Re: Tele, balans mellan hals- och stallmick
Jag citerar mig själv från en annan post:
”Kan också tillägga att det uppstod ett pyssel när jag installerade en Firebird-pickup (”humbucker”) i halsläget på en telecaster. Det blev problematiskt att matcha volym- & tonkontrollspottar med de två olika pickuperna. Humbuckern ville ju ha en 500-pot och stallpickupen - en vanlig singlecoil - ville ha en 250-pot.
Prövade med ett extra motstånd på ena pickupens leadkabel men i switchens mittläge (båda pickuperna) vann alltid ena pickupen så det blev ingen hörbar mix. Även med en 500-pot blev det på liknande sätt*. Kompromissade länge med en 300-pot men inte heller det blev optimalt i mittläget.
Så i höstas sattes en dual ganged pot in med ena 500 och andra 250. Och för att få fason på tonpot-kopplandet fick det även där sättas en dual ganged pot. Två parallella system helt enkelt. Funkar utmärkt i mittläget.”
300-pot tar inte bort bas från stallmicken. Om något tillåter den mer topp från stallmicken, som ju normalt vill ha ett lägre Ohmvärde (250k). Blir något vassare, knappt märkbart.
För halsmicken tas bort litet grand topp då ju en humbucker normalt vill ha ett högre Ohmvärde (500k). Blir luddigare, definitivt märkbart.
* Det man kan göra är följande:
Om du vill att belastningen på humbuckern ska vara 500k och belastningen på singlecoilen ska vara 250k, använd en 500k volympot och koppla ett 470k-motstånd mellan singlecoilens heta ledning (vid 3-vägsbrytaren) och en jordpunkt så att mikrofonen ser något i närheten av 250k. Det gör att singlecoilen inte blir lika genomträngande vass som med enbart en 500k pot.
Dock hörs inte mickarna lika mycket i mittläget…
Jag tror alltså bästa lösningen är en tvillingpot på en axel, där ena poten är 500 och andra är 250 kOhm.
Kombinationen vanlig singlecoil i stallet och Firebird i halsläget är väldigt lyckad, tycker jag. Firebirdmicken är litet skräpig i sin karaktär och brightare än en vanlig minihumbucker så de matchar fint.