| Author |
Message |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
 Får inte till det med volympedalen
Tjenna Har tidigare inte haft nån loop i stärkaren utan kört min Boss volympedal innan stärkaren. Men nu så har ja en Engl screamer med fx loop och kopplade in den där. Grejen är att jag tycker att den inte fadar volymen utan det e mer pang på. Har ja kopplat fel eller där e nått vajsing me fxloopen eller min volympedal.
Pedalen e den där stora aset i metall.
|
| 08 Feb 2011, 16:48 |
|
 |
|
SED
Joined: 06 Jul 2008, 20:33 Posts: 85 Location:
|
Jag kan tänka mig att det sitter en 250k pot i din volympedal och att det skulle låta bättre i loopen om det var en 25k pot istället. Boss och även Ernie Ball säljer volympedaler med olika värden på potarna lämpliga för olika ändamål. Jag är inte säker på detta men en rimlig (eller orimlig) förklaring.
Daniel
|
| 08 Feb 2011, 23:13 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
hmm ok ska kolla exakt vilken jag har... Ser att det finns en FV-500H ( den ja tror att ja har) som är en mono pedal å sen en 500L som är en stereo pedal men low impedance. Man kanske skulle skaffat en sådan ist. Ernieballarna e lite för dyra tycker jag.
|
| 09 Feb 2011, 08:59 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen?
|
| 09 Feb 2011, 12:04 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Tror inte det är det på den jag har. Ända där är e en pot där man kan ställa minsta volymen. Tex om man inte vill det ska va helt tyst i min läget.
Har googlat lite och vekrar så att det är en 25k:are ja ska ha. Får behålla 250k mellan gitarr å stärkare å en 25k i loopen bara för att ja kan [8D]
|
| 09 Feb 2011, 12:11 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Vilken EB e det du har.. finns u en uppsjö av olika varianter? Hade ju varit gött me lite extra möjligheter men de jag såg va rätt dyra. Bossen e ja annars nöjd med. stor å bra å funkar bra å trampa på med skor frans wrote: jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen?
|
| 09 Feb 2011, 12:18 |
|
 |
|
svanangen
Joined: 12 Aug 2002, 23:00 Posts: 880 Location:
|
Om du har volympedalen i loopen eller efter någon typ av buffer så ska du definitivt ha en 500L. musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
| 09 Feb 2011, 12:21 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Ja man blir lite lurad när man inte har så stor koll. På de ställen ja läst så står det att 250k e till gitarr å 25k till keyboard.[:I]
aja man lär sig nått varje dag. Tackar så mkt för allas svar. blir väll å beställa en 500L från tysken
|
| 09 Feb 2011, 14:06 |
|
 |
|
magnus
Joined: 30 Jan 2006, 23:30 Posts: 577 Location: Dimension C
|
Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen. Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen.
|
| 09 Feb 2011, 20:33 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Jo det har jag förståt. skillnaden beroende på vart man har den Hade som sagt ingen fx loop på den förra stärkaren och där blev det som du säger precis som om man sänker på själva gitarren. Därför vill jag ha den i loopen för att jag vill inte plocka bort nån gain när jag sänker. Men jag ska se om nån har en 25k å testa innan jag köper. Känns overkill med två volympedaler. Hur funkar en 250k som expression pedal? Eller det ska va en 25k till de å? magnus wrote: Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen. Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen.
|
| 10 Feb 2011, 08:47 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
Ursäkta men kunnde inte låta bli.
Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 11 Feb 2011, 10:38 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Skojjare där [:D] Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli.
Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 11 Feb 2011, 10:56 |
|
 |
|
magnus
Joined: 30 Jan 2006, 23:30 Posts: 577 Location: Dimension C
|
Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli.
Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I]
|
| 11 Feb 2011, 13:54 |
|
 |
|
iggle
Joined: 13 Nov 2002, 13:22 Posts: 1148 Location:
|
Du skulle sett minen på frugan när ja sa att ja har sålt en metall muff [:D] magnus wrote: Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli.
Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I]
|
| 11 Feb 2011, 14:27 |
|
|