andersozzy wrote:
Mike Leaf wrote:
Om Du ska åldra nickel, föreslår jag hellre klorgas.......
Yes! huvudet på spiken, jag hade tänkt göra ett försök. Var kan man köpa sådant och hur går man tillväga?
Anders
Du köper klortabletter , små typ 5gram, 20 gram max, finns på järn/färgaffär ju mindre det bättre
pulver funkar inte alls, det är alltså till att klorera pooler.
ta en genomskinlig plastbytta, typ matlåda....
sätt en träbit eller något i som du ställer delarna på , typ ett par cm högt
sen häller du vatten upp till så att delarna INTE är i vätskan utan lite under, lägg i typ 5-6 klortabletter i vattnet runt om delarna så de hamnar i vattnet och stäng locket fort utan att inmundiga den farliga gasen , gör detta utomhus.
delarna ska inte ligga i vatten utan det är ångorna som gör jobbet.
Låt ligga några timmar eller över natten om du vill ha det helt oxiderat , du ser genom locket hur det utvecklar sig,
när du öppnar locket så vänd snoken åt andra hållet, plocka ur delarna med pincett och häll ut vätskan i en större hink med vatten så kan du hälla det i avloppet sen..
delarna spolas i vatten och torkas av.
Obs att finns det fett på delarna funkar detta inte , rengör med T-röd först.
dett ger en matt oxiderad yta , men fräter inte pläteringen som saltsyra gör, det är mer förlåtande , man behöver inte passa hela tiden.
häll aldrig vatten på kloret utan alltid tvärtom ......... och andas inte in ångorna det svider som f-n
jag har gjort detta i många år och det blev rätt första gången , det kan bli lite rost på en del saker men det torkar man snabbt bort.
Det blir som på PG LP´n du hade
Allt utomhus ....