The_marquee_moon wrote:
Hej,
Har en Artist 4203 (JCM800-serien) med en Marshall Celestion Vintage tolva i. Är det samma element som Celestion Vintage 30, eller är den specialgjord för dessa stärkare?
P.
Elementet som det står Marshall G12 Vintage by Celestion på kom i mitten på 80-talet och var från början avsett för Marshalls Studio 15 (4001) combo. Detta elementet har en tålighet på 70 Watt och har en magnet som kallas modern-day Alnico, det är alltså ingen riktig Alnico magnet som det sitter i t.ex. Celestion G12H30. Celestion kallar sin variant för Vintage 30 och deras element har en tålighet på 60 Watt. Marshalls Vintage by Celestion och Celestions Vintage 30 är som synes mycket lika och de låter lika med (tycker jag), det som skiljer sig är angiven effekttålighet d.v.s. 70 W resp 60 W. Benämningen Vintage 30 sägs ha någon koppling till att man skall tänka G12H30 och om man tittar på konan så är de väl rätt lika. Ljudet är väl inte riktigt samma men det är rätt nära (tycker jag).
Det diskuterades rätt mycket om dessa två elements likheter och olikheter på Planket för några år sedan. Jag skickade i alla fall ett mail till Celestion och frågade om det är samma element. Deras svar då var (fritt tolkat). Det kan förefalla att elementen är mycket lika men vi kan givetvis inte lämna ut några detaljer om våra kunders produkter. Vårt element tål 60 W och Marshalls tål 70 W.
/mfr