Jag vet att många hävdar att vissa pedaler ska vara i loopen. Själv har jag aldrig haft (först alldeles nyss) en förstärkare med loop och har inte ens tänkt tanken.
Har alltid fått bra ton och ljud ur mina grejer ändå. Jag tror att mycket går att vinna på bra kablar, effekterna i viss ordning på bordet, "rätt" inställningar på pedalerna utefter kraven på stärkarens inställningar.
Som du beskriver så blir det mer sladdar att kånka på och på vissa gig när man kanske av praktiska skäl spelar på lånad utrusning så blir man inte beroende av effektloop om man kör det innan stärkaren.
Jag förordar alltså att köra rubbet i pedalbordet.
"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"
