysm
|
Ska du bara äga en fuzz i det här jordelivet så är det: JMI MKII Tone Bender www.jmiamplification.com/effects/jmi-mkii-tone-bender
|
| 23 May 2016, 16:15 |
|
 |
|
salesman
|
Jag tycker du skall prova(dom är halv gratis nya dessutom) en Way huge Swollen Pickle Mk2 Den är i grunden en Big Muff. Den är väldigt enkel men med mycket justerings möjligheter. Man kan använda den som en lite booster eller full fuzz mayhem.
Utav all möjliga saker har jag satt den efter min Digital Trio för att få ljudet att låta New York 1969 istället för 1985s cleant sound. Vill säga enbart på trumor och bas.
|
| 23 May 2016, 16:43 |
|
 |
|
makatech
|
Detta kan bli en mycket underhållande men något rörig tråd, det finns ju så enormt många fuzzpedaler och alla verkar ha sina favoriter. 
|
| 23 May 2016, 16:55 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Magnus Olsson wrote: Sen en fråga till, och nog orsaken till tråden, Bonamassa Fuzz Face går bara att köra på batteri. /Magnus Mini-Bonamassa-Fuzzen har adapteringång. Den är åxå sexig. Till fråga om vad som används så kommer jag att bygga ihop en BYOC på Red Llama (som i sin tur är en klon på Craig Anderton Tube Sound Fuzz). Har fått för mig att den låter rätt ok till HBs och ligger i gränslandet mellan overdrive/fuzz. Den låter dyrt  En T-rex Mudhoney på fullt ställ och all ton avrullad på gitarren är rätt ok med.
|
| 23 May 2016, 17:53 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Just det - Roger Mayer gör nog minst en fuzz för varje smak: http://www.roger-mayer.co.uk/guitar_effects.htm
|
| 23 May 2016, 17:57 |
|
 |
|
martink78
|
Min favvo är EQD Hoof fuzz som är en rysk big muff variant. Har mids-ratt som förändrar ljudet mycket och gör den lite mer flexibel.
|
| 23 May 2016, 18:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Massor av tack för alla svar. Jag insåg ju att det skulle bli tips om måånga olika pedaler, men jag är väldigt ofta i butiker och har möjlighet att testa mycket, så många tips är bra. Som jag skrev så är bra fuzzpedaler lite som instrument i sig själv, bara att lyda och åka med. Det fuzzljud jag hör är tjockt och skall låta som om man steker ägg Tänk en mix mellan eric Johnsons Fuzz leadljud och Bonamassas dito. Jag kör dem bara på ett redan lite överstyrt ljud (annars blir det för tunt i mina öron). Skall testa alla ni tipsar om så lönge de inte är omöjliga att hitta. Walain wrote: Det finns ju kablar till powersupply som du sätter fast i batteriklämman och sen in i strömburken. Faktum är att jag tror att det ligger en sån och skräpar på golvet i vår repa. Kan kolla om den ligger kvar på torsdag och i så fall skicka till dig om du vill ha den? typ en sån battery clip cable borde det vara: http://www.t-rex-effects.com/cables/Dock så är ju fuzzentusiaster ense om att det ska vara batteri, och helst gamla miljöfarliga skitbatterier också, inget modernt. Jag kör också med humbuckers, och tycker att de flesta fuzzar (jag testat) funkar bra OM förstärkaren är rätt. In i ren kanal brukar funka bra, däremot kan det vara svårt att köra humbuckers in i fuzz in i distad kanal. De jag använder mest är Fulltone Octafuzz och Soulbender (kopior på octavia och tonebender mk 3). Sen den där psykmålade fuzzen du ville köpa av mig, den låter ju också fruktansvärt bra, därför jag inte pallade sälja den Det är en klon på colorsounds one knob fuzz. Fuzz factory verkar kul också, en sån vill jag testa någon gång.. Ja, synd att du inte sålde den, du spelar ju humbuckers. En sån kabel vore ju guld!! Jag är medveten om att det troligen förändrar ljudet, men för livebruk är det säkert bra nog. I studio kan jag köra på batteri. Hittar du en sån kabel så köper jag den gärna. /Magnus
|
| 23 May 2016, 19:19 |
|
 |
|
mange
|
Fuzz är kul. Själv kör jag på en "Dunlop Band Of Gypsys Mini". Jag har inte testat speciellt många olika, fastnade för den mycket på grund av att den är så fin. Sedan så har den ett lite elakt men "snyggt" ljud. Det som är så fränt är att man kan få så många olika ljudkaraktärer beroende på hur distad förstärkaren är, hur mycket volym på pedalen, hur mycket fuzz man drar på. Dra ner volymen på gitarren och kör på halsmicken. Oändliga möjligheter. https://www.youtube.com/watch?v=kc-vWcdLwfk&list=PLlXYVdnj0ogdkxgZdOMmZ5nwLWQ3rReCe&index=20
|
| 23 May 2016, 19:24 |
|
 |
|
Ixmack
|
Magnus Olsson wrote: Jag insåg ju att det skulle bli tips om måånga olika pedaler, men jag är väldigt ofta i butiker och har möjlighet att testa mycket, så många tips är bra. Som jag skrev så är bra fuzzpedaler lite som instrument i sig själv, bara att lyda och åka med. Det fuzzljud jag hör är tjockt och skall låta som om man steker ägg Tänk en mix mellan eric Johnsons Fuzz leadljud och Bonamassas dito. Jag kör dem bara på ett redan lite överstyrt ljud (annars blir det för tunt i mina öron). /Magnus Låter som att just en Eric Johnson fuzz face skulle kunna passa, i alla fall värt att testa om du får möjlighet. Kanske passar bäst med single coils i och för sig men tycker verkligen den har det där "steka ägg" ljudet. Gjorde praktik på tgt11 när den kom och minns att alla tyckte den var himla cool.
|
| 23 May 2016, 20:10 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Har sällan gillat fuzz själv. Kom dock över en PTD (Paul Trombetta) Minibone och måste säga att jag är grymt nöjd. Använder den. Den kan låta gammal trött döende fuzz men även som en jäkligt bra lätt fuzzig overdrive. Lyssna på Anders Isbergs klipp på YT.
|
| 23 May 2016, 20:52 |
|
 |
|
makatech
|
Med risk för att gå lite OT men kör ni med fuzz före eller efter wah på era pedalbord?
|
| 23 May 2016, 21:05 |
|
 |
|
salesman
|
Wah wah skall alltid vara efter fuzzen annars misstar man halva dynamiken.
|
| 23 May 2016, 21:24 |
|
 |
|
blackers
|
Oxfuzz II Här demad av Philip Sayce https://youtu.be/X2vKghFrTFU
|
| 23 May 2016, 21:41 |
|
 |
|
Svullo
|
Hur uttalar ni egentligen Fuzz? Fass eller Fuss? I min glada ungdom sa "man" Fassbox... Men nu har jag hört bägge varianterna, och nattsömnen blir såklart störd.. 
|
| 23 May 2016, 21:57 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Min erfarenhet är att en fuzz måste ha justerbar bias och två fuzzar som fått till ett fett ljud är flying tomato men framför allt Skreddy BC109 den låter inte bara fett utan är väldigt mångsidig.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 23 May 2016, 22:36 |
|
 |
|
Walain
|
Magnus, om kabeln ligger kvar där på torsdag så skickar jag den till dig, en liten kabeljävel är ju ingenting att ta betalt för.. PMa din adress så ordnar vi det.
Måste ju stödja det faktum att du äntligen anammat fuzzar. Ser fram emot den dagen du inser att endast Gibson in i Marshall duger. Långt ner ska gitarren hänga också.
|
| 24 May 2016, 08:26 |
|
 |
|
rifle
|
Köp lite delar och löd själv vettja. 
|
| 24 May 2016, 08:38 |
|
 |
|
makatech
|
Oj, det var ett tvärsäkert svar. Hade fått intrycket att det också beror på fuzzen i fråga samt så klart vilket ljud man föredrar? Men du är alltså ganska säker på att en majoritet kör med fuzz framför wah och att det ger fördelar rent ljudmässigt (dynamiken)? salesman wrote: Wah wah skall alltid vara efter fuzzen annars misstar man halva dynamiken.
|
| 24 May 2016, 08:56 |
|
 |
|
Walain
|
makatech wrote: Oj, det var ett tvärsäkert svar. Hade fått intrycket att det också beror på fuzzen i fråga samt så klart vilket ljud man föredrar? Men du är alltså ganska säker på att en majoritet kör med fuzz framför wah och att det ger fördelar rent ljudmässigt (dynamiken)? salesman wrote: Wah wah skall alltid vara efter fuzzen annars misstar man halva dynamiken. Han är ute och cyklar Det med att man ibland vill ha wah efter fuzz är för att vissa fuzzar (germaniumbaserade främst) inte gillar att ha en buffer innan sig, som de klassiska wah-pedalerna ofta har. MEN, nuförtiden är det ju ganska vanligt att även Wah-pedaler har true bypass, och då spelar det ingen roll. Om man inte för effektens skull vill ha fuzz framför, men då förutsätter det ju att du använder båda effekterna tillsammans. Det kan iförsig bli jävligt ballt. Jag har en Slash wah med inbyggd fuzz-krets som jag gillar väldigt mycket, det blir extremt stökigt och tufft. Så här: True bypass wah = sätt fuzzen var du vill. Ej germaniumbaserad fuzz = sätt fuzzen var du vill. Germaniumfuzz och buffrad wah = sätt fuzzen före wahn. Typ så, men undantag finns ju alltid.
|
| 24 May 2016, 09:22 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Är inte så Fuzzig och den enda jag gillar hitintills är en gammal Colorsound ToneBender. Fast inte i alla stärkare.
|
| 24 May 2016, 10:15 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Walain wrote: Det med att man ibland vill ha wah efter fuzz är för att vissa fuzzar (germaniumbaserade främst) inte gillar att ha en buffer innan sig, som de klassiska wah-pedalerna ofta har. MEN, nuförtiden är det ju ganska vanligt att även Wah-pedaler har true bypass, och då spelar det ingen roll. Om man inte för effektens skull vill ha fuzz framför, men då förutsätter det ju att du använder båda effekterna tillsammans. Det kan iförsig bli jävligt ballt. Jag har en Slash wah med inbyggd fuzz-krets som jag gillar väldigt mycket, det blir extremt stökigt och tufft.
Så här: True bypass wah = sätt fuzzen var du vill. Ej germaniumbaserad fuzz = sätt fuzzen var du vill. Germaniumfuzz och buffrad wah = sätt fuzzen före wahn. Typ så, men undantag finns ju alltid.
Nja, håller med dig i stort men problemet blir ju när wah pedalen är igång- då får fuzzen en "buffrad" signal med fel impedans och kan låta annorlunda (inte nödvändigt sämre, men annorlunda). Enda sättet att verkligen kringå detta är att inte köra effekterna samtidigt alt montera in en krets som skickar ut rätt impedans från wah-wah:n. Foxrox säljer ett sånt kit, men är inte så svårt att sätta ihop själv barar man har rätt komponenter. Eller be Albin på Moody göra det. Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 24 May 2016, 10:23 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
rifle wrote: Köp lite delar och löd själv vettja.  Kul tips men det finns inte tid, eller intresse nog för att ta tiden är nog bättre uttryckt (jag spelar hellre), för att bygga själv. Jag har pillat färdigt med sånt i mitt liv, låter det inte bra som det är så byter jag hellre än ändrar (förutom på gitarrer jag verkligen gillar). /Magnus
|
| 24 May 2016, 10:25 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Fuzz face är nog den enda som jag kanske ev funkar med. Gillar effekten men har svårt att använda den live. En bra designad FF ska kunna funka ihop med min Tube Screamer samt rena upp till lätt od om man dra ner volymen på gitarren. På fullt ställ vill jag åt det där sjungande trombon/horn soundet, men om gainen är för hög så vet man inte var tonen tar vägen. Den kan dra åt det grötiga, odefinerade till tjutande oljud- vilket kan vara coolt iofs, men nästan aldrig i de sammanhang jag spelar...
Biaskontroll är ett måste för mig, helst på utsidan så man kan korrigera on the fly.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 24 May 2016, 10:31 |
|
 |
|
Walain
|
clapton71 wrote: Fuzz face är nog den enda som jag kanske ev funkar med. Gillar effekten men har svårt att använda den live. En bra designad FF ska kunna funka ihop med min Tube Screamer samt rena upp till lätt od om man dra ner volymen på gitarren. På fullt ställ vill jag åt det där sjungande trombon/horn soundet, men om gainen är för hög så vet man inte var tonen tar vägen. Den kan dra åt det grötiga, odefinerade till tjutande oljud- vilket kan vara coolt iofs, men nästan aldrig i de sammanhang jag spelar...
Biaskontroll är ett måste för mig, helst på utsidan så man kan korrigera on the fly.
Matte Jag tycker Fulltone (trots att jag Fuller är en idiot) Octafuzz (som jag köpte av dig tror jag!!) utan oktavfunktionen funkar på precis det sättet du beskriver. Trombonstuket har jag bara fått till med silicon/kisel, germanium brukar låtar annorlunda tycker jag.
|
| 24 May 2016, 10:44 |
|
 |
|
Walain
|
clapton71 wrote: Walain wrote: Det med att man ibland vill ha wah efter fuzz är för att vissa fuzzar (germaniumbaserade främst) inte gillar att ha en buffer innan sig, som de klassiska wah-pedalerna ofta har. MEN, nuförtiden är det ju ganska vanligt att även Wah-pedaler har true bypass, och då spelar det ingen roll. Om man inte för effektens skull vill ha fuzz framför, men då förutsätter det ju att du använder båda effekterna tillsammans. Det kan iförsig bli jävligt ballt. Jag har en Slash wah med inbyggd fuzz-krets som jag gillar väldigt mycket, det blir extremt stökigt och tufft.
Så här: True bypass wah = sätt fuzzen var du vill. Ej germaniumbaserad fuzz = sätt fuzzen var du vill. Germaniumfuzz och buffrad wah = sätt fuzzen före wahn. Typ så, men undantag finns ju alltid.
Nja, håller med dig i stort men problemet blir ju när wah pedalen är igång- då får fuzzen en "buffrad" signal med fel impedans och kan låta annorlunda (inte nödvändigt sämre, men annorlunda). Enda sättet att verkligen kringå detta är att inte köra effekterna samtidigt alt montera in en krets som skickar ut rätt impedans från wah-wah:n. Foxrox säljer ett sånt kit, men är inte så svårt att sätta ihop själv barar man har rätt komponenter. Eller be Albin på Moody göra det. Matte Tror du läste mitt inlägg fel eller så förstår jag inte vad du säger.. en buffer är ju på oavsett om pedalen är på eller inte. eller menar du att även en true bypass-wah ger buffrad signal när den är påslagen?
|
| 24 May 2016, 10:46 |
|
 |
|
makatech
|
Tack för ditt svar, jag ska testa lite mer för att se om jag föredrar det ena eller det andra rent ljudmässigt. Det blir hur som helst en stor skillnad i beteende/ljud med fuzz pedalens bufferknapp intryckt eller ej , den saken är klar, i synnerhet i samspelet till wah pedalen. Kör jag fuzz efter min wah fungerar inte wah pedalen (svajandet) om jag inte har fuzz pedalens buffer knapp intryckt eller alternativt någon boost/buffer mellan. Har en moddad cry baby gcb-95 wah som nu har true bypass, led och borttagen buffer. Har dock skaffat mig en begagnad Harley Benton FLX8 Pro pedalswitch (samma som Joyo PLX8 Pro eller Live tror jag) och om jag inte jag missförstått är ju looparna i dessa switchar buffrade i sig. Så det är lite lurigt med alla buffrar i kedjan, att fatta hur det hänger ihop. Thomann support om pedalswitchen: "the loops are true bypass, but to avoid loosing some treble, there is a buffer circuit on the input and in loop 1 and 2 . So the correct word should be buffered bypass" Min MXR 108 Classic Fuzz är varje fall en silicon baserad fuzz face klon. Har en del dist/od pedaler men jag tycker helt klart att fuzz'en är den som lirar bäst ihop med cry babyn rent ljudmässigt. Walain wrote: Han är ute och cyklar Det med att man ibland vill ha wah efter fuzz är för att vissa fuzzar (germaniumbaserade främst) inte gillar att ha en buffer innan sig, som de klassiska wah-pedalerna ofta har. MEN, nuförtiden är det ju ganska vanligt att även Wah-pedaler har true bypass, och då spelar det ingen roll. Om man inte för effektens skull vill ha fuzz framför, men då förutsätter det ju att du använder båda effekterna tillsammans. Det kan iförsig bli jävligt ballt. Jag har en Slash wah med inbyggd fuzz-krets som jag gillar väldigt mycket, det blir extremt stökigt och tufft. Så här: True bypass wah = sätt fuzzen var du vill. Ej germaniumbaserad fuzz = sätt fuzzen var du vill. Germaniumfuzz och buffrad wah = sätt fuzzen före wahn. Typ så, men undantag finns ju alltid.
|
| 24 May 2016, 11:00 |
|
|