|
NAM A2 - Sommarens stora snackis. Någon som provat?
| Author |
Message |
|
Frisk
|
 Re: NAM A2 - Sommarens stora snackis. Någon som provat?
Celloman wrote: Jag tycker oftast att tonex låter bättre där man samplat amp + cab, alltså ingen IR Då är du låst vid den. Därför är det kasst. Köra en bra IR-plugin typ ML SoundLabs är det absolut bästa. Då kan man virtuellt göra exakt samma sak som man skulle göra med en riktig låda och mikrofon.
|
| 12 Sep 2026, 09:44 |
|
 |
|
Frisk
|
CarlM wrote: Jag tycker till exempel att Stormblade som använder sig av NAM A2 låter bra till modern metal och klarar både 7- och 6-strängat bra. Det gjorde mig intresserad och jag testade runt bland några Marshall-profiler Tone3000 men jag fick inget att låta ens OK, så jag testat en hel del och tänkte höra här om någon hade hittat någon "profil" som kunde annat är Djent/Melo-death/Metal Core etc alternativt helt rent. Men det verkar ingen här heller ha hittat, men nu förstår jag att du fått det att funka bättre än annat du provat. Kul för dig och du behöver förstås inte berätta vad du hittat eller vad det är för typ av gitarrljud du använder det till.
Jag minns inte exakt vilka det var, men jag hämtade dem på tone3000.com . Det var en Folkesson Eternal Classic moddad Marshall-NAM eftersom en av mina Marshalls har den modden. Sedan provade jag två olika Marshall Super Lead som många hade laddat ner och en 1987:a.
Några var väl kompletta med högtalare i NAM A2-filen, men en fick jag köra med en separat IR-fyrtolva som jag har för mig följde med i samma paket. Men jag fick ingen av dem att låta användbart eller ens påminna om en bra Marshall Super Lead. Då kan jag förstå att du inte blivit så nöjd med ljudet. Väldigt sällan de låter bra. Mycket bättre att ha en bra IR-plugin, eller riktigt bra IR's som man vet att man gillar. Det är mycket bättre att ha en riktigt bra IR än vad det är att försöka EQ efterhand. En bra IR behöver man knappt EQ, eller ibland inte alls. De profiler jag testat på Folkesson har jag inte heller gillat. Men tror det mest är för att jag tycker Folkesson låter tråkigt överlag, även de riktiga förstärkarna. Jag spelar med precis alla gitarrljud som finns i princip. Det jag använder minst är kanske fuzz, men även det blir använt ibland. Jag låser mig inte vid ett typ av ljud. Jag spelar med precis alla typer av ljud.
|
| 12 Sep 2026, 09:54 |
|
 |
|
batlash
|
4trax wrote: Verkar verkligen vara buzz kring Nan A2 på nätet. Det som inte verka finnas är en bra helhetslösning med kvalitets effekter i ett. Headrush kommer upp som nr1 på den frågan men verkar inte alls vara i samma klass som t.ex line6 effekter eller dylikt enligt nätet. Har svårt att tänka mig att de stora amp modeler företagen kommer med Nam A2 implementering nör de vill sälja sina egna förstärkarprodukter? Det är delvis en fråga om hur bra de lyckas själva. Om vi exempelvis tar Line6, är Nam A2 nu bättre än deras egna förstärkaremuleringar. Man kan anta att ekosystemet för färdiga förstärkarprofileringar för NAM kommer att bli större och bättre. Så de skulle troligen säja mer om de gick över till NAM. Dessutom skulle deras utvecklingskostnader bli lägre i och med att NAM är open source.
|
| 12 Sep 2026, 09:59 |
|
 |
|
4trax
|
batlash wrote: 4trax wrote: Verkar verkligen vara buzz kring Nan A2 på nätet. Det som inte verka finnas är en bra helhetslösning med kvalitets effekter i ett. Headrush kommer upp som nr1 på den frågan men verkar inte alls vara i samma klass som t.ex line6 effekter eller dylikt enligt nätet. Har svårt att tänka mig att de stora amp modeler företagen kommer med Nam A2 implementering nör de vill sälja sina egna förstärkarprodukter? Det är delvis en fråga om hur bra de lyckas själva. Om vi exempelvis tar Line6, är Nam A2 nu bättre än deras egna förstärkaremuleringar. Man kan anta att ekosystemet för färdiga förstärkarprofileringar för NAM kommer att bli större och bättre. Så de skulle troligen säja mer om de gick över till NAM. Dessutom skulle deras utvecklingskostnader bli lägre i och med att NAM är open source. Osannolikt att de skulle stoppa in Nam i sina produkter. - ”Ok, grabbar och tjejer här på Line6…vi skiter i vår modeling produkt som vi har slitit och utvecklat i 25år nu när det finns Nam A2 och stoppar in den i våra produkter, alla med på det!?” 
Last edited by 4trax on 12 Sep 2026, 12:58, edited 1 time in total.
|
| 12 Sep 2026, 11:56 |
|
 |
|
CarlM
|
Frisk wrote: CarlM wrote: Jag tycker till exempel att Stormblade som använder sig av NAM A2 låter bra till modern metal och klarar både 7- och 6-strängat bra. Det gjorde mig intresserad och jag testade runt bland några Marshall-profiler Tone3000 men jag fick inget att låta ens OK, så jag testat en hel del och tänkte höra här om någon hade hittat någon "profil" som kunde annat är Djent/Melo-death/Metal Core etc alternativt helt rent. Men det verkar ingen här heller ha hittat, men nu förstår jag att du fått det att funka bättre än annat du provat. Kul för dig och du behöver förstås inte berätta vad du hittat eller vad det är för typ av gitarrljud du använder det till.
Jag minns inte exakt vilka det var, men jag hämtade dem på tone3000.com . Det var en Folkesson Eternal Classic moddad Marshall-NAM eftersom en av mina Marshalls har den modden. Sedan provade jag två olika Marshall Super Lead som många hade laddat ner och en 1987:a.
Några var väl kompletta med högtalare i NAM A2-filen, men en fick jag köra med en separat IR-fyrtolva som jag har för mig följde med i samma paket. Men jag fick ingen av dem att låta användbart eller ens påminna om en bra Marshall Super Lead. Då kan jag förstå att du inte blivit så nöjd med ljudet. Väldigt sällan de låter bra. Mycket bättre att ha en bra IR-plugin, eller riktigt bra IR's som man vet att man gillar. Det är mycket bättre att ha en riktigt bra IR än vad det är att försöka EQ efterhand. En bra IR behöver man knappt EQ, eller ibland inte alls. De profiler jag testat på Folkesson har jag inte heller gillat. Men tror det mest är för att jag tycker Folkesson låter tråkigt överlag, även de riktiga förstärkarna. Jag spelar med precis alla gitarrljud som finns i princip. Det jag använder minst är kanske fuzz, men även det blir använt ibland. Jag låser mig inte vid ett typ av ljud. Jag spelar med precis alla typer av ljud. Under en massa år provade jag en hel del kombinationer av reaktiva laster och högtalare-IR för att kunna spela in riktiga gitarrförstärkare tyst. Jag provade massor men jag hittade ingenting som funkade. Jag trodde att det var hela IR-grejen som var kass, tills jag skaffade en Boss Tube Amp Expander Core och då började det låta bra trots att det var samma IR som jag kört med annan hårdvara. Då förstod jag att det var (välkända) burkarna med de reaktiva lasterna som jag använt som inte trivdes ihop med mina förstärkare. Av nyfikenhet köpte jag därefter en Universal Audio OX Box som jag tidigare inte köpt eftersom YT-demosarna hade fått mig att tro att de inte var särskilt bra till Marshall. Men den gillade jag, så sedan jag köpte den så har alla mina IR legat orörda på disken, men jag har en del att prova med. I NAM A2-världen finns ju inga reaktiva laster som kan spöka till det. Tyvärr finns inte OX Box som plugin, utan bara som hårdvara, annars hade jag provat en sån ihop med NAM A2. Men om man nu tycker att NAM A2 är bäst och alla andra tekniker inkl förstärkar-IR är sämre. Varför gör man inte då NAM A2-modeller av högtalare som man kan använda i kombination med NAM A2-förstärkarna? Borde inte det vara bättre än IR-högtalare? Jag får prova vidare. Men eftersom jag inte har tid att prova igenom en massa skräp-profiler för att hitta ett guldkorn, så får jag väl se om de finns någon köpe-variant av en fyr-håls Marshall som verkar bra. Jag behöver inte kunna ratta en massa på förstärkarna, så att NAM är begränsad på de sättet är inget problem för mig. Jag behöver heller inte hålla på att byta högtalare, utan hittar jag en jag gillar så är jag nöjd med det. Precis som den fyrtolva jag köpte när jag gick i åttan och som har varit min nummer 1 hela livet. Så NAM skulle kunna funka bra for mig som halat vill slippa skruva på förstärkaren eller byta högtalare utan ändrar ljud genom att byta gitarr eller skruva på pedaler eller gitarren.
|
| 12 Sep 2026, 12:27 |
|
 |
|
Celloman
|
Frisk wrote: Celloman wrote: Jag tycker oftast att tonex låter bättre där man samplat amp + cab, alltså ingen IR Då är du låst vid den. Därför är det kasst. Köra en bra IR-plugin typ ML SoundLabs är det absolut bästa. Då kan man virtuellt göra exakt samma sak som man skulle göra med en riktig låda och mikrofon. Va? Kasst? Jag säger ju att det är bra. Okasst. Tvärtemot vad du tror att jag sa. 
|
| 12 Sep 2026, 14:34 |
|
 |
|
Frisk
|
Celloman wrote: Då är du låst vid den. Därför är det kasst.
Köra en bra IR-plugin typ ML SoundLabs är det absolut bästa. Då kan man virtuellt göra exakt samma sak som man skulle göra med en riktig låda och mikrofon. Va? Kasst? Jag säger ju att det är bra. Okasst. Tvärtemot vad du tror att jag sa.  [/quote] Det är kasst om du inte kan byta högtalare. Det är ungefär som att du skulle ha en riktig förstärkare men du kan aldrig byta högtalare. Alltså så kasst det kan bli i min mening.
|
| 12 Sep 2026, 14:53 |
|
 |
|
Frisk
|
Det finns en hel uppsjö av IR's som är gjorda med NAM. Personligen använder jag inte dessa då jag inte hittat några som jag tycker är tillräckligt bra. Jag kör med ML SoundLab, jag tycker de är det bästa IR's som finns, av vad jag hittat. ML SoundLab har även gjort några NAM profiler och har en massa plugins också. Men har inte testat deras NAM-profiler än. Men de använder aldrig reaktiv last när de gör sina grejer utan alltid riktiga högtalarlådor. (Satan vad svårt det är att använda quot-funktionen på det här forumet... )
|
| 12 Sep 2026, 14:56 |
|
 |
|
4trax
|
Jag skiter egentligen i vilket med Nam a2 vs alla andra modelers. Alla dessa produkter har något de gör bra. Det som är bra med Nam a2 och att alla ramlar av stolen av att det är såååååå bra….  är att de klassiska modeler märkena måste tänka över prisbilden på deras produkter. T.ex. Line6 top of the line modelers innan Helix, som innehöll dåtidens bästa modelingteknik, kostade mindre än en tredjedel och nu har det stigit ännu högre med stadium. Det gäller förstås inte bara line6.
|
| 12 Sep 2026, 15:48 |
|
 |
|
CarlM
|
Frisk wrote: Det finns en hel uppsjö av IR's som är gjorda med NAM. Personligen använder jag inte dessa då jag inte hittat några som jag tycker är tillräckligt bra. Jag kör med ML SoundLab, jag tycker de är det bästa IR's som finns, av vad jag hittat. ML SoundLab har även gjort några NAM profiler och har en massa plugins också. Men har inte testat deras NAM-profiler än. Men de använder aldrig reaktiv last när de gör sina grejer utan alltid riktiga högtalarlådor. (Satan vad svårt det är att använda quot-funktionen på det här forumet... ) Konstigt att NAM är bra till förstärkare, men inte så bra till högtalare. Samtidigt som det är tvärt om med IR. Jag köpte högtalar-IR från de flesta kända tillverkare inklusive ML SoundLab när jag höll på och kämpade med att få till det med reaktiva laster och högtalar-IR. Jag får plocka fram ML-grejorna och testa dem med NAM för att se om jag får till det. Viktigast för mig är att få till något som låter som en gammal bra Super Lead eller 1987:a tillsammans med en fyrtolva från samma tid. Det är det jag använder mest när jag spelar. Sen vore det användbart med en Deluxe Reverb och något som låter Vox AC15 med EF86 plus någon form av Vox med Top Boost (AC15 eller AC30) Jag kanske skulle prova att göra en even NAM-profil någon gång. Jag har ju de gitarrljud jag vill ha via mina förstärkare. Det vore praktiskt att ha samma gitarrljud tillgängligt för tyst inspelning.
|
| 12 Sep 2026, 16:28 |
|
 |
|
Frisk
|
CarlM wrote: Konstigt att NAM är bra till förstärkare, men inte så bra till högtalare. Samtidigt som det är tvärt om med IR. Jag köpte högtalar-IR från de flesta kända tillverkare inklusive ML SoundLab när jag höll på och kämpade med att få till det med reaktiva laster och högtalar-IR. Jag får plocka fram ML-grejorna och testa dem med NAM för att se om jag får till det. Viktigast för mig är att få till något som låter som en gammal bra Super Lead eller 1987:a tillsammans med en fyrtolva från samma tid. Det är det jag använder mest när jag spelar. Sen vore det användbart med en Deluxe Reverb och något som låter Vox AC15 med EF86 plus någon form av Vox med Top Boost (AC15 eller AC30)
Jag kanske skulle prova att göra en even NAM-profil någon gång. Jag har ju de gitarrljud jag vill ha via mina förstärkare. Det vore praktiskt att ha samma ljud tillgängligt för tyst inspelning. Det är mycket, mycket svårare att göra en bra IR, det är inte NAm som är problemet utan den som skapar som är problemet. Det finns garanterat bra IR's som är gjorde med NAM men de är mycket färre. För att det är mycket svårare att få till det helt enkelt. Profiler ska du absolut göra. Det är nog den störa fördelen med NAM, man kan digitalt förvara sina ljud för evigt. Grejen är det att om din förstärkare måste servas någon gång i framtiden så är det ingen garanti att den kommer låta exakt som den gjorde innan. Med NAM så kan du spara alla dina ljud digitalt.
|
| 12 Sep 2026, 16:30 |
|
|