|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Rätt guldfärg(pulver) till vintage Les paul!
| Author |
Message |
|
lefty.guitar
Joined: 28 Jan 2008, 17:03 Posts: 1000 Location: Norrköping
|
 Rätt guldfärg(pulver) till vintage Les paul!
Hej! jag och en polare skall renovera våra guror, en -70 och en -55 Les Paul. Nu jagar vi rätt färgpulver,det som de använde på den gamla goda tiden i Kalamazoo. Vad vi har fått fram så heter pulvret;
"extra brilliant green/gold".
Är det nån som vet adressen till nån firma i staterna som säljer detta? OBS! jag har givetvis adresser till de vanligaste firmorna i staterna; Stewmac, osv.
Eller om nån av er vintage gubbar vet mer om det exakta pulvret som användes.
MVH Håkan
"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"
|
| 18 Mar 2008, 13:10 |
|
 |
|
Rikardo
|
Har du frågat Hasse på adlib guitars om han har någon koll. Jag har för mig att jag pratat med honom om just den problematiken.
|
| 18 Mar 2008, 18:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det blandas ju av flera komponenter , inte endast färgpulver + nitro. Exkat HUR du blandar nyanasen beror också på om du vill att gitarren skall se ut som den lämnade fabriken 55 eller som en 55:a ser ut nu..., där spelar ju nyans på klarlacken in också för slutresultatet
70:an har ju en helt annan lack, med mera mica i , ser lite 'sparkly' ut i jämförelse med 50-talaran som har en lite mer brunaktig ton.
Någon av de bästa lacksgubbarna kan säkert hjälpa till , Hasse eller Arne A eller Johan Gustavsson om de har tid att blanda åt dig...
Observera att det inte fanns endast en guld nyans , de som kom 68 igen såg inte ut som orginalen, och nyare varianter är också olika faktum är att av mina är det classic som ser mest ut som en 50-tals lack.
|
| 18 Mar 2008, 21:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Observera att på 55:an lönar sig det nog att göra ett proffsjobb av någon med bra rykte i branschen , det kommer tillbaka i värdet på gitarren om den vid senare tillfälle skall säljas. Det är bla det första man får frågan om, vem som lackat om.
|
| 18 Mar 2008, 21:45 |
|
 |
|
poggs
|
Hej det står en mkt bra beskrivning hur man lackar en gold top i boken Guitar Finishing step by step från Stew-Mac. Man har ett bronze pulver från Crecent Bronze company blandat med nitrolack.Det är det pulvret som gibson använt till sina goldtop. Går tyvärr ej att köpa från Stew Mac
Per
|
| 20 Mar 2008, 12:37 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
poggs wrote: Hej det står en mkt bra beskrivning hur man lackar en gold top i boken Guitar Finishing step by step från Stew-Mac. Man har ett bronze pulver från Crecent Bronze company blandat med nitrolack.Det är det pulvret som gibson använt till sina goldtop. Går tyvärr ej att köpa från Stew Mac
Per
Det gäller att det blir exakt rätt blandning + kulör samt att klarlacken blir rätt om det skall se ut som en 55:a. en sån gitarr som betingar ett värde över 100 k som omlackad, skulle jag personligen inte chansa med...
|
| 22 Mar 2008, 19:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|