View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:43

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Arne Arvidsson dist 
Author Message

Post Arne Arvidsson dist
Nu går vi way back…
I och med att John Holm har fått Cornelispriset så har jag lyssnat lite på Holms plattor, bl.a ”Lagt kort ligger” och ”Veckans affärer” där den gode Arne Arvidsson spelade gitarr. Och på dessa plattor har Arne ett distljud som är unikt och intressant. Jag skulle inte säga att det är ett vackert distljud - det låter som en pedal och det fanns inte så många att välja mellan vid den tiden. Tycker inte att det låter MXR Dist eller Colorsound men jag kan ha del. Tycker att det påminner om Nils Olof Carlins Compressor Dist pedal. Samma som bl.a Tony Ellis använde. Och flera andra. Är det någon som vet säkert eller iaf har en teori?

15 Aug 2025, 19:06
Profile

Post Re: Arne Arvidsson dist
Coolt gitarrljud. Gillar helt klart detta -trasiga, 'pinchiga', -över slappade klippet i gitarrens mörkaste bas sträng i kompet. Detta samtidigt som resten av strängarna låter mer 'mellow'. Jag vet av erfarenhet att just denna typ av ljud -har 'back-in-thö-day' uppnåtts genom att micka upp med trasiga papper i högtalarkoner.

Har ingen aning om vilka prylar gode Arne använde sig av på denna inspelning; men jag vet hur jag själv får fram detta trasiga slap -ljud ur mina egna grejer.

15 Aug 2025, 22:53
Profile

Jonken wrote:
Coolt gitarrljud. Gillar helt klart detta -trasiga, 'pinchiga', -över slappade klippet i gitarrens mörkaste bas sträng i kompet. Detta samtidigt som resten av strängarna låter mer 'mellow'. Jag vet av erfarenhet att just denna typ av ljud -har 'back-in-thö-day' uppnåtts genom att micka upp med trasiga papper i högtalarkoner.

Har ingen aning om vilka prylar gode Arne använde sig av på denna inspelning; men jag vet hur jag själv får fram detta trasiga slap -ljud ur mina egna grejer.

Intressant! När man lyssnar på Tonkraftliveinspelningen med denna grupp så kan man höra att Arne slår på och av en distpedal och då uppenbarar sig detta speciella ljud - bland annat exakt 5 minuter in i låten ”Min Mening”. Kompressor är det rikligt med på Arnes gitarrer runt den här tiden också. Samt en hel del phaser.

Det märkliga med plattan ”Veckans Affärer” är att på låten ”Memoria” är gitarrljudet något helt annat. Det kan man höra bland de bästa Les Paul-genom-Marshall ljud jag har hört. Ett gitarrljud som nästan Leslie West hade kunnat vara avundsjuk på.

16 Aug 2025, 12:28
Profile

Både Arne Arvidsson & Thommie Fransson gillade Les Paul Jr och använde sådana live när jag såg bandet-75, c:a 2 månader efter Tonkraft-inspelningen gjordes. P90 alltså. Stärkare & pedaler har jag ingen koll på.

I studion kan det förstås ha varit annorlunda.
Tycker man hör skillnad mellan de bådas sololjud på ”Veckans Affärer”, vem som spelar vad framgår här:
https://www.discogs.com/release/1700658-John-Holm-Veckans-Aff%C3%A4rer

Personligen tycker jag elgitarrsoundet på ”Lagt kort ligger” och även Tonkraft-inspelningen ligger nära Steve Hunter/Dick Wagners med Lou Reed (LP Special+HiWatt 100W resp. LP Special + Marshall 100W - P90 alltså - och båda använde Echoplex och MXR phasers).

Tycker inte det är otänkbart att Carlin-kompressorn kan vara inblandad i Arvidsson/Franssons sound, eller kanske hellre någon gammal ToneBender (jfr Mick Ronsons sound), även om just ”Veckans Affärer”-soundet inte är lika rått.
Den uttalade attacken i anslaget under solona talar kanske mindre för Carlin.

16 Aug 2025, 15:38
Profile

Marshall wrote:
Både Arne Arvidsson & Thommie Fransson gillade Les Paul Jr och använde sådana live när jag såg bandet-75, c:a 2 månader efter Tonkraft-inspelningen gjordes. P90 alltså. Stärkare & pedaler har jag ingen koll på.

I studion kan det förstås ha varit annorlunda.
Tycker man hör skillnad mellan de bådas sololjud på ”Veckans Affärer”, vem som spelar vad framgår här:
https://www.discogs.com/release/1700658-John-Holm-Veckans-Aff%C3%A4rer

Personligen tycker jag elgitarrsoundet på ”Lagt kort ligger” och även Tonkraft-inspelningen ligger nära Steve Hunter/Dick Wagners med Lou Reed (LP Special+HiWatt 100W resp. LP Special + Marshall 100W - P90 alltså - och båda använde Echoplex och MXR phasers).

Tycker inte det är otänkbart att Carlin-kompressorn kan vara inblandad i Arvidsson/Franssons sound, eller kanske hellre någon gammal ToneBender (jfr Mick Ronsons sound), även om just ”Veckans Affärer”-soundet inte är lika rått.
Den uttalade attacken i anslaget under solona talar kanske mindre för Carlin.

Just det. Du såg ju den gruppen.
Såg några bilder och det verkar som att Frasse spelade på Arnes hemmabyggda röda Les Paul Junior doublecut och att Arne själv spelade på en Gibson Les Paul Junior singlecut sunburst. När de framträdde i TV programmet Allsköns Musik så verkade Arne spela igenom en Twin (och där trakterade han själv sin egenbyggda röda Junior).

Du har rätt i att attacken i soundet talar mot Carlin som har en mycket mer gummiliknande mjuk attack och sedan en lång sustain med en väsande distsvans. Kanske inte är helt ute ur bilden med en MXR Dist+ trots allt. Med tanke på att man även hör mycket kompressor och phaser så kanske det var de tre klassiska MXR modellerna som var populära då.

16 Aug 2025, 16:21
Profile

GreatShakes wrote:
När de framträdde i TV programmet Allsköns Musik så verkade Arne spela igenom en Twin (och där trakterade han själv sin egenbyggda röda Junior).

Ja, eller kanske en Pro Reverb. Elgitarrsoundet är verkligen kompressorsmittat. Litet countryinspirerat på denna låt.

16 Aug 2025, 19:18
Profile

Har ingen koll på dessa killar karriärer men lyssnade snabbt på veckans affärer och hör Joe Walsh influerade tricket ( dåtidens trix/hemligheter) med kort ,kort slappback delay för feta upp soundet.
Vad baserar ni på att det är en distpedal?

17 Aug 2025, 12:38
Profile

Jag är inte säker på att det är någon distpedal öht, det vanliga var ju att köra rätt in i stärkaren och kräma.
Men trådskaparen hör en pedal som slås av/på på en liveinspelning, därav mina spekulationer. Vill minnas att jag också hört det fast på en annan låt.

17 Aug 2025, 14:01
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]