View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 20:22

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Bygga Rörförstärkare 
Author Message

Post Bygga Rörförstärkare
Tjena! Är ny här på forumet och skulle behöva lite tips på hur jag ska gå tillväga när jag ska bygga min förstärkare.

Har aldrig byggt förstärkare förut. Är dock inte intresserad av att köpa något kit typ ax84 eller så utan vill helst köpa alla delar löst och köra ptp i klass A.

Hade tänkt att spela med den både hemma och i replokal. Så kanske runt 15w kanske vore lämpligt.

Tack på förhand.

22 Jan 2012, 02:52
Profile

Ett tips är www.tube-town.net.
Där finns delar, och sen gäller ju google!
Det finns tonvis med info om man bara väljer nån krets som är rätt vanlig!
Mitt tips är att bygga en krets som finns först, och sen sväva ut med egna konstruktioner när man skaffat sig "lite" kunskap.

22 Jan 2012, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Bygga Rörförstärkare
spufuz wrote:
Ett tips är http://www.tube-town.net.
Där finns delar, och sen gäller ju google!
Det finns tonvis med info om man bara väljer nån krets som är rätt vanlig!
Mitt tips är att bygga en krets som finns först, och sen sväva ut med egna konstruktioner när man skaffat sig "lite" kunskap.

Det låter vettigt. Vad ska jag lägga mest pengar på när jag köper delar? Jag vill vara säker på att det jag köper kommer låta bra.

22 Jan 2012, 13:03
Profile

Jag tycker man ska hålla sig borta från allt "mojo" och vintage-klassat överprisde komponenter.

Bra transformatorer är Hammond!
Där ska du lägga pengarna, men du får rätt grejor.

F&T e-lyter, JJ rör och Vishay Orange Drops-kondingar bland annat, hör väl till det vanliga och kostar inte speciellt mycket.

22 Jan 2012, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Jag har byggt en AX84 P1 (deras enklaste modell, cirka 8W) och en Fender '55 Tremolux-"klon" på 15 W. Jättejättenöjd med båda! Jag köpte komponenter från olika ställen och byggde från scratch. Hade aldrig byggt någon stärkare innan jag byggde P1:an. Tremoluxen blev dock ett snäpp mer välbyggd med snyggare lödningar och kabeldragningar.

Här har jag en liten hemsida med foton och lite info om mina stärkare. De är dock från 2002-2003 så sidan är kanske inte helt aktuell t.ex. vad gäller tillgängliga leverantörer av delar.

http://lidbjork.homelinux.org/amps

Transformatorer, av märket Hammond, köpte jag av Sixten "Sustain" (Edgar Audio) här på Ljudbojen (på den tiden var det Planket på GMF). Väldigt nöjd med dem!

Håller för övrigt med om att det är överdrivet att köpa "vintage-korrekta" komponenter, typ carbon-composition-motstånd, speciellt om man är nybörjare. Satsa på prisvärda och moderna grejer av hög kvalitet. En 5E9 Tremolux låter inte som en Line 6 bara för att konningarna är av nyare snitt. Jag kan tillägga att båda mina byggen är mindre brusiga än alla fabriksbyggda stärkare jag någonsin testat.

22 Jan 2012, 15:30
Profile

Jag hade valt polyesterkondingar istället för Orange Drops (715). Mallory 150 funkar utmärkt. Det finns dock en Orange poylesterserie nu som heter 6PS som man kan testa.

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 600-V.html

Hammond är bra trafos. Negativt med dem är att de bara har 220V- eller 240V-primär. Jag använder oftast 230V-primär om det finns för då landar jag rätt i spänningar. TAD:s trafos har oftast det.

/Gunnar

23 Jan 2012, 00:29
Profile

Kul med stärkar bygge!

Började genom att bygga en AX84 P1 extream tror jag den hette. Beställde delar från tube town i tyskland, hammond trafos mm.
Super kul att bygga ihop! Och känslan när man får den å funka första gången!

23 Jan 2012, 02:15
Profile

Jag vill nog slå ett slag för beggade stärkare. Grejen e att det idag finns en flora av beggade å ena sidan tex Bugera å annat billigt nyproducerat där du får tillgång till både chassie samt trafon å ibland pottar till en mkt mkt rimlig peng. Kanske framför allt om man köper på sig en trasig maskin.

Å andra sidan...e en annan mkt billig källa gamla 70 å 80 tals hybrider. Ta som den Peavey Deuce som precis såldes här på bojen. Å i dem e oftast trafos mm av ganska hög kvalla å till dem pengarna det rör sig om...du får inte ihop det på lösa delar om du så ens försöker.
Hybriderna,de flesta av dem iaf,har vidare en annan fördel å det e att deras PT ofta har tapp för 15-30VAC som e perfekta att driva reläer å annat med. Exempel e Peavey,Roland Bolt mfl.

Min egen "lilla grå" e ett perfekt exempel på detta där just trafona å chassiet e det enda som e återanvänt. Baksidan e att den pga de enormt överdrivna trafona e fysiskt tung,men det e väl det enda åxå.

http://www.youtube.com/watch?v=tIFstL09I1w

E relästyrt tvåkanalig,å i klippet ovan då på cleankanalen.

Just byggd helt efter eget huvud,å det har väl ärligt sagt blivit ett gäng till sedan dess. Att bygga helt eget e i mitt tycke både belönande å förbannat kul.
Ett råd e att du laddar ner ett antal schemor på olika stärkare för att skapa en "the big picture" av vad som e vad å varför designmässigt. Spendera ett antal kvällar med att just studera olika scheman. Från mild to wild.
Å framför allt att inte förglömma. Detta stället. Bojens rörforum e inget kort på otroligt när man behöver infallsvinklar,ideer eller om man kör fast.

23 Jan 2012, 09:50
Profile

För den som vill följa Racings recept så finns ett lämpligt objekt här:
http://www.blocket.se/orebro/Elgitarr_C ... w=3&last=1

23 Jan 2012, 10:43
Profile WWW

Oj! Det tyckte tom jag var billigt! :lol:
Å jag kan säga som så mkt att trafona i den där skojar man fan inte bort.

23 Jan 2012, 11:06
Profile

Jättebra tips hörni, känns som jag fått en bra bild av hur jag ska gå till väga.
Nu blir det nog att kolla in lite scheman och försöka få en uppfattning om vad som är vad och sådär.

Nån som har nåt bra enkelt schema på marshall-ljud?

23 Jan 2012, 23:16
Profile

Förresten, är tonestack calc. bra att utgå ifrån när man ska bygga egna tonkretsar?

24 Jan 2012, 00:00
Profile

Ja. TSC e användbart,å till en början mer än man anar.

Schemor?
http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/index_HTML.html

http://blueguitar.org/schems.htm

There ya go...knock yerself out... :wink:

24 Jan 2012, 00:03
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]