Re: Vad tror ni om detta? Assistans sökes.
Washburn's N-guror har verkligen ett mycket speciellt sound. Det är aggresivt, ENORMT tight & "thumpigt" genom stall micken, -och varmt & distinkt genom hals micken. Jag älskar också det annorlunda soundet ur dessa guror, -speciellt när det skall "staccato -kompas" med dist matta. Det är just inom detta användningsområde guran gör något som andra guror inte riktigt fixar lika bra.
För inte så långe sedan dealade jag mig en N2:a, som var till salu här på ljubojjen. Detta istrument visade sig vara trämässigt något i hästväg bra! Jag planerade den som back-up gura, -men den har efter lite pyssel faktiskt istället blivit en "main".

Jag äger faktiskt även en första generation N4. Men den är vakumförpackad för affärer i framtiden. Istället har jag valt att bygga mig en fräsh & lätt Swamp Ash N4:

En viktig bakrund till detta är att uppfinnaren av SEC-hals infästningen: Richard Weikum på RWJ Guitar Repair i USA, kommer inom en kort tid att börja sälja erbjuda/sälja custom SEC-halsar & även intressanta verktyg, samt mallar till detta. Då blir det möjligt att beställa SEC-prylar på absolut topp-kvalla i customväg. Och DET kommer VERKLIGEN att bli FETT! I mitt fall: En tät kvartsågad med rostfria band. Har ej bestämt mig ännu ifall man skulle passa på att beställa brädan oslottad & även köra True Temprament på den....?
När det frågan:
En N2:a tonar mer än en N4. Detta pga av kontakten är i hals fickan är mer "koncentrerad" till fästpunkten. Washborn N2:ornas kontakt i halsfickan brukar i regel vara rejält kass. (Precis som den brukar vara i alla pructionline guror.) Fixar man detta börjar det hända prylar tonmässigt. En N-gura är ju inte lackad, utan endast oljad. Detta gör att man inte alls stänger in/"paddar" klangen, -som fallet är med en lackad kropp.
Stallmicken är GRYM! Halsmicken: Si-så-där... Ett GRYMT bra halsmicks -alternativ på en N-planka är Gibsons keramiska 496R. Den passar otroligt bra ihop med Bill Lawrence -micken. På de dura N-plankorna hittar man annars en SD 59n i halsen. En bra mick, men den innebär väl så stora volymskillnader gente mot stall micken.
Att push/pull splitta BL 500-micken med volymkotrollen i en N-gura, -ger ett Twang sound som är ganska likt en Telecaster.
/ Jonken