View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Jul 2026, 06:45

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vad tror ni om detta? Assistans sökes. 
Author Message

Post Vad tror ni om detta? Assistans sökes.
Hallå,
Jag behöver mer kunniga individers åsikter om en gitarr jag länge varit sugen på: Washburn N2/N24. (Nuno Bettencourts signaturmodeller. Skillnaden på en N2 och N24 är att N2 saknar cutaway.) Gitarrerna finns nu på eBay, betydligt billigare än vanligt.

Jag har under en längre tid lyssnat på Extreme, utan direkt framgång att få fram Nuno's sound. Jag spelar vanligtvis på en telecaster som jag tycker mycket om, dock kommer det stunder när jag vill ha lite mer (humbucker)rock över det hela. Det soundet jag eftertraktar är svårt att få fram på en tele.
Så: vad tycker ni? Är det en god idé att köpa denna?

http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-PRO-WAS ... 42178/item

17 Dec 2011, 16:48
Profile

Post Re: Vad tror ni om detta? Assistans sökes.
Om du skiter i hur gitarren ser ut kanske.

17 Dec 2011, 16:56
Profile

Oh, den där på bilden har jag spelat på en del. Det var iochförsig rätt många år sedan. Har för mig att det var någon betsbehandling på både kropp och hals. Ganska lite kropp. Det var en väldigt resonant och fin gitarr jag testade.

Tänk på att det tillkommer frakt och postavgifter på det där priset. Kan väl bli en 1500kr extra utöver det som står på sidan ungefär.

17 Dec 2011, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Oh, den där på bilden har jag spelat på en del. Det var iochförsig rätt många år sedan. Har för mig att det var någon betsbehandling på både kropp och hals. Ganska lite kropp. Det var en väldigt resonant och fin gitarr jag testade.

Tänk på att det tillkommer frakt och postavgifter på det där priset. Kan väl bli en 1500kr extra utöver det som står på sidan ungefär.

Har också förstått att det är lite kropp i gitarren. Jag älskar utseendet, men har aldrig ägt en gitarr med floyd rose. Vill mest ha den för att få fram ett rock n' roll-sound.
Är medveten om priset, men om det är en bra gitarr kan jag tänka mig att betala den summan :)

17 Dec 2011, 17:23
Profile

DrSlim wrote:
Om du skiter i hur gitarren ser ut kanske.

Haha, nja. Jag älskar utseendet. En av anledningarna till att jag är sugen.

17 Dec 2011, 17:25
Profile

superskoga wrote:
Hallå,

Det är alltid bra att testa och känna på instrument som man är intresserad av så man inte köper grisen sas...
Nuno-gitarren i länken är en N24, antagligen en asiatisk snik som ser likadan ut men skiljer sig väldigt mycket från N4:ans specar. Agathis istället för all i kroppen t.ex. (Aghatis är inget dåligt träslag men det skall låta med som mahogny än al).

17 Dec 2011, 20:47
Profile

Ett billigare alternativ: Köp en Bill Lawrence L-500 stallmick från
www.wildepickups.com och sätt i befintlig gitarr du har.

Det är den micken Nuno lirat på alla år ;-)

Borde funkar tonmässigt dit du vill. Har haft en i min SG tidigare,
cool mick.

/ Jonas

17 Dec 2011, 22:30
Profile

glassfinger wrote:
superskoga wrote:
Hallå,

Det är alltid bra att testa och känna på instrument som man är intresserad av så man inte köper grisen sas...
Nuno-gitarren i länken är en N24, antagligen en asiatisk snik som ser likadan ut men skiljer sig väldigt mycket från N4:ans specar. Agathis istället för all i kroppen t.ex. (Aghatis är inget dåligt träslag men det skall låta med som mahogny än al).

N2 och N24 skiljer sig från N4 på många ställen, därav en prisskillnad på ca 11000 kr ;)

18 Dec 2011, 15:52
Profile

JonasSweden1 wrote:
http://www.wildepickups.com och sätt i befintlig gitarr du har.

cool mick.

/ Jonas

Har tänkt tanken faktiskt.
Jaså har du? :) Var den något att ha?

18 Dec 2011, 15:53
Profile

Ja, den låter väldigt bra faktiskt. Bra strängseparation, man kan dra på hur mycket dist
som helst. Och den låter aldrig kall och hård i tonen, en riktigt bra mick är det :wink:

Nu har jag satt i en "Slider's Vintage" PAF replica i stallet i min SG, mest för att jag
ville ha 70 tals soundet. Men Lawrence L500-an är definitivt värt ett test om du
är ute efter Nuno soundet :)

/ Jonas

superskoga wrote:
JonasSweden1 wrote:
http://www.wildepickups.com och sätt i befintlig gitarr du har.

cool mick.

/ Jonas

Har tänkt tanken faktiskt.
Jaså har du? :) Var den något att ha?

18 Dec 2011, 23:06
Profile

[quote="JonasSweden1"]Ja, den låter väldigt bra faktiskt. Bra strängseparation, man kan dra på hur mycket dist
som helst. Och den låter aldrig kall och hård i tonen, en riktigt bra mick är det :wink:

Nu har jag satt i en "Slider's Vintage" PAF replica i stallet i min SG, mest för att jag
ville ha 70 tals soundet. Men Lawrence L500-an är definitivt värt ett test om du
är ute efter Nuno soundet :)

/ Jonas
Låter ju underbart! Nuno får ju fram ett slags mellanting mellan humbucker och single coil som jag gillar som fan. Har sett på åtskilliga demonstrationer på nätet nu och jag tror att det får bli så. Tack för tipset! :D

20 Dec 2011, 18:40
Profile

Lite OT kanske men hans signaturförstärkare är bra läcker. Finns en på vend för 5000 kr!

Image

20 Dec 2011, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Washburn's N-guror har verkligen ett mycket speciellt sound. Det är aggresivt, ENORMT tight & "thumpigt" genom stall micken, -och varmt & distinkt genom hals micken. Jag älskar också det annorlunda soundet ur dessa guror, -speciellt när det skall "staccato -kompas" med dist matta. Det är just inom detta användningsområde guran gör något som andra guror inte riktigt fixar lika bra.

För inte så långe sedan dealade jag mig en N2:a, som var till salu här på ljubojjen. Detta istrument visade sig vara trämässigt något i hästväg bra! Jag planerade den som back-up gura, -men den har efter lite pyssel faktiskt istället blivit en "main".

Image

Image

Jag äger faktiskt även en första generation N4. Men den är vakumförpackad för affärer i framtiden. Istället har jag valt att bygga mig en fräsh & lätt Swamp Ash N4:

Image

En viktig bakrund till detta är att uppfinnaren av SEC-hals infästningen: Richard Weikum på RWJ Guitar Repair i USA, kommer inom en kort tid att börja sälja erbjuda/sälja custom SEC-halsar & även intressanta verktyg, samt mallar till detta. Då blir det möjligt att beställa SEC-prylar på absolut topp-kvalla i customväg. Och DET kommer VERKLIGEN att bli FETT! I mitt fall: En tät kvartsågad med rostfria band. Har ej bestämt mig ännu ifall man skulle passa på att beställa brädan oslottad & även köra True Temprament på den....?

När det frågan:
En N2:a tonar mer än en N4. Detta pga av kontakten är i hals fickan är mer "koncentrerad" till fästpunkten. Washborn N2:ornas kontakt i halsfickan brukar i regel vara rejält kass. (Precis som den brukar vara i alla pructionline guror.) Fixar man detta börjar det hända prylar tonmässigt. En N-gura är ju inte lackad, utan endast oljad. Detta gör att man inte alls stänger in/"paddar" klangen, -som fallet är med en lackad kropp.

Stallmicken är GRYM! Halsmicken: Si-så-där... Ett GRYMT bra halsmicks -alternativ på en N-planka är Gibsons keramiska 496R. Den passar otroligt bra ihop med Bill Lawrence -micken. På de dura N-plankorna hittar man annars en SD 59n i halsen. En bra mick, men den innebär väl så stora volymskillnader gente mot stall micken.
Att push/pull splitta BL 500-micken med volymkotrollen i en N-gura, -ger ett Twang sound som är ganska likt en Telecaster.

/ Jonken :|

23 Dec 2011, 16:40
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]