| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Pedal beter sig konstigt - testad
Jag har lånat ut en BOSS pedal till en kollega och det visade sig att batteriet tagit slut. Jag ordnade en 9V adapter på jobbet men den fungerade inte på pedalen (LED lyser ej) däremot fungerar den till datorhögtalarna! Jag tog med mig några 9V adaptrar hemifrån som jag använt till pedaler hemma och då lyser LED konstant, det går inte att 'trampa av' den. Det fungerar dock att 'trampa av' med batteri, då fungerar pedalet till synes normalt. Kan inte prova pedalen på jobbet utan har bara batteri/adapter och en patchkabel. Pedalen har legat en tid i sin låda hemma men den fungerade när jag sist använde den. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Nov 2010, 11:57 |
|
 |
|
Tiger1024
Joined: 26 Sep 2010, 23:15 Posts: 48
|
9V adaptern du lånade på jobbet kanske hade + på mittenstiften istället för -. Att LED:en lyser konstant med de andra adaptrarna är skummare, kan blivit fel eller lossnat något inne i lådan. http://www.tinypedals.com
|
| 24 Nov 2010, 14:04 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Tiger1024 wrote: 9V adaptern du lånade på jobbet kanske hade + på mittenstiften istället för -. Att LED:en lyser konstant med de andra adaptrarna är skummare, kan blivit fel eller lossnat något inne i lådan. http://www.tinypedals.comVad händer om man kör en adapter med + på mittenstiftet?[:0] /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Nov 2010, 14:30 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
Renegade wrote: Tiger1024 wrote: 9V adaptern du lånade på jobbet kanske hade + på mittenstiften istället för -. Att LED:en lyser konstant med de andra adaptrarna är skummare, kan blivit fel eller lossnat något inne i lådan. http://www.tinypedals.comVad händer om man kör en adapter med + på mittenstiftet?[:0] /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Om jag inte missminns mig brukar det brumma så in i helsicke.
|
| 24 Nov 2010, 15:19 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Bränner man komponenter?[:0]
/R
<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Nov 2010, 17:04 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har samma problem med min Boss CE-2 chorus. LED lampan lyser inte med eliminator, men med batteri lyser den hur bra som helst. Dock är alla andra funktioner fullt funktionsdugliga. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 24 Nov 2010, 17:33 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
FenderBender wrote: Jag har samma problem med min Boss CE-2 chorus. LED lampan lyser inte med eliminator, men med batteri lyser den hur bra som helst. Dock är alla andra funktioner fullt funktionsdugliga. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Min LED lyser hela tiden med adapter, även om man trampar på pedalen.[?] /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Nov 2010, 18:10 |
|
 |
|
Tiger1024
Joined: 26 Sep 2010, 23:15 Posts: 48
|
Renegade wrote: Bränner man komponenter?[:0] /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det brukar sitta en diod på ingången som kortsluter matningen om man vänder polerna fel. Då skyddas alla komponenter. Om din pedal har skydd vet jag inte. http://www.tinypedals.com
|
| 24 Nov 2010, 18:48 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Tiger1024 wrote: Renegade wrote: Bränner man komponenter?[:0] /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det brukar sitta en diod på ingången som kortsluter matningen om man vänder polerna fel. Då skyddas alla komponenter. Om din pedal har skydd vet jag inte. http://www.tinypedals.comBosspedalen är ett par år gammal modell, borde den inte ha en diod? Klarar den belastningen om man har fel polaritet (sitter det inte normalt ett motstånd i serie också, hittar inget schema)? /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 25 Nov 2010, 11:27 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Anledningen till att LED:en inte lyser med eliminator är att den måste leverera lite mer än 9 V. Anledningen är just skyddsdioden som sitter efter eliminatorkontakt och som orsakar ett spänningsfall på 0,7 V. Det blir alltså ca 8,3 V in i pedalkretsen. Det räcker för att det ska fungera, men den lägre spänningen får dioden att slockna. "Batterivägen" saknar skyddsdiod. Detta är alltså vad jag kommit fram till efter att ha haft detta problem för länge sedan. Kanske har jag fel [B)] Vad som får LED:en att lysa konstant vet jag inte alls. Är pedalen "på" hela tiden också? Kanske det är för hög spänning, vilket får switchkretsen att inte fungera. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 25 Nov 2010, 21:40 |
|
 |
|
Tiger1024
Joined: 26 Sep 2010, 23:15 Posts: 48
|
abergh wrote: Anledningen till att LED:en inte lyser med eliminator är att den måste leverera lite mer än 9 V. Anledningen är just skyddsdioden som sitter efter eliminatorkontakt och som orsakar ett spänningsfall på 0,7 V. Det blir alltså ca 8,3 V in i pedalkretsen. Det räcker för att det ska fungera, men den lägre spänningen får dioden att slockna. "Batterivägen" saknar skyddsdiod. Detta är alltså vad jag kommit fram till efter att ha haft detta problem för länge sedan. Kanske har jag fel [B)] Vad som får LED:en att lysa konstant vet jag inte alls. Är pedalen "på" hela tiden också? Kanske det är för hög spänning, vilket får switchkretsen att inte fungera. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/Nu ska jag inte säga att du har fel men dioden brukar inte sitta i serie med resten av kretsen utan direkt mellan plus och minus, då får man inget spänningsfall till kretsen. Dioden ska skydda även mot felvänt batteri (även om man inte kan trycka fast det fel så kan man ju råka vända det fel och försöka). Renegade: Din Bosspedal borde ha skydd för felvänd polaritet. Har du öppnat och tittat om någon kabel till switch, 9V-matning har lossnat? /Tony http://www.tinypedals.com
|
| 25 Nov 2010, 22:40 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Tiger1024 wrote: abergh wrote: Anledningen till att LED:en inte lyser med eliminator är att den måste leverera lite mer än 9 V. Anledningen är just skyddsdioden som sitter efter eliminatorkontakt och som orsakar ett spänningsfall på 0,7 V. Det blir alltså ca 8,3 V in i pedalkretsen. Det räcker för att det ska fungera, men den lägre spänningen får dioden att slockna. "Batterivägen" saknar skyddsdiod. Detta är alltså vad jag kommit fram till efter att ha haft detta problem för länge sedan. Kanske har jag fel [B)] Vad som får LED:en att lysa konstant vet jag inte alls. Är pedalen "på" hela tiden också? Kanske det är för hög spänning, vilket får switchkretsen att inte fungera. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/Nu ska jag inte säga att du har fel men dioden brukar inte sitta i serie med resten av kretsen utan direkt mellan plus och minus, då får man inget spänningsfall till kretsen. Dioden ska skydda även mot felvänt batteri (även om man inte kan trycka fast det fel så kan man ju råka vända det fel och försöka). Renegade: Din Bosspedal borde ha skydd för felvänd polaritet. Har du öppnat och tittat om någon kabel till switch, 9V-matning har lossnat? /Tony http://www.tinypedals.comJag har inte öppnat den för den är utlånad, får tillbaka den på måndag i nästa vecka och då får jag felsöka. Enligt rapport fungerade inte pedalen inkopplad med batteri när den testades - vet inte om det är skit bakom rattarna eller om det har en annan förklaring. Jag återkommer när jag testat den själv. /R <b>Edit:</b> Har provat det hemma nu och den fungerar normalt med adapter men med batteri beter sig lysdioden som Arnolds öga i Terminator, den blinkar ett antal gånger för att sedan slockna, pedalen går inte att 'trampa' på eller av och den låter inte. Någon som har en idé vart man ska felsöka?  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 26 Nov 2010, 11:07 |
|
|