View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 06:14

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Nytt Floyd stall gör skitkonstigt ljud!!! 
Author Message

Post Nytt Floyd stall gör skitkonstigt ljud!!!
Jag skulle byta ut OFR mot ett Schaller Lockmeister (enligt tillverkaren exakt samma sak) på en av mina Warmoth guror och närj ag svajar så gör stallet ett konstigt ljud, som att det typ "åker ur" stolparna!

Det gjorde EXAKT samma ljud på en annan Warmoth kropp jag har.

Här finns video:
https://www.youtube.com/watch?v=EHlauT32o20

Va beror detta på?

Om det är exakt samma så ska det inte vara nån konflikt med recess-routen för det var aldrig nå såna här problem med mitt gamla OFR stall!

EDIT: Ljudet kommer BARA när jag svajar med pinnen FRAMÅT! Om jag vänder pinnen 180 grader å svajar med den åt "fel håll" (dvs nerpitch, fast pinnen åt fel håll) så låter det INTE såhär.
Faktum är att det blir inget ljud om jag så bara flyttar pinnen lite uppåt, endast rakt fram låter det sådär ...

25 May 2016, 16:27
Profile

Post Re: Nytt Floyd stall gör skitkonstigt ljud!!!
Du får sätta på alla strängar är ju en jävla obalans trycket på stolparna....

25 May 2016, 17:04
Profile

Det gjorde ingen skillnad

Satte tillbaka mitt gamla OFR med nya Lockmeisterstolparna och nu funkar det suveränt.

Men vafan ska jag göra med nya Lockmeister stallet... :oops: kan ju inte lägga ut 1700 spänn på bara stolpar :oops:

25 May 2016, 17:48
Profile

Du är framåt, kan en del om gitarrmekande (vet dock inte nivå på ditt lekande) du vågar testa nya idéer men vissa saker kan kräva mer erfaren gitarrmek så släpa iväg den dit.

Religion vs fossils. Fossils win.

25 May 2016, 18:24
Profile

Kan det inte vara så att schallerstallet kanske slår i träet nånstans munder stallet? Det gjorde det på en ibba jag hade när jag hade stallet för långt ner, japsen hade fulfräst stallrouten så det dunkade i

25 May 2016, 20:27
Profile

Nä det slår inte i nånstans vad jag kan se eller känna iallafall, har kollat rätt noga

25 May 2016, 21:30
Profile

Jag skulle börja med att ta bort fjädrar och strängar för att kunna känna hur stallet vibrerar och rör sig. Det skulle kunna ge lite ledtrådar. T ex om stallet flyttar sig på riktigt, eller om det bara verkar så... Jag är nog ändå också inne på att det är något som tar i någonstans och som tvingar ur stallet ur skårorna på stolparna eller liknande. Vore samtidigt intressant att se/höra/känna vad som hände med alla strängar och fjädrar på plats. Om det blir samma sak, eller något annat som händer.

25 May 2016, 21:44
Profile

Peter Naglitsch wrote:
Jag skulle börja med att ta bort fjädrar och strängar för att kunna känna hur stallet vibrerar och rör sig. Det skulle kunna ge lite ledtrådar. T ex om stallet flyttar sig på riktigt, eller om det bara verkar så... Jag är nog ändå också inne på att det är något som tar i någonstans och som tvingar ur stallet ur skårorna på stolparna eller liknande. Vore samtidigt intressant att se/höra/känna vad som hände med alla strängar och fjädrar på plats. Om det blir samma sak, eller något annat som händer.

Ingen skillnad med alla strängar på plats, å uppstämt

Däremot låter det INTE så när jag svänger svajpinnen 180 grader a la Steve Vai och drar pinnen uppåt (dvs nedpitch). Då låter det inte så alltså.

Faktum är att jag behöver bara vrida pinnen ungefär lite åt sidan uppåt stränghållet så försvinner ljudet.

Jag har provat installera en annan armhållare (från mitt OFR) och det funkar exakt lika, så har inget med armhållaren att göra...

OFR på plats, göra inga ljud, oavsett vilken armhållare jag skruvat fast...

Å jepp, har jag dragit åt allting riktigt ordentligt.

25 May 2016, 21:51
Profile

Det här låter ju väldigt mysko???
Sitter blocken på samma plats i sidled på bottenplattans undersida?
Jag tänker om blocken är lika stora eller om något är större?

25 May 2016, 23:10
Profile

Har varit med om detta många gånger. För mig har det berott på att stolparna suttit för lågt mot träet. Ibland har som skrivits tidigare stallet tagit i träet, men ibland har det räckt med att vinkeln blivit "fel" på aktuell gitarr sammantaget med att stolpen suttit väldigt lågt. Har varit med om samma som Tvåtakt att ett Floyd funkar, men inte att annat; har berott på att bottenplattorna varit lite olika tjocka (skiljer på olika årsmodeller) så man kommit över "krispunkten" med det andra. Har löst det så att jag shimmat halsen minimalt för att komma från läget för svajet

26 May 2016, 08:38
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]