Jag vill nog slå ett slag för beggade stärkare. Grejen e att det idag finns en flora av beggade å ena sidan tex Bugera å annat billigt nyproducerat där du får tillgång till både chassie samt trafon å ibland pottar till en mkt mkt rimlig peng. Kanske framför allt om man köper på sig en trasig maskin.
Å andra sidan...e en annan mkt billig källa gamla 70 å 80 tals hybrider. Ta som den Peavey Deuce som precis såldes här på bojen. Å i dem e oftast trafos mm av ganska hög kvalla å till dem pengarna det rör sig om...du får inte ihop det på lösa delar om du så ens försöker.
Hybriderna,de flesta av dem iaf,har vidare en annan fördel å det e att deras PT ofta har tapp för 15-30VAC som e perfekta att driva reläer å annat med. Exempel e Peavey,Roland Bolt mfl.
Min egen "lilla grå" e ett perfekt exempel på detta där just trafona å chassiet e det enda som e återanvänt. Baksidan e att den pga de enormt överdrivna trafona e fysiskt tung,men det e väl det enda åxå.
http://www.youtube.com/watch?v=tIFstL09I1wE relästyrt tvåkanalig,å i klippet ovan då på cleankanalen.
Just byggd helt efter eget huvud,å det har väl ärligt sagt blivit ett gäng till sedan dess. Att bygga helt eget e i mitt tycke både belönande å förbannat kul.
Ett råd e att du laddar ner ett antal schemor på olika stärkare för att skapa en "the big picture" av vad som e vad å varför designmässigt. Spendera ett antal kvällar med att just studera olika scheman. Från mild to wild.
Å framför allt att inte förglömma. Detta stället. Bojens rörforum e inget kort på otroligt när man behöver infallsvinklar,ideer eller om man kör fast.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.