View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:07

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Musik i mataffärer, restauranger mm 
Author Message

Post Musik i mataffärer, restauranger mm
På senare tid har det blivit allt vanligare med musik i högtalare på restauranger, mataffärer, diverse butiker men även i väntrum mm.

Personligen stör jag mig något otroligt på detta! Det finns säkert undersökningar som visar något som gör att detta blivit vanligt men för mig är det nästan alltid ren tortyr!

Allra värst är det när man sätter sig i väntrummet på vårdcentralen med kanske huvudvärk mm och det känns som att man sitter i ett jävla disko! Jag har t o m hamnat i ett argt gräl med den som satt i receptionen för att jag inte tolererade det.
Om jag kommer in på en restaurang och det spelas musik så vänder jag på klacken direkt och går någon annanstans. Det har t o m hänt att jag gett upp att hitta en restaurang där det är tyst och gått in på ICA och köpt typ potatissallad och en fralla och satt mig på en parkbänk istället. Vis av erfarenhet att man kan ha varit den enda gästen på en restaurang och man ber att de stänger av eller åtminstone sänker musiken och de vägrar har jag slutat med det och bara vänder i dörren istället.

Om stället i fråga är nischat så är det naturligtvis inte så konstigt att det spelas musik i en genre som stämmer med inriktningen. Men då väljer man ju själv att gå in just där.

Vad säger ni? Jag tänker att varför jag reagerar så starkt på detta ofog är för att jag jobbar med musik och att musik betyder så mycket för mig, så om jag inte får välja musiken själv så blir det som ett jävla straff istället.
Vore intressant att höra era erfarenheter och vad ni tycker, och hur ni reagerar?

10 Aug 2025, 17:08
Profile

Post Re: Musik i mataffärer, restauranger mm
Jag reagerar nog mest när jag hör lite oväntad musik. Som när jag för ett tag sedan hörde Nick Drake ”Riverman” inne på Max någonstans efter vägen i södra Skåne. Då börjar jag nästan se om jag kan få ögonkontakt med den bildade människan i köket. En annan gång hörde jag en riktigt obskyr cover av ”Hey Jude” på McD. Jag använde soundhound för att lista ut vad det var för artist. Visade sig vara en helt okänd, japansk artist som hade typ 1500 spelningar med den låten på Spotify. Ingen algoritm hade nappat på den!

Men absolut, det kan störa mig när musik spelas för högt. Eller dålig musik. Men jag inbillar mig att det är mer ett storstadsbekymmer där det mesta är mer högljutt.

I USA har de ju kedjor som försökt aktivt välja musik efter kundkretsen. Typ att mellan 10-14 så handlar mest hemmamammor på Wallmart. Då spelar man Michael Bolton i högtalaren, osv…

10 Aug 2025, 19:34
Profile ICQ YIM WWW

Helt beroende på om det är för högt så finns det inget värre men ligger i en nivå där man inte behöver höja rösten för att prata med varandra så är det ok. Men stör mig på affärer som köpt in musik av icke kända artister som försöker efterlikna kända låtar då stör jag mig som fnn. T.ex Clas Olsson (med flera) gör eller gjorde så det är bara dålig slätstruken musik utan nån som helst känsla men butikerna behöver då inte stimma musiken vilket blir betydligt billigare för dom med att betala en engångssumma sen kan den loopa i all evighet. Krog kan man nästan glömma, hög musik och alla skriker till varandra, omöjligt för mig att tyda vad folk säger. Trubadur…då går vänder jag i dörren. :lol:

10 Aug 2025, 19:57
Profile

Hatar musik på alla ställen. De har fått för sig att folk handlar mer om det spelas musik. Jasså? Så fan heller. Och sen är det alltid dålig musik som ska spelas. Måste vara rena tortyren för de som jobbar och måste höra samma skval dag ut och dag in. Inte kul gå ut på någon krog/pub heller där det ska spelas så jävla högt att man inte hör vad folk säger som inte sitter bredvid en. Men det är inte meningen heller att man ska höra vad andra säger och umgås. Man ska dricka istället och öka försäljningen. Och all musik som ska spelas i alla tv-program, varför? Tror de man ska bli mer berörd, upprörd, sorgens etc? Funkar inte på mig i alla fall.

10 Aug 2025, 22:08
Profile

snutstrut wrote:
Jag reagerar nog mest när jag hör lite oväntad musik. Som när jag för ett tag sedan hörde Nick Drake ”Riverman” inne på Max någonstans efter vägen i södra Skåne. Då börjar jag nästan se om jag kan få ögonkontakt med den bildade människan i köket. En annan gång hörde jag en riktigt obskyr cover av ”Hey Jude” på McD. Jag använde soundhound för att lista ut vad det var för artist. Visade sig vara en helt okänd, japansk artist som hade typ 1500 spelningar med den låten på Spotify. Ingen algoritm hade nappat på den!

Jag har en känsla av att det körs mycket webradio streaming i affärer numera. De som jobbar där har kanske ingen aning vad som spelas. Det finns bortåt 60000 såna stationer med inriktning på olika genrer och obskyra muskstilar mm med järnkoll.

11 Aug 2025, 05:06
Profile ICQ WWW

Ja det är vidrigt. Bort med skiten.

George Harrison

11 Aug 2025, 07:54
Profile

snutstrut wrote:
Jag reagerar nog mest när jag hör lite oväntad musik.

Jag har aldrig hört de här ute.

https://www.youtube.com/watch?v=cH-ikdY ... SaveTechno Lil Louis

https://www.youtube.com/watch?v=ARfoM6w ... .W.A-Topic NWA

https://www.youtube.com/watch?v=tX23qUN ... pers-Topic Red Hot Chili Peppers

https://www.youtube.com/watch?v=LFd_iXC ... pers-Topic Red Hot Chili Peppers

11 Aug 2025, 12:33
Profile

bummer wrote:
snutstrut wrote:
Jag reagerar nog mest när jag hör lite oväntad musik.

Jag har aldrig hört de här ute.

https://www.youtube.com/watch?v=cH-ikdY ... SaveTechno Lil Louis

https://www.youtube.com/watch?v=ARfoM6w ... .W.A-Topic NWA

https://www.youtube.com/watch?v=tX23qUN ... pers-Topic Red Hot Chili Peppers

https://www.youtube.com/watch?v=LFd_iXC ... pers-Topic Red Hot Chili Peppers

Du kanske kan fråga om Clas Ohlson tar requests?

11 Aug 2025, 13:24
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:
. Det har t o m hänt att jag gett upp att hitta en restaurang där det är tyst och gått in på ICA och köpt typ potatissallad och en fralla och satt mig på en parkbänk istället.

Dom spelar tyvärr musik på Ica också.
I övrigt håller jag med dig, otroligt less på bakgrundsmusik och att det aldrig kan få vara tyst.
Kan heller inte se på dokumentärer etc där det ligger nån dramatisk hissmusik i bakgrunden samtidigt med berättarröst.

11 Aug 2025, 13:37
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:

Du kanske kan fråga om Clas Ohlson tar requests?

Ja, eller på ICA. Rena strippklubben där nu i sommar, inte mycket som lämnades till fantasin där inte.

11 Aug 2025, 15:18
Profile

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
. Det har t o m hänt att jag gett upp att hitta en restaurang där det är tyst och gått in på ICA och köpt typ potatissallad och en fralla och satt mig på en parkbänk istället.

Dom spelar tyvärr musik på Ica också.
I övrigt håller jag med dig, otroligt less på bakgrundsmusik och att det aldrig kan få vara tyst.
Kan heller inte se på dokumentärer etc där det ligger nån dramatisk hissmusik i bakgrunden samtidigt med berättarröst.

Jo men där kan man åtminstone gå in och ut snabbt. Det är värre att sitta och äta och tvingas lyssna på nåt som blir som ren tortyr. Betala dyra pengar för en hemsk upplevelse liksom..

Generisk musik och AI-röst i värsta fall. Skräp.

12 Aug 2025, 12:07
Profile

Håller med. Jag blir otroligt störd av butiksmusik, men allra värst är det från mitten på november och fram till mellandagarna när man tvingas utstå "Rudolf med röda mulen", och "Jag såg mamma kyssa tomten". Med flera.

12 Aug 2025, 13:04
Profile

lpstd wrote:
Håller med. Jag blir otroligt störd av butiksmusik, men allra värst är det från mitten på november och fram till mellandagarna när man tvingas utstå "Rudolf med röda mulen", och "Jag såg mamma kyssa tomten". Med flera.

De veckorna måste vara hemska för de som jobbar i butikerna. När det gäller julmusik hör man sällan covers heller, utan det är samma låtar i original om och om igen.

12 Aug 2025, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]