Mastervolymfundering, nr 78647 i ordningen... + småsak
Trådar med funderingar kring mastervolymer har vi väl haft hur många som helst, så det känns nästan fånigt att dra upp ämnet. Jag tar ändå upp en tanke jag har kring Fenders Mastervolymlösning i de "stora" SF stärkarna, Twin och Showman.
Schema:
http://music-electronics-forum.com/attachments/14850d1313035818-fender-twin_reverb_sf_100_schem.jpgFundering/frågeställning; Det är ganska stor skillnad på ljudkaraktären vid olika volymlägen, då pratar vi mellan 2,1 och 3. Över 3 kan man knappt spela om det inte är en riktigt stor lokal...
Det är ganska mycket diskant som släpps igenom via den lilla kondingen, som iofs är där för att kompensera för resistansen i potten och den därmed följande diskantförlusten. När man drar på kommer det mer av "resten" av ljudet med, vilket gör att det låter ganska annorlunda. Det uppfattas som ett renare ljud när jag har dist inrattat (har extra gainsteg). Får mao justera för detta, men blir inte riktigt nöjd...
Owe föreslog en gång i tiden på Planket att jag skulle sätta ett motstånd på 100kOhm efter masterpotten, skulle jämna ut skillnaden (tack igen för tipset!). Har inte testat det, då det känns som fel väg att gå, att trycka i mer resistans i kretsen.
Om man sätter ett motstånd i serie med kondingen, kanske skulle ge en mindre uttalad effekt av den?
Power scaling har avhandlats massor av gånger, och det kanske är den vägen man ska gå.
En annan variant, misstänker att det är en PPIMV?
http://torresengineering.stores.yahoo.net/dualstagmas.htmlFörslag?
Vill egentligen inte göra jättestora ingrepp, utan är mest inne på att förbättra nuvarande lösning.
Den lilla saken jag hänsyftar till i ämnesraden, är väl lite fånigt försiktig kanske: Jag tänkte ta ner storleken på kopplingskondingen mellan mixerröret och mastervolymen, 0,1 till hälften, och då genom att sätta en konding i serie (tips från Tubis en gång, ska ge en subtilt softande effekt, tack för den med igen). Jag vill dessutom rensa bastonerna något.
Jag har en Mustard 0,1 400V som jag tänkte sätta efter den Orange Cap 0,1 /600 V jag har där sedan tidigare. Det är kanske lite låg marginal, 400V men med orange capén före, "uppströms" kan det väl inte vara ngn risk? Det är ca 225-250V där vad jag kan se. Nojigt, ja...