View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:16

Reply to topic  [ 19 posts ] 
"Vintagefynda"? 
Author Message

Är på jakt efter en gammal Gibson ES335 och en Jazzmaster från 50/60-tal, kan också vara intresserad av en äldre Les Paul JR eller Special.
Vad har ni för tips när det gäller att hitta såna grejor, några ställen ni kollar extra på? Några utländska butiker som brukar ha schyssta priser? Vad som helst som kan vara till hjälp helt enkelt, eller bara rena tips på var grejor kan finnas.
Skulle uppskattas enormt mycket![:)]

03 Feb 2008, 22:43
Profile ICQ WWW

Sök på ebay gärna ebay.de, men testa även de franska occh italienska etc för det verkar inte som sökfunktionen på Ebay inkluderar alla länder .
Jazzmaster '64:
685 €
http://search.ebay.de/search/search.dll ... category0=

03 Feb 2008, 23:08
Profile

rudmark wrote:

Sök på ebay gärna ebay.de, men testa även de franska occh italienska etc för det verkar inte som sökfunktionen på Ebay inkluderar alla länder .
Jazzmaster '64:
685 €

Och var på den sidan hittar du en 64:a för 685 €?

03 Feb 2008, 23:25
Profile ICQ WWW

rudmark wrote:

Jazzmaster '64:
685 €

Och var på den sidan hittar du en 64:a för 685 €?

04 Feb 2008, 00:28
Profile

eBay har jag redan koll på och kollar Tyska, Franska, Engelska och Amerikanska nästan dagligen, men ändå ett grymt bra tips!
Någon mer som har nåt?[:)]

04 Feb 2008, 01:06
Profile ICQ WWW

wonderboy wrote:

eBay har jag redan koll på och kollar Tyska, Franska, Engelska och Amerikanska nästan dagligen, men ändå ett grymt bra tips!

det är endast en LITEN del av dessa gitarrer som finns till salu på nätet. Dessutom är det inte speciellt vettigt sätt att handla på när det gäller vintege prylar, du kommer som svensk att bli LURAD på ett eller annat sätt (för högt pris, obeskrivna fel etc) samt bör ha ett ganska högt feedback tal för att överhuvudtaget kunna handla nåt sånt på ebay.. sen att öppna 'grisen i säcken' .... + 33% tull på en vintagegitarr (och risk för transportskador) ...[B)]

Mitt bästa tips är att ta tid på dig, luska med dom svenska affärer som har vintegae prylar och RING ex Stevie, halkan mfl butiker då och då så dom vet att Du är intresserad, kolla svenska sidor som vendolin mfl + gå till mässorna , det är där grejerna brukar komma fram , fanns flera shyssta juniors + jazzmasters i stockholm förra gången. Där kan man även göra byten etc, alla handlare verkar vara på tårna att göra affärer på mässan.

Kan också fiska med en köpesannons på ex vendolin.

INGEN butik i ex england eller Usa har 'shyssta priser' på vintage gitarrer , tyvärr. De enda jag kan tänka på i så fall är ett par danska grabbar som är reko, 'woodstock guitars' men där får du nog också ringa till ... tror dom håller till nära roskilde

Lycka till.

04 Feb 2008, 12:08
Profile ICQ WWW

Tillägg:

http://www.gbase.com täcker USA Ganska bra, nästan alla affärer har sina grejer här ,mer än Ebay + lättare att söka på årsmodell etc.
du kan också kontakta handlare direkt, dom skickar nästan alltid till europe om man frågar , men på samma gitarr på ebay står det oftast bara skickas inom Usa.

Tryck på 'advanced search'

04 Feb 2008, 12:47
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

wonderboy wrote:

det är endast en LITEN del av dessa gitarrer som finns till salu på nätet. Dessutom är det inte speciellt vettigt sätt att handla på när det gäller vintege prylar, du kommer som svensk att bli LURAD på ett eller annat sätt (för högt pris, obeskrivna fel etc) samt bör ha ett ganska högt feedback tal för att överhuvudtaget kunna handla nåt sånt på ebay.. sen att öppna 'grisen i säcken' .... + 33% tull på en vintagegitarr (och risk för transportskador) ...[B)]

Mitt bästa tips är att ta tid på dig, luska med dom svenska affärer som har vintegae prylar och RING ex Stevie, halkan mfl butiker då och då så dom vet att Du är intresserad, kolla svenska sidor som vendolin mfl + gå till mässorna , det är där grejerna brukar komma fram , fanns flera shyssta juniors + jazzmasters i stockholm förra gången. Där kan man även göra byten etc, alla handlare verkar vara på tårna att göra affärer på mässan.

INGEN butik i ex england eller Usa har 'shyssta priser' på vintage gitarrer , tyvärr. De enda jag kan tänka på i så fall är ett par danska grabbar som är reko, 'woodstock guitars' men där får du nog också ringa till ... tror dom håller till nära roskilde

Lycka till.

Woodstocks finns i Århus

04 Feb 2008, 19:32
Profile ICQ WWW

rag wrote:

Mike Leaf wrote:

wonderboy wrote:

Lycka till.

Woodstocks finns i Århus
Där verkar de ha en del kul grejor. Tack för tipset!

11 Feb 2008, 13:16
Profile ICQ WWW

Jag har handlat en del med Music Ground i Leeds. Stort utbud av gamla fina gitarrer. Jag har även gjort lyckade gitarrbyten med dem. God fotodokumentation över nätet från oss båda och många mejl blev det, men bra genomförda affärer.

Den sista dåren är inte född änImage

13 Feb 2008, 10:31
Profile

MG är också <u>ÖKÄNDA </u> sälja "fixade" objekt...

http://www.myspace.com/gudarsskymning

13 Feb 2008, 22:24
Profile WWW

<font color="orange">MG är också ÖKÄNDA sälja "fixade" objekt...</font id="orange">
Det var nytt för mig... Kan du ge exempel? Eller har du själv råkat ut för det?? Blir bara lite förvånad eftersom jag aldrig haft några problem eller hört något om det. Att man renoverar och återställer gitarrer i orginalskick är OK tycker jag.. så länge man inte fuskar och försöker mörka skador och brister, vilket jag som sagt var varken råkat ut för eller hört talas om.

14 Feb 2008, 08:40
Profile

det finns massor av exempel, särskilt när det gäller 60-tals marshall, vilka MG sålt MASSOR av. Jag känner flera personer som lyckats få dem att ta tillbaka fejkade stärkare, tex har man tagit en tidig metalpanel-topp och bestyckat den med plexifronter från '69 och därigenom utverkat ett högre pris. De har sålt många gamla combos där en hel del av autenciteten varit kraftigt ifrågasatt. Många kännare anser att väldigt mycket av det MG säljer är ihopplockade förstärkare, och inte originalförstärkare.

14 Feb 2008, 12:49
Profile WWW

jag vet också att de köper upp "gamla lik" överallt i europa, som de kan slakta för att fixa till sina ultra-cleana försäljningsobjekt. Jag känner folk som jobbar i affärer som fått besök av dem när de är ute på uppköpsrunda...

14 Feb 2008, 12:51
Profile WWW

Det cirkulerar också uppgifter från tidigare MG-anställda om hur hela deras verksamhet var en veritabel förfalskarverksamhet. Skulle inte våga köpa nånting av dem, vare sig billigt eller dyrt!

14 Feb 2008, 12:54
Profile WWW

Dom har dåligt rykte, och det verkar gälla 18 w marshalls främst....
egentillverkade ...

14 Feb 2008, 16:08
Profile ICQ WWW

det gäller även toppar, framför allt plexi-eran 100w från '66-'69, där man fejkat allt från serienr till tolex och kallat det original!

15 Feb 2008, 10:49
Profile WWW

Har ingen erfarenhet av stärkare, men tre köp av gamla Vox gitarrer har genomförts helt smärtfritt och till största belåtenhet. Jag kan min Vox, så där har det inte fuskats. Men... naturligtvis tvivlar jag inte på försthandsuppgifter om motsatsen. Däremot är jag lite allergisk mot sådant man "hört" eller läst att någon skrivit... oavsett om det gäller Musikbörsen, MG eller någon annan handlare. Vill dock inte påstå att MG skulle vara det bästa stället att hitta en gammal 335:a... det var bara ett förslag på inköpsställe att kolla upp... baserat på mina erfarenheter.

15 Feb 2008, 17:43
Profile

jag har inte bara "hört nån", jag har sett detaljerade bilder+beskrivningar, känner välrenomerat butiksfolk som blivit uppsökta av MG för att köpa lik (de sålde inte, just pga risken för att det skulle användas för att förfalska ännu en "original" plexitopp!) Detta är ett ämne som cirkulerat i åratal på nätet bland marshallkännare, like it or not. Kan de förfalska förstärkare, kan de säkert också förfalska annat också. Jag skulle inte sova tryggt med en 50000-kronors pjäs från dem i vardagsrummet.

15 Feb 2008, 20:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]