View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 01:33

Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Steve Vai eller Johnny Thunders? 

Johnny Thunders 51%  51%  [ 26 ]
Steve Vai 49%  49%  [ 25 ]
Total votes : 51

Author Message

Post Re: Steve Vai eller Johnny Thunders?
JTM wrote:
Har aldrig förknippat Vai med Whitesnake, Marsden & Moody var och är Whitesnake för mig.

Eller Sykes. Anses säkert kontroversiellt att säga bland alla Whitsnakefans men jag var inte ens någon större fan av 1987-plattan. Allt lät så där äckligt slickt amerikaniserat för att slå igenom där stort. Vai har inte det minsta av bluesigt inom sig och efterföljaren var riktigt hemskt dålig där han spelade på. Inser att jag i stort sett nästan bara lyssnat på europeiska band genom alla åren. Finns en mer råhet/nakenhet i europeiska bands sound.

15 Jun 2020, 11:17
Profile

Cabretta wrote:
Johnny Thunders, något annat vore fullständigt omöjligt för min del.

Vetenskaplig och bra poll. :mrgreen:

Snyggt gitarrljud, snygga låtar, 50% av scenframträdandena fantastiska, vad mer kan man önska sig?

Cool operator
https://www.youtube.com/watch?v=3WH0MYOTjEA

Var någon svensk pianoist som hade någon skiva som hetter örongodis. Det här borde heta örontortyr. Orkade inte ens lyssna klart. Så hemskt illa lät det. Stämma guran? Nä skit i det. Tar hellre en till sil. Fattar varför tönten Dregen gillade det här. Han själv är en usel gitarrist.

15 Jun 2020, 11:20
Profile

Okej okej okej nu har jag sågat både Vai och Thunders. Vai bara för att han inte passade in i Whitesnake. Men gillar hans spel annars. Men nu handlade det egentligen inte om varken Vai eller Thunder utan mer åt vilket håll man gillar gitarrspel. Mer tekniskt eller mer känsla. Men det blir fel det med. Tekniskt behöver inte automatiskt betyda mindre känsla eller mer otekniskt enklare och långsammare mer känsla. Blir en vit vs svart diskussion. Om man gillar snabbt och tekniskt så upplelever man det som känsla. Vem kan säga att det är fel? Ingen. Precis som det samma med enklare spel. Växte upp med att lyssna på Malmsteen, Vinnie Moore och Tony Mcalpine så rötterna går aldrig ur en. Men har alltid gillat mindre tekniskt spel också och enklare låtar. Korta låtar, snabba låtar, långsamma låtar etc etc. Så nej jag röstade inte för det finns inget antingen för mig. Bra musik är bra musik.

15 Jun 2020, 11:27
Profile

Tokerekloker wrote:
Okej okej okej nu har jag sågat både Vai och Thunders. Vai bara för att han inte passade in i Whitesnake. Men gillar hans spel annars. Men nu handlade det egentligen inte om varken Vai eller Thunder utan mer åt vilket håll man gillar gitarrspel. Mer tekniskt eller mer känsla. Men det blir fel det med. Tekniskt behöver inte automatiskt betyda mindre känsla eller mer otekniskt enklare och långsammare mer känsla. Blir en vit vs svart diskussion. Om man gillar snabbt och tekniskt så upplelever man det som känsla. Vem kan säga att det är fel? Ingen. Precis som det samma med enklare spel. Växte upp med att lyssna på Malmsteen, Vinnie Moore och Tony Mcalpine så rötterna går aldrig ur en. Men har alltid gillat mindre tekniskt spel också och enklare låtar. Korta låtar, snabba låtar, långsamma låtar etc etc. Så nej jag röstade inte för det finns inget antingen för mig. Bra musik är bra musik.

Låter rimligt, dessa 2 är ju dessutom rena motpoler, den ena dessutom död sen nästan 30 år.
Vore ju intressantare med tex Peter Green i ena ringhörnan och nån sån tekniknisse i andra, kanske han i TOTO :oops:

Vad gäller 'känsla' så är det väl kanske ett mått på hur spelet har en förmåga att beröra publiken, snarare än andra gitarrister.
Fast visst man man spela känslosamt även med lite hastighet.

Ostämda gitarrer har jag alltid haft svårt för, kan knappt lyssna på Hendrix längre därav :?
Märkligt att inte etablerade gitarrister kunnat hantera det bättre tycker jag.

15 Jun 2020, 11:44
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:
Egentligen borde jag rösta på Johnny Thunders eftersom jag i de flesta avseenden ligger närmare honom, men det blir Vai av en enda anledning och p g a hans egentligen enda riktigt bra album....

David Lee Roth lämnar Van Halen och ingen trodde att han skulle kunna utmana sitt gamla band på allvar. VH tar in en känd, tung amerikansk röst samtidigt som DLR samlar ihop ett gäng musiker som inte var direkt jättekända vid den tiden. (Jo, jag hade också hört Flex-Able, men det var inte direkt någon storsäljare.)

Hur skulle respektive band nu följa upp VHs storsäljare "1984"? Van Hagars "5150" blev Billboardetta och sålde massor, men bra var det inte...
David Lee Roth släppte vid samma tid "Eat 'em and smile", som också blev Steve Vais första riktigt stora presentation för världspubliken. Jag glömmer aldrig när jag kom hem med den och pickupen åkte ner på första spåret. Det här var nytt, annorlunda, fräscht och så jäkla mycket av David Lee Roths olika sidor fast med bättre musiker än någonsin. Det här var en milstolpe och en av få bra och viktiga hårdrocksskivor från 80-talets Kalifornien. Gitarrspelet, basspelet, energin, tekniken, drivet och det underbara vansinnet gjorde det till den bästa skivan DLR gjort sedan debuten med VH.

Sedan gjorde ingen av de inblandade något som var i närheten lika bra, men jag är väldigt glad att jag i alla fick se dem den enda gång de var i Sverige.

Så därför går min röst konstigt nog till Steve Vai.

Jag tyckte och tycker fortfarande precis tvärtom. Det var absurt när David Lee Roth anlitade ett gäng virtuoser, eftersom han är en så horribel sångare! En fantastisk frontman förvisso men alltid den rostiga kedjan i Van Halen. Det hade varit rimligare om han börjat spela med Johnny Thunders! De hade matchat varandra.

15 Jun 2020, 12:17
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag tyckte och tycker fortfarande precis tvärtom. Det var absurt när David Lee Roth anlitade ett gäng virtuoser, eftersom han är en så horribel sångare! En fantastisk frontman förvisso men alltid den rostiga kedjan i Van Halen. Det hade varit rimligare om han börjat spela med Johnny Thunders! De hade matchat varandra.

Horribel sångare!? Jag har svårt att tänka mig en sångare som gjorde det han gjorde bättre. Vilken annan sångare skulle matchat den struttiga lekfullheten hos EVHs gitarrspel och i Van Halens kompositioner? När man försökte med Hagar och Cherone blev det tydligt hur platt och tråkigt det hela blev, IMHO. Jag skulle istället hävda att DLR var en högst tekniskt kompetent sångare, med brett register och unikt uttryck, men som gjorde något okonventionellt utifrån rocksångarperspektiv.

15 Jun 2020, 12:44
Profile

Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:

Låter rimligt, dessa 2 är ju dessutom rena motpoler, den ena dessutom död sen nästan 30 år.
Vore ju intressantare med tex Peter Green i ena ringhörnan och nån sån tekniknisse i andra, kanske han i TOTO :oops:

Vad gäller 'känsla' så är det väl kanske ett mått på hur spelet har en förmåga att beröra publiken, snarare än andra gitarrister.
Fast visst man man spela känslosamt även med lite hastighet.

Ostämda gitarrer har jag alltid haft svårt för, kan knappt lyssna på Hendrix längre därav :?
Märkligt att inte etablerade gitarrister kunnat hantera det bättre tycker jag.

Att du använder Lukather som motpol till Peter Green med motiveringen att han är en "tekniknisse" trollstämplar dig omedelbart. Det finns tycke och smak, och sen finns det uttalanden som ligger på nivå samma nivå som antivaxxare, flat earthers etc. Det går helt enkelt inte att ta på allvar och är antingen gjorda i ett bottenlöst hål av okunskap, eller helt enkelt självmedvetet troll. Välj själv :wink:

15 Jun 2020, 13:19
Profile

iStofil wrote:
Vinyljunkie wrote:

Horribel sångare!? Jag har svårt att tänka mig en sångare som gjorde det han gjorde bättre. Vilken annan sångare skulle matchat den struttiga lekfullheten hos EVHs gitarrspel och i Van Halens kompositioner? När man försökte med Hagar och Cherone blev det tydligt hur platt och tråkigt det hela blev, IMHO. Jag skulle istället hävda att DLR var en högst tekniskt kompetent sångare, med brett register och unikt uttryck, men som gjorde något okonventionellt utifrån rocksångarperspektiv.

Horribel tycker jag personligen nog inte att DLR var (han är nu dock). Eget uttryck, godkänd sångare. Van Hagar-eran springer däremot cirklar runt DLR-åren på i stort sett alla plan. Första VH/DLR-skivan är väl enda som är någorlunda bra rätt igenom, sen blev det bara sämre och sämre. 1984 hade tex bara 3 bra låtar. Det var uppenbart att dom behövde någon ny i bandet som kunde bidra med lite kreativitet, större mångsidighet, och framförallt, kunde komma ihåg sina egna jäkla texter live... :mrgreen:

15 Jun 2020, 13:24
Profile

Vai, lätt. Det där med känsla är något som händer inne i huvudet på den som lyssnar och det som händer när jag lyssnar på Vai är något positivt. Jonny Thunders säger mig inte ett skit. Det betyder ju inte att jag gillar musik bara för att gitarristen är teknisk (snarare är det tvärtom, att om det känns som att musiken bara är en plattform för att visa sin teknik blir det ointressant). Inte heller betyder det att jag inte kan gilla musik där gitarristen är oteknisk. Jag kan leva med sura bends om det görs på 'rätt' sätt (exempelvis Neil Young).

15 Jun 2020, 15:59
Profile

Johnny hade coolare guror, snyggare kläder och ballare frisyr. Dessutom har han bott i Stockholm. Och han använde aldrig Floyd Rose. Det gör honom till odiskutabel vinnare.

15 Jun 2020, 16:50
Profile ICQ WWW

guitarnerdswe wrote:
Van Hagar-eran springer däremot cirklar runt DLR-åren på i stort sett alla plan.

Nu är du bara ute efter att provocera :-) Vad kommer härnäst, att Steve Morse-eran av Purple är bäst? Gillan-eran av Black Sabbath? Hans Holmér-eran av palmeutredningen?

15 Jun 2020, 19:04
Profile

iStofil wrote:
guitarnerdswe wrote:
Van Hagar-eran springer däremot cirklar runt DLR-åren på i stort sett alla plan.

Nu är du bara ute efter att provocera :-) Vad kommer härnäst, att Steve Morse-eran av Purple är bäst? Gillan-eran av Black Sabbath? Hans Holmér-eran av palmeutredningen?

Jag vet att det kan låta provocerande, men jag är helt allvarlig. Sen är jag ju långt ifrån ensam :wink:

Angående Purple, jag gillar varken Gillan eller Blackmore. Coverdale alla dar i veckan, och Steve Morse är en husgud! Men om Purple med Morse är bättre? Kanske inte låtmässigt, men definitivt spelmässigt. Blackmore är högst överskattad som gitarrist, även om han skrev en del coola riff. Lite som Randy Rhoads.

15 Jun 2020, 21:03
Profile

Vägrar välja. :) Vai är ju svincool men kanske inte någon jag kan hänga upp mitt eget musicerande på..

https://www.youtube.com/watch?v=u9ONDk2MY78

15 Jun 2020, 22:38
Profile ICQ YIM WWW

Allan Holdsworth :D

/MO

16 Jun 2020, 10:15
Profile WWW

Jag tycker också att Black Sabbath var som bäst med Ian Gillan. Men jag tycker å andra sidan att precis alla deras plattor är fantastiska.

16 Jun 2020, 12:04
Profile

Mmannen wrote:
Johnny hade coolare guror, snyggare kläder och ballare frisyr. Dessutom har han bott i Stockholm. Och han använde aldrig Floyd Rose. Det gör honom till odiskutabel vinnare.

Din argumentation faller på sin egen orimlighet. Ingen som någonsin bott i Stockholm har någonsin varit ball..

16 Jun 2020, 12:06
Profile

Vinyljunkie wrote:
Mmannen wrote:

Din argumentation faller på sin egen orimlighet. Ingen som någonsin bott i Stockholm har någonsin varit ball..

Hahaha! Nu vet jag att du är ett tvättäkta troll!
Jag menar vem var ballare än Stig Vig?
Eller Silversurfaren?
Skulle vara Thåström kanske?
Eller Roffe Wikström?
Yngwie?
Norum?

16 Jun 2020, 21:03
Profile

Urban wrote:

Bra exempel! Oslagbart!

16 Jun 2020, 23:11
Profile ICQ YIM WWW

Urban wrote:
Eller Silversurfaren?
Eller Roffe Wikström?
Yngwie?
Norum?

Inget troll. Men jag skämtar lite. Eller?

Till saken: Hela Dag vag var det töntigaste kritvitaste bandet med roots-komplex någonsin i hela Sverige! Thåström är å sin sida den skitnödigaste artist (i synnerhet med Imperiet!) någonsin i hela Sverige! Yngves gitarrspel är oklanderligt men har du nånsin hört han prata? John Norum finns inget ont att säga om.

17 Jun 2020, 11:53
Profile

Vinyljunkie wrote:
Urban wrote:
Eller Silversurfaren?
Eller Roffe Wikström?
Yngwie?
Norum?

Till saken: Hela Dag vag var det töntigaste kritvitaste bandet med roots-komplex någonsin i hela Sverige! Thåström är å sin sida den skitnödigaste artist (i synnerhet med Imperiet!) någonsin i hela Sverige! Yngves gitarrspel är oklanderligt men har du nånsin hört han prata? John Norum finns inget ont att säga om.

Var är "like-knappen" när man behöver den?

17 Jun 2020, 13:00
Profile

Vinyljunkie wrote:
Urban wrote:
Eller Silversurfaren?
Eller Roffe Wikström?
Yngwie?
Norum?

Har du sett någon av dessa live?

18 Jun 2020, 18:27
Profile

Urban: jag har sett samtliga live. Hur så?

22 Jun 2020, 12:10
Profile

Vinyljunkie wrote:

För att jag tycker det är stor skillnad på att se t.ex. Thåström live jämfört med youtube eller på TV.

Peace Love & Pitbulls var rent överjävligt bra live!
Men så är jag ju gammal punkrockare i själ och hjärta också så jag kanske är lite partisk! :D

Edit: Imperiet kan jag hålla med om att det var ganska pretto och inte så bra.

22 Jun 2020, 20:18
Profile

Urban wrote:
Vinyljunkie wrote:

För att jag tycker det är stor skillnad på att se t.ex. Thåström live jämfört med youtube eller på TV.

Peace Love & Pitbulls var rent överjävligt bra live!
Men så är jag ju gammal punkrockare i själ och hjärta också så jag kanske är lite partisk! :D

Edit: Imperiet kan jag hålla med om att det var ganska pretto och inte så bra.

Punk är även för mig den viktigaste av alla kulturyttringar. Och visst var Ebba Grön punk men jag är för ung för att ha hunnit med att se dem. Vad Thåström gjort solo har förvisso en del punkinfluenser rent musikaliskt men jag gissar att punk innebär punkrock för dig? Min punksmak är lite snabbare och hårdare. Såg Thåström 1990 plus ett antal gånger på 00-talet och visst det hade väl sina poänger men han hade för jävla skitnödig attityd, försökte vara tuff och romantisk på samma gång istället för att bara röja loss och inte fundera så mycket. Då blir man töntig i mina ögon.

23 Jun 2020, 12:25
Profile

Vinyljunkie wrote:

Haha, det ligger en hel del i det du säger här.

26 Jun 2020, 23:26
Profile

iStofil wrote:
guitarnerdswe wrote:

:mrgreen: :mrgreen:

26 Jun 2020, 23:26
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jag tycker också att Black Sabbath var som bäst med Ian Gillan. Men jag tycker å andra sidan att precis alla deras plattor är fantastiska.

Den plattan med Gillan var ett riktigt magplask. Och vem fan proddade den plattan? Så uselt.

27 Jun 2020, 13:24
Profile

Punk är även för mig den viktigaste av alla kulturyttringar. Och visst var Ebba Grön punk men jag är för ung för att ha hunnit med att se dem. Vad Thåström gjort solo har förvisso en del punkinfluenser rent musikaliskt men jag gissar att punk innebär punkrock för dig? Min punksmak är lite snabbare och hårdare. Såg Thåström 1990 plus ett antal gånger på 00-talet och visst det hade väl sina poänger men han hade för jävla skitnödig attityd, försökte vara tuff och romantisk på samma gång istället för att bara röja loss och inte fundera så mycket. Då blir man töntig i mina ögon.[/quote]
Punk den viktigaste av alla kulturyttringar? Jösses. Punk är för mig den sämsta, uslaste genren på rockträdet. Finns inget bra med punk alls. Och för att inte prata om allt socialistiskt dravel de körde med. Fram med spyhinken.

27 Jun 2020, 13:28
Profile

Tokerekloker wrote:
Punk den viktigaste av alla kulturyttringar? Jösses. Punk är för mig den sämsta, uslaste genren på rockträdet. Finns inget bra med punk alls. Och för att inte prata om allt socialistiskt dravel de körde med. Fram med spyhinken.

Du vet inte mycket om punk du. Det finns idag lika många subgenrer inom punk som inom hårdrocken. Och rent politiskt så finns det allt mellan så långt till vänster det går att komma till så långt till höger det går att komma. Men du är väl en sån där som tror att det bara finns Sex Pistols och The Clash..

27 Jun 2020, 15:02
Profile

Tokerekloker wrote:
Vinyljunkie wrote:

Den plattan med Gillan var ett riktigt magplask. Och vem fan proddade den plattan? Så uselt.

Jag hör att du inte känner till historien och myterna bakom produktionen. Och så tycker du säkert att Def Leppard - Hysteria är höjden av gitarrljud också..

27 Jun 2020, 15:04
Profile
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next