View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 08:49

Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Skicka och Blocket 
Author Message

Post Re: Skicka och Blocket
Obi wrote:
I slutänden fick jag ekonomisk kompensation samt fick behålla gitarren. Den senare var främst kosmetiskt drabbad och lät forfarande utmärkt
så jag blev nöjd. Behövde gitarren för ljudet och inspelning så hur den såg ut var drför inte så viktigt eg.
Har den faktiskt kvar än, en tanglewod TW1000.

En sådan köpte jag till en av sönerna i studentpresent, av Lasse Svaj här på forumet. Där löste sig test och överlämnande i samband med Vätternrundan... Underbart instrument, spelar gärna på den när jag hälsar på hos sonen.

En annan gitarr hjälpte jag den andre sonen att köpa av Salesman om jag inte minns fel, en GL-stratta med bookmatchad askkropp, bärnstensfärgad. Också en riktigt bra gitarr, jag har inte spelat en stratta som är bättre. Och ja, han har den kvar. Där gjorde vi varianten att vi betalade hälften, Salesman skickade och då betalade vi resten vid ankomst. Delade risken så att säga.

Om man packar in gitarren ordentligt borde det funka att skicka. Däremot har man ju inte kunnat testa instrumentet, men de gitarrer jag köpt obesedda har alla varit bra, eller relativt enkelt kunnat justeras till toppskick i mitt tycke.
Men detta med bytet av vara och pengar är alltid en lite obehaglig sak.

08 Aug 2025, 21:23
Profile

Custom Sam wrote:

Är det verkligen det?
Köparen betalar ju i förskott och när denne tagit emot varan så släpps köpeskillingen till säljaren.

Känns ju mer obehagligt i så fall att träffa någon okänd med x antal tusen i innerfickan, eller ett case med en dyr gitarr i näven.

Har man behov av att testa saker innan köp så är det nog musikaffär som gäller, eller köpa med returrätt online.

09 Aug 2025, 11:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:

Är det verkligen det?
Köparen betalar ju i förskott och när denne tagit emot varan så släpps köpeskillingen till säljaren.

Känns ju mer obehagligt i så fall att träffa någon okänd med x antal tusen i innerfickan, eller ett case med en dyr gitarr i näven.

Har man behov av att testa saker innan köp så är det nog musikaffär som gäller, eller köpa med returrätt online.

Otydligt av mig, kan säga att den typen av lösning som du nämner att Blocket har låter rimlig, sedan är det förstås de olika fall på reklamationer och liknande som räknats upp här i tråden som gör en lite fundersam, även om jag personligen är lagd åt att tycka att sådant här "modernt" är toppen...

Om jag skulle skicka iväg pengar i förskott direkt till en privatperson hade jag haft en liten klump i magen, helt klart. Med en Blocketlösning hade jag helt klart känt mig lugnare.

09 Aug 2025, 13:17
Profile

Vinyljunkie wrote:
Hur är det svårt att lära sig 4 nya sedlar?
Hur är det svårt att lära sig swisha?

09 Aug 2025, 21:51
Profile

lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Hur är det svårt att lära sig 4 nya sedlar?

Hur svårt är det att lära sig båda?

11 Aug 2025, 11:52
Profile

Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:

Hur svårt är det att lära sig båda?
Sorry, menade inte att göra dig kränkt. Om du tänker efter kan du säkert lära dig leva med att främmande människor gör helt andra val än du.

12 Aug 2025, 13:00
Profile

Det är ju inte jättekonstigt att man inte vill ta emot kontanter i ett så gott som kontantlöst samhälle.

13 Aug 2025, 09:02
Profile

Nu är ju inte trådens topic kontanter men de är inte nödvändigtvis mitt val... de är allas val, förutom nyttiga idioter.

Ej heller lever vi i ett kontantlöst samhälle (tack och lov). Det är bara snobbiga krogar och en del fega affärskedjor som inte tar emot kontanter, så är det iaf där jag bor.

13 Aug 2025, 11:59
Profile

Vinyljunkie wrote:
Nu är ju inte trådens topic kontanter men de är inte nödvändigtvis mitt val... de är allas val, förutom nyttiga idioter.

Ej heller lever vi i ett kontantlöst samhälle (tack och lov). Det är bara snobbiga krogar och en del fega affärskedjor som inte tar emot kontanter, så är det iaf där jag bor.

Fast så är det ju uppenbarligen inte. Har du tänkt köpa någon annan pryl för pengarna blir det också problematiskt eftersom de flesta privatpersoner inte vill ha kontanter längre heller.

13 Aug 2025, 12:07
Profile

southbeck wrote:
Har du tänkt köpa någon annan pryl för pengarna blir det också problematiskt eftersom de flesta privatpersoner inte vill ha kontanter längre heller.
Precis. Enklaste sättet att slippa problemet att förvara eller att bli av med sina kontanter är att helt enkelt inte ta emot några.

Kan inte minnas när jag senast hade problem med att köpa/sälja något för att köparen/säljaren endast använder kontanter. Det var nog minst tio år sen. Så gott som alla accepterar swish. Förvara kontanter är ett betydligt större problem än risken att någon inte skulle acceptera swish.

13 Aug 2025, 15:03
Profile

lpstd wrote:

Kan inte minnas när jag senast hade problem med att köpa/sälja något för att köparen/säljaren endast använder kontanter. Det var nog minst tio år sen.

Ja detta som jag skrev om är 10 år sen, det var inte ALLA som hade swish. Det var på en helg och vid upphämtning som
köparen halade fram sin sedelbunt. För att inte tappa affären tog jag emot det.

Jag skulle inte acceptera kontanter idag. Även swish ska man vara väldigt försiktig med, speciellt om du ska skicka vidare betalningen till någon annan.
Du kan bli beskylld för pengatvätt och banken stänger dina konton 8)

13 Aug 2025, 16:17
Profile ICQ WWW

southbeck wrote:
Vinyljunkie wrote:

Fast så är det ju uppenbarligen inte. Har du tänkt köpa någon annan pryl för pengarna blir det också problematiskt eftersom de flesta privatpersoner inte vill ha kontanter längre heller.

Så är inte min erfarenhet. Jag säljer och köper musikprylar hela tiden och man får ofta betalt med kontanter. Hittills har jag aldrig fått ett nej när jag velat använda dessa för att köpa nåt annat.

14 Aug 2025, 11:57
Profile

Jag hade kunnat tänka mig cash i mindra summor men skulle aldrig vilja ha 2-3k eller mer i sedlar.

14 Aug 2025, 12:19
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Jag hade kunnat tänka mig cash i mindra summor men skulle aldrig vilja ha 2-3k eller mer i sedlar.

2-3 tusen är ju bara en tank bensin och en kasse mat. Det får ju vara femsiffrigt innan jag börjar tveka på att ta emot kontanter.

15 Aug 2025, 12:09
Profile

Vinyljunkie wrote:

Så är inte min erfarenhet. Jag säljer och köper musikprylar hela tiden och man får ofta betalt med kontanter. Hittills har jag aldrig fått ett nej när jag velat använda dessa för att köpa nåt annat.

Då har vi helt olika erfarenheter. Köper och säljer också prylar hela tiden och det är aldrig tal om kontanter.

15 Aug 2025, 15:23
Profile

Säljare över 70 år - kontanter.
Alla andra - Swish eller banköverföring.

15 Aug 2025, 20:07
Profile

Ber om ursäkt; att jag 'hoggar' tråden lite.

Idag är det nästintill omöjligt att hitta mer unika, äldre, trevliga prylar till hyggliga priser genom de vanligaste säljes siterna i världen. För att lyckas idag måste man helt tänka utanför boxen. Det absolut bästa är ju att känna folk runt om i världen -eller fysiskt själv kunna gå in och checka av de 'bakersta hyllorna' i mindre butiker utomlands. Men även om man exempelvis har några dagar ledigt exempelvis i storstäder som Tokyo eller New York; är det en bra bit ut till de mindre affärerna ute på vischan -där grejerna fortfarande 'kan' säljas till annat än turist priser.

I mitt personliga tycke anser jag att Japan har länge nu varit det överlägset bästa landet -att köra en 'Bonamassa' och gå 'pryl-hunting'. Men detta innebär att man har -tiden, -lite koll/vana vart man ska -samt en rejält fungerande translate apparat/app. Ni vet: Du säger ett ord på engelska och apparaten spyr ut detta ord någelunda rätt på asiatiska.

Dock på senaste tiden har det faktiskt dykt upp fin-fina hjälptjänster i Japan som exempelvis ZenMarket. Detta gör att man kan fynda prylar både direkt i fabriker -samt på asiatiska privatannonser. Detta innebär att man behöver inte fysiskt befinna sig i landet; och typ: Behöva bege sig ut till norra udden av Hokkaido ön -för att leta efter de coolare prylarna. Musikaffärer i Japan gör precis som de gör i Sverige: Slänger ut annonser på lokala säljes sajter. Det är i princip bara de större affärerna; som säljer större volymer: Som lägger ut på exemelvis Ebay och Reverb. (Och: I princip alltid då till 'turistpriser'.)

Jag har varit ett enda stort leende sedan igår natt; då jag ÄNTLIGEN lyckades göra affär på en exklusiv gitarr jag sökt efter i över 30 år nu. Och denna gång var jag inte ens själv i Japan och viftade mandarin på svengelska. Jag var hemma här i Sverige. Underbart!

-Power to the customers! 8)

15 Aug 2025, 22:24
Profile

Jonken wrote:

-Power to the customers! 8)

Har man sagt A får man säga B. Vad köpte du Jonken? :)

15 Aug 2025, 23:59
Profile

Jonken wrote:

Idag är det nästintill omöjligt att hitta mer unika, äldre, trevliga prylar till hyggliga priser genom de vanligaste säljes siterna i världen. För att lyckas idag måste man helt tänka utanför boxen.

Som kontrast till att jag skrivit så mycket om kontanter längre upp i tråden måste jag säga att Tradera har varit oslagbart för fynd de senaste åren! Mycket blir billigare där än vad som hittas i färdiga annonser.

16 Aug 2025, 11:39
Profile

berra.b wrote:
Har man sagt A får man säga B. Vad köpte du Jonken? :)

:) En röd Fernandes JS-115RC Limited Edition. Orörd 88:a i näst intill perfekt skick. (The KING Jackson King V killer.)

Dessa instrument är bättre än orginalen. Stabilare 22 band -med kroppar av lönn. Typ: En King V med orginal RR1 specs.

Ligger förövrigt en fin vit JS-115RC nu ute på Ebay för typ 15 -16 papp POK.

16 Aug 2025, 22:51
Profile

Vinyljunkie wrote:
Som kontrast till att jag skrivit så mycket om kontanter längre upp i tråden måste jag säga att Tradera har varit oslagbart för fynd de senaste åren! Mycket blir billigare där än vad som hittas i färdiga annonser.

Finns en superbillig SG nu på Säljes, och säljaren tar ENDAST KONTANTER 8) , just det SKICKAS EJ också!
Kanske något för dig?

17 Aug 2025, 13:38
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Finns en superbillig SG nu på Säljes, och säljaren tar ENDAST KONTANTER 8) , just det SKICKAS EJ också!
Kanske något för dig?

Skulle aldrig köpa en halstung gitarr med barnskala..

18 Aug 2025, 11:21
Profile

Jisses vilken kommentar... En bra SG är en av de häftigaste gitarrer som finns.
Och skyldig till en av de finaste Acidrock och Rocknroll som existerar.

Jag söker oftast SG soundet I en Les paul fast med lite mera sustain och lite lite lite mera Omph.
Man håller ju i halsen med handen och räcker inte det så har man en bredare axel rem och möjligen ett Bigsby,

18 Aug 2025, 12:29
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:

Jag söker oftast SG soundet I en Les paul fast med lite mera sustain och lite lite lite mera Omph.
Man håller ju i halsen med handen och räcker inte det så har man en bredare axel rem och möjligen ett Bigsby,

Va? Va sa han? Sa han fel?

18 Aug 2025, 15:18
Profile

salesman wrote:

Inte då. De var säkert jättehäftiga och coola på 70-talet. Världen har gått vidare sedan dess. Musiken också.

18 Aug 2025, 21:18
Profile

Tokerekloker wrote:
Inte då. De var säkert jättehäftiga och coola på 70-talet. Världen har gått vidare sedan dess. Musiken också.
Absolut. Sen är ju frågan om hur mycket som blivit coolare...

19 Aug 2025, 10:30
Profile

Tokerekloker wrote:
De var säkert jättehäftiga och coola på 70-talet. Världen har gått vidare sedan dess. Musiken också.

Ja det mesta har blivit sämre i avseendet

19 Aug 2025, 11:31
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2