View unanswered posts | View active topics It is currently 31 Jul 2026, 23:43

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Tips önskas - liten stereorigg - två combos? 
Author Message

Post Tips önskas - liten stereorigg - två combos?
Vid våra små livegig är mina två Laney 50 wattare plus 2 st 4x12 lådor, för klumpiga och högljudda.

Har bojarna nåt tips på två mindre riggar, kanske lätta små combos? 12" eller 10" ? Helst rör men inga boutiquegrejer.

Vi spelar blandad blues, rock å lite jazz. Inga tyngre grejer. Jag har flera pedaler och variera soundet med.

Tacksam för alla tips!

31 Jul 2026, 11:11
Profile

Post Re: Tips önskas - liten stereorigg - två combos?
Nu säger du ingenting om vilken budget du har, förutom ”inga boutiquegrejer”.

Det smidigaste jag haft var två stycken Tone King Falcon, 12 W, 10”, enkelt att ratta med endast volym, tone och voicing (tre olika lägen: Rhythm, Tweed och Lead) samt attenuator på baksidan. Falcon tillverkas inte längre, numera är det Falcon Grande som byggs, 20 W, 12”, ett i mitt tycke riktigt bra reverb samt likadana reglage: vol, tone och voicing, uppgraderad attenuator och större låda.

Med två Tone King Falcon får man sex olika förstärkarekombinationer.
Med samma voicing på båda förstärkarna blir det…

1. Rhythm + Rhythm
2. Tweed + Tweed
3. Lead + Lead

…och med olika voicings kombinerade följer…

4. Rhythm + Tweed
5. Rhythm + Lead
6. Tweed + Lead

…sedan kan man möjligen tänka sig att byta plats på voicinglägena på alternativ 4 till 6 och få ytterligare tre lägen. Förvisso snarlika, identiska skulle nog många säga men kanske hör man skillnad eller snarare uppfattar ljudet annorlunda beroende av vilken stärkare som är till vänster respektive höger, om så får du även…

7. Tweed + Rhythm
8. Lead + Rhythm
9. Lead + Tweed

…i vilket fall som var det den smidigaste och grymt välljudande lilla stereorigg jag haft. Nästan farligt rolig att spela med inte minst med lite mer tokroliga pedaler som Boss SL-20 och 3D-läget där ljudet bara snurrar…vänster, höger, upp, ner fram och bak. Eller som prins Daniel sa ”All over the place!”. 8) Sedan är det trevligt att köra förstärkarna i wet / dry, blir lite mer ”kärna” i ljudet, tycker att det fungera bättre än stereorigg i bandsammanhang…men det är en helt annan historia.

Om jag vore du skulle jag ställa mig själv frågan ”Behöver jag 2 x 50 W och 2 st 4x12”?” Jag tror att du vet svaret! Men sedan kan det finnas andra anledningar till fysiskt stor och volymstark rigg…men är det ett verkligt behov eller handlar det om begär? Jag förväxlar behov och begär allt som oftast med gitarrer, förstärkare och pedaler. Med det sagt är det mycket som jag själv ”villhöver” men egentligen har jag nog ”killräckligt”.

Last edited by Granis67 on 31 Jul 2026, 17:06, edited 2 times in total.

31 Jul 2026, 12:06
Profile

Vad är det för Laney-toppar?

31 Jul 2026, 12:38
Profile

Jag har skickat ett PM till dig, kolla gärna medföljande länk!

//BoB

31 Jul 2026, 15:31
Profile

BlueOnBlue wrote:
Jag har skickat ett PM till dig, kolla gärna medföljande länk!

//BoB

Kul du var då som sabbar det allmänna intresset av tråden...

31 Jul 2026, 16:30
Profile

Ska det var stereo, så kan man se det på två sätt. Antingen två likadana för perfekt stereo, eller två olika för att kunna köra två olika förstärkare i mono alternativt båda tillsammans i stereo,

Om du väljer olika så kan du ju välja två av det tre stora huvudalternativen, Fender, Marshall och Vox. Alla finns ju i småförpackningar nu för tiden.

Vox AC15 finns ju på olika prisnivåer beroende på hur petig du är och sedan finns ju boutique-varianter från Morgan och alla.
Marshall börjar ju med Origin-serien som är bättre än många tror om man bara använder dem på rätt sätt. Småttingarna i Studio-serien är väldigt bra men kostar mer.
Fender kostar alltid en slant, men en beggad Princeton eller Deluxe Reverb är ju riktigt kul alternativ.

Jag skulle valt två olika. Eller ja, de är ju så jag kör. Jag är uppfödd på Marshall, men gillar verkligen Vox och Fender också. Just nu kör jag Marshall med en Cornford som andra förstärkare när jag kör tersstämmor a'la Lizzy eller stora The Cult eller D-A-D-ljud. Det trivs jag med.

31 Jul 2026, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag har kört en Fender Princeton 65 med reverb och en VOX AC 15 utan reverb med gott resultat en tid. Dock inga stereo effekter utan samma signal till båda. Har ofta rent till lätt overdrive. Skulle jag byta ut någon skulle det vara vox mot en Fender tweed deluxe. Mest för att jag tycker att den är snygg…
Rekommenderar den uppsättningen 8)

31 Jul 2026, 20:39
Profile ICQ WWW

När det gäller att kombinera små förstärkare har jag god erfarenhet av 5E3 (Tweed Deluxe) + Princeton Reverb. Det är i princip vad Mike Campbell i The Heartbreakers länge körde med. Passar väldigt bra till telecaster exempelvis.
Mellan dessa och gitarren satt oftast en ODR-1, en Flint och en Rotosphere.

Det var en hyfsat mångsidig rigg. Den genuina stereoupplevelsen kom iofs bara när Rotospheren aktiverades men man kan ju ha sin reverbpedal sist istället och låta den sprida ljudet.

Annars är Deluxe Reverb och AC15 Anniverary (den med EF86 på ena kanalen) också kalas men det blir lätt väldigt stark volym. Men känslan att vara mitt emellan dem och mata med ett bra och diskret stereochorus (t.ex. TC SCF eller Boss Waza Dimension C) är sällsam.

31 Jul 2026, 23:39
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]