View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2026, 20:58

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tankar kring tonträ.. 
Author Message

McE wrote:
Jag är i färd med att bygga upp vårt sågverk igen. Finns det nån efterfrågan på Svenskt trä? Jag håller till väster om Sundsvall, har förutom barr här hemma även björk, asp, al, rönn, sälg och vide. Jag skulle till våren såga upp valfri storlek om det finns intresse? Eller låter det bara skit med våra träslag?

Vart befinner du dig mer exakt?

Jag håller till i Sundsvall. Kan definitivt vara intressant för mig.

Al är bland de bästa träslagen för kroppar. Björk är okej också, de andra har jag inte testat, men det man vill ha är ett virke som är tillräckligt starkt för hals och tillräckligt slitstarkt för greppbräda. Samt helst ett virke som är lätt att torka utan att de krymper jättemycket. De är i alla fall vad jag föredrar, hur det kommer låta bestäms av densiteten och hårdheten.

08 Jun 2026, 09:33
Profile ICQ WWW

Sågverket ska byggas upp igen så det är väl inte läge förrän nästa vår, men tankarna drev iväg. Jag såg att LOJ utanför Ånge gjort en jättefin greppbräda i rönn t.ex och vi har en fin rönn som borde duga, kvistfri lång och rak. Vi har rejäla alar som det borde gå att såga ut rejäla plankor ur? Men jag håller till söder om Torpshammar och arbetar i Sundsvall. Återkommer när det går att producera nåt! :roll:

08 Jun 2026, 10:11
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tankar kring tonträ..
Tall är ett gångbart träslag för de som vill bygga pinecasters, vilka f.ö. ofta har tidiga 50’s telecasterspecar. Jag tror någon av de första prototyperna byggdes med tallkropo. Dock vill man inte ha kådiga bitar.

08 Jun 2026, 13:29
Profile

På tal om tall, jobbar idag och imorrn på sågen i Iggesund. De berättade att de provat att såga Contorta, en väldigt spröd tallsort. Frågan är hur de skulle ”låta” som material i kropp? Jag skulle kunna prova att såga upp några bitar om nån vill testa….när jag är klar med sågverket :oops:

09 Jun 2026, 20:26
Profile ICQ YIM WWW

Googles AI säger såhär om contortatall:

”Ja, contortatall (Pinus contorta) fungerar absolut att bygga gitarrkroppar av, och det har faktiskt flera tekniska fördelar trots sitt rykte.
Att träet upplevs som "sprött" stämmer väl överens med hur det beter sig vid skogsavverkning och maskinell bearbetning. Men för just en elgitarrkropp är det inget problem så länge man hanterar materialet rätt.

Här är en analys av hur contortatall fungerar för ett Pinecaster-bygge:

Varför det upplevs som sprött

Kvistigt och vridet: Contortatallen växer snabbt och har ofta tätare, mindre kvistar än vår vanliga svenska tall (Pinus sylvestris). Runt dessa kvistar blir fiberstrukturen oregelbunden och spänd, vilket gör att träet lätt spricker eller flisar sig (tear-out) när man fräser eller hyvlar det.

Känsligt vid bearbetning: Det krävs mycket skarpa verktyg, rätt fräsriktning och att man tar små, försiktiga skär i taget för att kanterna inte ska flisa sig runt till exempel halsfickan eller pickup-fräsningarna.

Fördelarna som gitarrkropp

Lätt och resonant: Contortatallen är relativt lätt i vikten jämfört med svensk tall. Lätt barrträ tenderar att ge en mycket resonant gitarrkropp med en snabb och tydlig tonattack, vilket är precis vad man vill ha i en Telecaster.

Stabilt när det är torrt: När virket väl är ordentligt torkat (gärna ugnsbakat/rostat, så kallat torrefied eller roasted pine) är det formstabilt. Det rör sig mindre än vanlig, färsk tall som lätt kan slå sig på grund av luftfuktighet.

"Dimples" i ådringen: Rent estetiskt har contortatall (på engelska Lodgepole Pine) ofta en naturlig, småvågig textur i ådringen (kallad dimpling). Detta påminner lite om en mild variant av fågelögelönn (birdseye maple) och kan bli väldigt snyggt under en transparent lack.

Saker att tänka på vid bygget

Träskydd/Sealer: Tall suger åt sig färg väldigt oregelbundet. Det är absolut nödvändigt att lägga en ordentlig grundfärg/porfyllare (sanding sealer) för att ytan inte ska bli fläckig.

Hårdvara och skruvar: Eftersom träet är mjukt och kan upplevas som sprött runt gängor, bör man förborra alla skruvhål noggrant. Ett klassiskt trick är att droppa lite superlim (CA-lim) i skruvhålen för remknapparna och stallskruvarna för att härda träfibrerna så att skruvarna inte dras ut med tiden.

Mjuk yta: Precis som Leo Fenders originalprototyper kommer en contorta-kropp att få bucklor och repor mycket lättare än en gitarr i ask eller al. Detta ses dock oftast som en bonus av Pinecaster-entusiaster eftersom gitarren får en naturlig "relic-look" snabbt.”

Minsann.

09 Jun 2026, 20:50
Profile

Reverend använder korina i sina gitarrer. Bob Balch i Fu Manchu spelar på Reverend Sensei. Tidigare spelade han på Gibson SG. Som har mahognykropp.
Hör man stor skillnad? Med tanke på alla effekter som han och andra gitarrister använder.
Jag har alla deras skivor och har sett liveklipp. Jag tror inte jag skulle kunna veta om han spelade på en Gibson eller Reverend om jag inte visste innan.

12 Jun 2026, 13:02
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2