| Author |
Message |
|
Tvåtakt
|
 Använda ett Edge Lo-Pro som enkel-låsande stall?
Dom som känner till Floyd Rose II vet att det är riktiga skitstall, men dom har en smidig funktion så man kan byta strängar jättesnabbt utan att knipsa ball-ends å dona med skruv;  Skulle man inte kunna ta bort stränglås skruvarna på ett Lo Pro och bara trä strängen igenom, och därmed få en gitarr man snabbt och enkelt kan byta sträng på?  Jag vet att riktig låsning är bättre rent funktionellt, men det är ju en kul idé iallafall 
|
| 24 May 2016, 10:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10953 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: Använda ett Edge Lo-Pro som enkel-låsande stall?
Det du vill göra går inte, det finns inga hål att trä en sträng igenom. EDGE Pro behöver man dock inte klippa av kulan på, men man behöver fortfarande spänna fast en skruv.  Sen sitter kulan i de röda grejer som syns här.  Mitt favorit stall. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 24 May 2016, 10:50 |
|
 |
|
CataClysm
|
Kan man inte borra diametern på strängploppen på huvudsadeln (nr.5 på ibanez-manualen). Skillnaden är ju bara ett huvudsänkt runt hål (med plastupphängning) gentemot det andra svajet?... Jag tänker ett moddat crafton huvudsadel... 
|
| 24 May 2016, 11:13 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Magnus Olsson wrote: Det du vill göra går inte, det finns inga hål att trä en sträng igenom. /Magnus Jo det finns ju det, jag tror du missade vad jag skrev i text i första posten "Skulle man inte kunna ta bort stränglås skruvarna på ett Lo Pro och bara trä strängen igenom, och därmed få en gitarr man snabbt och enkelt kan byta sträng på?" Självklart är riktigt lås bättre, men detta är en alternativ lösning på ett redan existerande stall, så man förlorar ju inte på att testa en gång iallafall  jag har inget Low Pro men hade jag, skulle detta vara det första jag testade. Är fan sugen å skruva ihop en parts-RG med Low Pro bara för å testa detta, om ingen annan testar innan å verifierar att det funkar Själv skulle jag använda superlim på "ball-end" delen för att undvika att strängen vrider sig när strängen slakas ut vid kraftigt nersvaj.
|
| 24 May 2016, 11:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Nu är jag med.
Jag provar när jag kommer hem.
/Magnus
|
| 24 May 2016, 11:49 |
|
 |
|
CataClysm
|
Spännande läsning! 
|
| 24 May 2016, 11:51 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag har ett sånt här på en gitarr. Känns som ett floyd, strängas som ett stratasvaj. Efter byte till grafitsadlar både uppe och nere håller det stämningen så bra ett svaj kan utan lås: http://guitar-parts.biz/hp135040/Vintag ... -right.htm
|
| 24 May 2016, 12:00 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Magnus Olsson wrote: Nu är jag med.
Jag provar när jag kommer hem.
/Magnus Fan va kul  borde ju gå ganska fort att prova faktiskt. Tyvärr kan man ju inte använda låssadel med det där... Eller ja, Vinnie Vincent och Gary Moore hade ju låssadel på guror med icke-finetuner floyd, men sånt orkar fan inte jag håll på med Är det bättre med grafitsadlar än rullsadlarna?
|
| 24 May 2016, 12:08 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tvåtakt: jag trodde du menade att du inte ville ha låssadel?
Jag tror att grafitsadlarna är ännu bättre än rullsadlarna, i synnerhet i kombination med en översadel som också är i grafit (och låsbara stämmisar såklart), det gör, som jag upplever det att strängen dras med samma tryck och lubrikation i båda ändar när man bender och svajar. Sen blir det lite stummare ton av grafiten men det får man leva med.
|
| 24 May 2016, 13:12 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Låsbar översadel
Men man måste ju ha finetuners på stallet.
|
| 24 May 2016, 18:08 |
|
 |
|
CataClysm
|
Undrar om Mo har kommit hem än!
han kanske jobbar sent...
|
| 24 May 2016, 18:13 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Tvåtakt wrote: och därmed få en gitarr man snabbt och enkelt kan byta sträng på? Om anledningen är att du vill stränga om snabbare så finns det ett annat sätt: 1. Blocka svajet med en träkloss i kaviteten. 2. Lossa alla strängar. 3. Trä alla strängar från stämstolparna, och låt bollen på strängen stoppa den i stämstolpen. 4. Knipsa alla strängar samtidigt, ca 10-15 mm bakom låsblocket i stallet. 5. Fäst alla strängar. 6. Stäm upp. Man får då leva med att man ser alla bollar uppe vid stämskruvarna. Men fort går det!
|
| 24 May 2016, 18:17 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Jadå jag kan det där knepet men jag tycker ändå att det är coolt med stall man bara slinker in strängen på
|
| 24 May 2016, 18:20 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Tvåtakt wrote: Jadå jag kan det där knepet men jag tycker ändå att det är coolt med stall man bara slinker in strängen på Det kommer förstöra gängorna med tiden, är min gissning. Attachment:
IMAG0510.jpg [ 197.21 KiB | Viewed 2201 times ]
|
| 24 May 2016, 18:40 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Som redan konstaterats så funkar det att sätta strängarna så (eftersom bild redan fanns tog jag ingen).
Dock blev det för liten vinkel över där strängen lämnar sadeln att tonen blev märkbart lidande av det.
/Magnus
|
| 24 May 2016, 19:51 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Magnus Olsson wrote: Dock blev det för liten vinkel över där strängen lämnar sadeln att tonen blev märkbart lidande av det.
/Magnus Det tänkte jag inte på, men det låter helt logiskt, å då är det inte längre speciellt lockande med detta, haha.
|
| 24 May 2016, 19:54 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Tvåtakt wrote: Magnus Olsson wrote: Dock blev det för liten vinkel över där strängen lämnar sadeln att tonen blev märkbart lidande av det.
/Magnus Det tänkte jag inte på, men det låter helt logiskt, å då är det inte längre speciellt lockande med detta, haha. Jag tänkte inte heller på det förrän jag provat. Om det är finstämmare och låsbart (utan svaj) man är ute efter så finns det ju massor av lösningar på det. Till exempel stallet på Ibanez AWD102-NT, funkar sjukt bra.  /Magnus
|
| 24 May 2016, 20:16 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jag blev lite nyfiken på din ide och med edge pro kan man göra det. Man öppnar stränghållaren på sadeln bara så mycket att strängen men inte kullan kommer igenom är trär strängen igenom från baksidan (som ett Fender stall). Lite bök i början men ganska enkelt när man fick igång hur man skulle göra. Formen på stränghållaren gör att kulan inte kan snurra.
Vinkeln över sadeln blev samma som vanligt.
/Magnus
|
| 24 May 2016, 21:05 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Magnus Olsson wrote: Om det är finstämmare och låsbart (utan svaj) man är ute efter så finns det ju massor av lösningar på det. Till exempel stallet på Ibanez AWD102-NT, funkar sjukt bra.  Jag gillar iallafall dom där lösningarna som finns på MTM-modellerna, provade en sån i butik för å gillade det som fan. Men hade föredragit ett stall över "högre kvalité" som finns på Satrianis "dubbel-lås-hardtail" JS. Fast i svart, på en vit RG /Magnus Magnus Olsson wrote: Jag blev lite nyfiken på din ide och med edge pro kan man göra det. Man öppnar stränghållaren på sadeln bara så mycket att strängen men inte kullan kommer igenom är trär strängen igenom från baksidan (som ett Fender stall). Lite bök i början men ganska enkelt när man fick igång hur man skulle göra. Formen på stränghållaren gör att kulan inte kan snurra.
Vinkeln över sadeln blev samma som vanligt.
/Magnus Coolt! Fast med tanke på att dom ändå går att låsa fast med kula så tjänar man inte lika mycket tid å effort som man skulle med en annan design, kanske 
|
| 24 May 2016, 21:21 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag hade en Washburn, Yamaha eller nåt annat ocreddigt märke, minns inte vilket, där man hakade fast strängarna i floydet. Det var sjukt smidigt och gick som en dans att byta strängar. Men det höll såklart inte stämningen lika bra som ett där man låser fast strängen..
|
| 25 May 2016, 11:58 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
|
| 25 May 2016, 12:14 |
|
 |
|
Se7en
Joined: 20 May 2013, 20:10 Posts: 185 Location: Mark & Göteborg
|
Angående fasta stall med finetuners så är schaller's 456 stall ganska nice. Har en sådan på min Caparison Dellinger. 
|
| 25 May 2016, 12:16 |
|
|