View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 17:28

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Mastervolymfundering, nr 78647 i ordningen... + småsak 
Author Message

Post Mastervolymfundering, nr 78647 i ordningen... + småsak
Trådar med funderingar kring mastervolymer har vi väl haft hur många som helst, så det känns nästan fånigt att dra upp ämnet. Jag tar ändå upp en tanke jag har kring Fenders Mastervolymlösning i de "stora" SF stärkarna, Twin och Showman.

Schema: http://music-electronics-forum.com/attachments/14850d1313035818-fender-twin_reverb_sf_100_schem.jpg

Fundering/frågeställning; Det är ganska stor skillnad på ljudkaraktären vid olika volymlägen, då pratar vi mellan 2,1 och 3. Över 3 kan man knappt spela om det inte är en riktigt stor lokal...

Det är ganska mycket diskant som släpps igenom via den lilla kondingen, som iofs är där för att kompensera för resistansen i potten och den därmed följande diskantförlusten. När man drar på kommer det mer av "resten" av ljudet med, vilket gör att det låter ganska annorlunda. Det uppfattas som ett renare ljud när jag har dist inrattat (har extra gainsteg). Får mao justera för detta, men blir inte riktigt nöjd...

Owe föreslog en gång i tiden på Planket att jag skulle sätta ett motstånd på 100kOhm efter masterpotten, skulle jämna ut skillnaden (tack igen för tipset!). Har inte testat det, då det känns som fel väg att gå, att trycka i mer resistans i kretsen.

Om man sätter ett motstånd i serie med kondingen, kanske skulle ge en mindre uttalad effekt av den?

Power scaling har avhandlats massor av gånger, och det kanske är den vägen man ska gå.

En annan variant, misstänker att det är en PPIMV? http://torresengineering.stores.yahoo.net/dualstagmas.html

Förslag?

Vill egentligen inte göra jättestora ingrepp, utan är mest inne på att förbättra nuvarande lösning.

Den lilla saken jag hänsyftar till i ämnesraden, är väl lite fånigt försiktig kanske: Jag tänkte ta ner storleken på kopplingskondingen mellan mixerröret och mastervolymen, 0,1 till hälften, och då genom att sätta en konding i serie (tips från Tubis en gång, ska ge en subtilt softande effekt, tack för den med igen). Jag vill dessutom rensa bastonerna något.

Jag har en Mustard 0,1 400V som jag tänkte sätta efter den Orange Cap 0,1 /600 V jag har där sedan tidigare. Det är kanske lite låg marginal, 400V men med orange capén före, "uppströms" kan det väl inte vara ngn risk? Det är ca 225-250V där vad jag kan se. Nojigt, ja... :? :oops:

22 Feb 2012, 22:46
Profile

Post Re: Mastervolymfundering, nr 78647 i ordningen... + småsak
Du klarar dig med en lågvoltare. Motstånd i serie med en bleeder ger en mjukare effekt. Bra, om man inte tycker att man kan undvara bleedern. Ett motstånd före kopplingskondingen jämnar ut basförlusten vid lägre volym, inte diskanten. 100k i serie lär inte märkas på gainen. Torres kit är en typisk PMPIV med dubbelpot. Jag förespråkar (som vanligt) att göra om PI till gainsteg->master->concertina. PI distar inte särskilt snyggt tycker jag.

http://kuhnamps.com

23 Feb 2012, 13:03
Profile ICQ WWW

Tack Martin för info!

Jag börjar med att fixa till de två saker jag frågade efter, kondingen och motståndet vid bleederkondingen. beroende på utfall där kanske ett 100 K i serie.

Sedan får jag väl läsa på lite kring concertina.... :wink:

Håller helt med om att PI inte distar snyggt, i nuläget tar jag ner nivån ganska rejält innan signalen kommer till slutsteget, färdigdistat i preampen. Där är en del saker jag funderar över, men der kommer i en anann tråd.

Ikväll blev det att jag jobbade och spelade gitarr därefter, så det får väl räknas som godkänd ursäkt för att inte löda...

23 Feb 2012, 23:49
Profile

Jaha, då är åtgärderna genomförda.

Bleedern, (eller brightkondingen eller vad man nu vill kalla den) över mastervolymen tog jag bort, och det kommer den att förbli! MYCKET stor skillnad, den som har en Fender med Mastervolym och tycker den är lite hård, ska gärna prova att lätta bort ena benet och prova i alla fall! :D 8)

Räkna med att du får skruva upp treble en hel del, men det låter naturligare och mjukare.

Den andra saken en extra 0,1-konding i serie mjukade också upp ljudet något, men ganska marginell. Minskade också värdet till hälften, dvs 0,05 vilket inte gjorde något, lite renare botten, bra!

Däremot fick jag problem med annat... se min andra tråd om normalkanalen. :(

25 Feb 2012, 22:39
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]