| Author |
Message |
|
Dodger
|
 Rockabillygitarr?
Tips på lämpliga "tidsenliga" rockabillygitarrer mottages tacksamt.
|
| 06 Aug 2025, 21:28 |
|
 |
|
CarlM
|
 Re: Rockabillygitarr?
Något från Gretsch, gärna en tjock och då är någon av deras G6120-varianter aldrig fel. Om priset behöver komma ner så heter Electromatic-seriens variant G5420T och allra billigast är Streamliner-serien. Attachment:
G6120RHH.jpg [ 25.15 KiB | Viewed 3565 times ]
https://www.gretschguitars.com/gear/build/hollow-body/g6120rhh-reverend-horton-heat-signature-6120-hollow-body-with-bigsby/2401217822
|
| 06 Aug 2025, 22:45 |
|
 |
|
Dodger
|
Tack för det! 
|
| 06 Aug 2025, 22:51 |
|
 |
|
bummer
|
Gretsch är ju märket man tänker på direkt. Men Tele funkar också https://www.youtube.com/watch?v=T1_FGro ... angyGuitar
|
| 08 Aug 2025, 07:10 |
|
 |
|
Dodger
|
Vet du vad det är för skillnad på en G5420T och en G5520TG?
|
| 08 Aug 2025, 11:27 |
|
 |
|
salesman
|
Les Paul med p90 helst is Custom kostym. Här hör ni Roy himself med denna uppsättning. Yes Roy kunde spela på riktigt. https://www.youtube.com/watch?v=0AYLVcA ... eVhQOdWzXF
|
| 08 Aug 2025, 12:59 |
|
 |
|
CarlM
|
Dodger wrote: Vet du vad det är för skillnad på en G5420T och en G5520TG? G5520TG finns det nog ingen modell som heter men om det är 5420TG du menar så är den identisk med G5420T fast den har guldpläterade metalldelar. G5422T är "double cut"-versionen av samma gitarr.
|
| 08 Aug 2025, 17:32 |
|
 |
|
CarlM
|
.
Last edited by CarlM on 09 Aug 2025, 09:22, edited 1 time in total.
|
| 08 Aug 2025, 19:34 |
|
 |
|
pudas
|
Då trådskaparen frågar efter "tidsenliga rockabillygitarrer" så förmodar jag att det främst är utseendet som efterfrågas. Då är ju svaret givetvis stora Gretsch med Bigsby, möjligen undantaget White falcon som är för lyxig med sitt Las Vegas utseende!
Men pratar vi ljudet så går väl rockabilly spela på vilken gitarr som helst, möjligen undantaget gitarrer av typ Ibanez steve vai, joe satriani gitarrer med diverse låsbara svaj och tunna strängar!
Detta med Gretsch är nog ett senare påfund främst skapat av Brian Setzer, The Cramps och andra post punk artister! När det begav sig, innan uttrycket Rockabilly var uppfunnit så var Gibson ES-295 (Scotty Moore) populär, men för dyr, så många spelade på Guild, Key Bernie Kessel mm.
Men en gitarr med Bigsby och lite grövre strängar i en förstärkare utan allt för många rattar så är man nog hemma! Och glöm inte för allt i världen ett eko!
_________________ pudas
|
| 09 Aug 2025, 09:18 |
|
 |
|
CarlM
|
pudas wrote: Detta med Gretsch är nog ett senare påfund främst skapat av Brian Setzer, The Cramps och andra post punk artister!
Är du säkert på det? Hela grejen med Gretsch satsning på halvakustiska elgitarrer i mitten av 50-talet var väl att erbjuda något med mer attityd än Gibsons jazziga ES-modeller och andra orkestergitarrer för att attrahera de som spelade country, rockabilly och annat och valde därför helt andra, tuffare otraditionella lacker som orange och olika bilfärger som Two Tone Smoke Green i kombination med lantbruksrelaterade dekorationer. Postpunkarna gjorde väl däremot att en ny generation fick upp ögonen för Gretsch. I mitt fall var det Billy Duffy och Jesper Binzer som gjorde mig nyfiken på Gretsch halvakustiska.
|
| 09 Aug 2025, 12:31 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Knappast att Gretsch var vanligt hos de som på 50-talet spelade det som sedermera fick genrenamnet rock-a-billy. Det var först med retrovågen i slutet av 80-talet och i synnerhet Stray Cats som det blev en grej med just det märket.
Vill du vara tidsenlig alá 70/80-tal så kör på Gretsch för all del.
Vill du vara tidsenlig alá 50-tal - kör på precis vad som helst som fanns då!
|
| 09 Aug 2025, 13:19 |
|
 |
|
salesman
|
Vinyljunkie wrote: Knappast att Gretsch var vanligt hos de som på 50-talet spelade det som sedermera fick genrenamnet rock-a-billy. Det var först med retrovågen i slutet av 80-talet och i synnerhet Stray Cats som det blev en grej med just det märket.
Vill du vara tidsenlig alá 50-tal - kör på precis vad som helst som fanns då! Vad jag slarvtittat så spelades mycket på Les Pauls. Annars håller jag med fullständigt.
|
| 09 Aug 2025, 13:35 |
|
 |
|
Obi
|
pudas wrote: Detta med Gretsch är nog ett senare påfund främst skapat av Brian Setzer,
Men Brian själv tog det väl från Eddie Cochran?
|
| 09 Aug 2025, 16:36 |
|
 |
|
Marshall
|
Obi wrote: pudas wrote: Detta med Gretsch är nog ett senare påfund främst skapat av Brian Setzer,
Men Brian själv tog det väl från Eddie Cochran? Precis så.
|
| 10 Aug 2025, 01:35 |
|
 |
|
bummer
|
salesman wrote: Vinyljunkie wrote: Knappast att Gretsch var vanligt hos de som på 50-talet spelade det som sedermera fick genrenamnet rock-a-billy. Det var först med retrovågen i slutet av 80-talet och i synnerhet Stray Cats som det blev en grej med just det märket.
Vill du vara tidsenlig alá 50-tal - kör på precis vad som helst som fanns då! Vad jag slarvtittat så spelades mycket på Les Pauls. Annars håller jag med fullständigt. De gjorde självklart fel. Med en Les Paul kan man bara spela Guns N Roses.
|
| 10 Aug 2025, 08:19 |
|
 |
|
CarlM
|
Intressant att så många skriver att Gretsch först börjades användas av Rockabilly-gitarrister först efter Stray Cats blev kända (1981). Men om Rockabilly-gitarrister och rock'n'roll-gitarrister i allmänhet inte spelade på Gretsch från 1954 och framåt, vad spelades det då för musik på alla dessa Gretschar som såldes på 50-talet? Det var ju ett stort märke i USA på den tiden och om man nu misslyckades med sin satsning på att attrahera dåtidens nya lite tuffare gitarrister, vilka var det då som köpte alla dessa Gretschar? Vad spelade de för musik?
Att rockabilly spelades på alla möjliga amerikanska märken på 50-talet är ju inte så konstigt. Det var väl egentligen bara jazz, country och rock'n'roll med sina subgenrer inklusive rockabilly, som man använde elgitarrer till? Det är väl bara att man så här i efterhand kan tycka att Gretsch med alla sina egenskaper och utseenden känns som det mest typiska för genren, ungefär som man kanske tänker Charvel och Jackson om man tänker på typiska spandexklädda gitarrister i Los Angeles på 80-talet.
Men helt klart gjordes det en massa rockabilly med Gibson och annat på 50-talet. Men om jag skulle gå med i ett sånt band så skulle jag nog inte ta med min LP Gold Top med P90 till första repet när jag nu har en halvakustisk Gretsch.
|
| 10 Aug 2025, 11:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
CarlM wrote: Det var väl egentligen bara jazz, country och rock'n'roll med sina subgenrer inklusive rockabilly, som man använde elgitarrer till? Det är väl bara att man så här i efterhand kan tycka att Gretsch med alla sina egenskaper och utseenden känns som det mest typiska för genren. Elektrisk gitarr användes i alla storband från c:a 1936-37 och framåt. Les Paul själv hade endorsement från Gibson 1939 där han gör reklam för elgitarrer. När man diskuterar elgitarrer generellt kan det vara bra att skilja på 'solida' och 'icke solida' Gretsch har jag inte lika bra koll på men borde ju använts redan på 40-talet också
| 10 Aug 2025, 13:12 |
|
 |
|
Dodger
|
CarlM wrote: Intressant att så många skriver att Gretsch först börjades användas av Rockabilly-gitarrister först efter Stray Cats blev kända (1981). Men om Rockabilly-gitarrister och rock'n'roll-gitarrister i allmänhet inte spelade på Gretsch från 1954 och framåt, vad spelades det då för musik på alla dessa Gretschar som såldes på 50-talet? Det var ju ett stort märke i USA på den tiden och om man nu misslyckades med sin satsning på att attrahera dåtidens nya lite tuffare gitarrister, vilka var det då som köpte alla dessa Gretschar? Vad spelade de för musik?
Att rockabilly spelades på alla möjliga amerikanska märken på 50-talet är ju inte så konstigt. Det var väl egentligen bara jazz, country och rock'n'roll med sina subgenrer inklusive rockabilly, som man använde elgitarrer till? Det är väl bara att man så här i efterhand kan tycka att Gretsch med alla sina egenskaper och utseenden känns som det mest typiska för genren, ungefär som man kanske tänker Charvel och Jackson om man tänker på typiska spandexklädda gitarrister i Los Angeles på 80-talet.
Men helt klart gjordes det en massa rockabilly med Gibson och annat på 50-talet. Men om jag skulle gå med i ett sånt band så skulle jag nog inte ta med min LP Gold Top med P90 till första repet när jag nu har en halvakustisk Gretsch. Jag håller på dig jag  Nu står det iaf en Gretsch här hemma…
|
| 10 Aug 2025, 16:31 |
|
 |
|
Marshall
|
Chet Atkins var under 50-talet en stor förebild för aspirerande rockabillygitarrister, han var ”Mr. Guitar” och spelade Gretsch - bl.a. 6120 - men förvisso inte särskilt renodlad rockabilly. Duane Eddy körde 6120 pga. dess twang. Även Cliff Gallup körde Gretsch (Duo Jet) innan han började lira strata. Dessa gubbar, tillsammans med Cochran, var starkt förknippade med Gretsch för sitt sound, så att revivalrockabillyisterna med Setzer i spetsen valde Gretsch föll sig naturligt.
De olika typerna av twang har vi diskuterat på bojen för några år sedan. Själv har jag alltid varit mer svag för det vassare tele- än det dovare Gretsch-twanget.
|
| 10 Aug 2025, 17:22 |
|
 |
|
CarlM
|
Dodger wrote: CarlM wrote: Intressant att så många skriver att Gretsch först börjades användas av Rockabilly-gitarrister först efter Stray Cats blev kända (1981). Men om Rockabilly-gitarrister och rock'n'roll-gitarrister i allmänhet inte spelade på Gretsch från 1954 och framåt, vad spelades det då för musik på alla dessa Gretschar som såldes på 50-talet? Det var ju ett stort märke i USA på den tiden och om man nu misslyckades med sin satsning på att attrahera dåtidens nya lite tuffare gitarrister, vilka var det då som köpte alla dessa Gretschar? Vad spelade de för musik?
Men helt klart gjordes det en massa rockabilly med Gibson och annat på 50-talet. Men om jag skulle gå med i ett sånt band så skulle jag nog inte ta med min LP Gold Top med P90 till första repet när jag nu har en halvakustisk Gretsch. Jag håller på dig jag  Nu står det iaf en Gretsch här hemma… Grattis! Vad blev det?
|
| 10 Aug 2025, 17:49 |
|
 |
|
zoork_1
|
"Rockabillygitarr" får mig att tänka på Carl Perkins och Gibson Les Paul med P-90 (både utan och med bigsby) Han spelade f.ö. även Gibson ES-5 med tre P90, Telecaster och G&L Broadcaster. En Gretsch är ju heller inte helt fel i sammanhanget.... 
|
| 11 Aug 2025, 06:30 |
|
 |
|
pudas
|
Många svenska rockare med brylcream i håret när det begav sig kan ses med Levin gitarrer! Och Rock-Olga körde på en äkta Jesus-knäppare ibland!
_________________ pudas
|
| 11 Aug 2025, 17:14 |
|
 |
|
Dodger
|
Dodger wrote: CarlM wrote: Jag håller på dig jag  Nu står det iaf en Gretsch här hemma… Grattis! Vad blev det? En G5420TG. -59 hette den tydligen också, men det kanske att alla gör.
|
| 11 Aug 2025, 19:36 |
|
 |
|
CarlM
|
Dodger wrote: En G5420TG. -59 hette den tydligen också, men det kanske att alla gör.
Kul gitarr. Det skiljer faktiskt en del emellan den vanliga G5420T och 59-modellen som du har. När Fender flyttade produktionen av Gretsch Electromatic-serien till Kina gjorde man lite besparingar och din version är mer lik den tidigare koreatillverkade versionen. De koreatillverkade hade bland annat greppbräda i rosewood och Blacktop Filter’Tron-mickar, men de kinatillverkade har greppbräda i lagerträ och andra mickar. Men din har greppbräda i Rosewood och Blacktop Filter’Tron-mickar precis som de tidigare koreatillverkade. Färgen på din är lite mer lik de i den japantillverkade Professional Collection-serien. Det tycker jag är snyggt, men det är en smaksak. Sedan har toppen en lite annan uppbyggnad än på de ”vanliga”. Jag gillar alla varianter på den modellen. Vår andra gitarrist har en koreatillverkad G5420T och jag var en dag ifrån att köpa en själv när en G6118T Anniversary dök upp på Blocket och det blev det en sån istället. Men jag hade levt lycklig med en G5420T. Träbygget är valfri bra, men komponenterna är lite enklare än den japantillverkade toppserien Professional Collection. Men allt sånt är ju lätt att byta om något går sönder eller om det är något man stör sig på. Gretsch Electromatic-serie är väldigt prisvärd generellt. Jag har en koreatillverkad G5622T och jag ytterligare två bekanta som har olika Electromatic-modeller från både Korea och Kina och alla är bra och kul att spela på. Visst de japantillverkade i Professional Collection är kompromisslösa, men då kostar de minst tre gånger så mycket.
|
| 11 Aug 2025, 22:22 |
|
 |
|
Dodger
|
CarlM wrote: Dodger wrote: En G5420TG. -59 hette den tydligen också, men det kanske att alla gör.
Kul gitarr. Det skiljer faktiskt en del emellan den vanliga G5420T och 59-modellen som du har. När Fender flyttade produktionen av Gretsch Electromatic-serien till Kina gjorde man lite besparingar och din version är mer lik den tidigare koreatillverkade versionen. De koreatillverkade hade bland annat greppbräda i rosewood och Blacktop Filter’Tron-mickar, men de kinatillverkade har greppbräda i lagerträ och andra mickar. Men din har greppbräda i Rosewood och Blacktop Filter’Tron-mickar precis som de tidigare koreatillverkade. Färgen på din är lite mer lik de i den japantillverkade Professional Collection-serien. Det tycker jag är snyggt, men det är en smaksak. Sedan har toppen en lite annan uppbyggnad än på de ”vanliga”. Jag gillar alla varianter på den modellen. Vår andra gitarrist har en koreatillverkad G5420T och jag var en dag ifrån att köpa en själv när en G6118T Anniversary dök upp på Blocket och det blev det en sån istället. Men jag hade levt lycklig med en G5420T. Träbygget är valfri bra, men komponenterna är lite enklare än den japantillverkade toppserien Professional Collection. Men allt sånt är ju lätt att byta om något går sönder eller om det är något man stör sig på. Gretsch Electromatic-serie är väldigt prisvärd generellt. Jag har en koreatillverkad G5622T och jag ytterligare två bekanta som har olika Electromatic-modeller från både Korea och Kina och alla är bra och kul att spela på. Visst de japantillverkade i Professional Collection är kompromisslösa, men då kostar de minst tre gånger så mycket. Tack för det!. Har lärt mig mycket nu av dig. Jag fick tag i en begagnad gitarr, så den är gjord i Korea.
Attachments:
G5420TG-59.jpg [ 112.52 KiB | Viewed 2870 times ]
|
| 11 Aug 2025, 23:28 |
|
 |
|
CarlM
|
Dodger wrote: Tack för det!. Har lärt mig mycket nu av dig. Jag fick tag i en begagnad gitarr, så den är gjord i Korea. Flott! Matchande förstärkare har du redan ser jag. 
|
| 12 Aug 2025, 00:00 |
|
 |
|
salesman
|
Fin gitarr och underbara förstärkare!!!
|
| 12 Aug 2025, 05:46 |
|
 |
|
Dodger
|
CarlM wrote: Dodger wrote: Tack för det!. Har lärt mig mycket nu av dig. Jag fick tag i en begagnad gitarr, så den är gjord i Korea. Flott! Matchande förstärkare har du redan ser jag.  Tackar  …
|
| 12 Aug 2025, 20:30 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Hoppas du får mycket nöje med gitarren. Saknar den lite redan.
|
| 12 Aug 2025, 20:32 |
|
 |
|
Dodger
|
salesman wrote: Fin gitarr och underbara förstärkare!!! Tackar! Ja, jag har lite beslutsångest vilken förstärkare som jag ska välja. Fendern passar ju estetiskt bättre, men det är nästan så att jag tycker att Traynorn låter bättre 
|
| 12 Aug 2025, 20:35 |
|
|