View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 01:16

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Epiphone Blues custom 30 
Author Message

Post Epiphone Blues custom 30
Fick en dito i knät igår,en 212 combo,med orden att den inte låter ngt kul. Provade en stund,å det e bara att instämma.

Efter att ha googlat en liten stund sprang jag på schemat.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/EPIPHONE_BLUES_CUSTOM_30_SCHEMATIC_VER01_DPPT.pdf

Poängen e att jag studerat det där en stund å tycker nog inte riktigt att jag "känner" var problemet sitter. Visst,visst har jag redan ideer om vad att modda för att framför ALLT få ur det "stela" ur maskin å få dit lite värme men tänkte i samma veva att kanske ngn av er andra har idéer.?

Online handlar det mkt om att klippa diskantbleeds,som i form av C3,C4 osv,men det e ju knappast hela sanningen.
Sitter ett par Mesa 6L6 i arslet på den å likriktarröret e ett Sovtek. B+ ut under last ligger precis på andra sidan 400VDC. Dvs typ 406 lr så.
Spänningarna in mot första flaskan e relativt sett halvlåga,kring 260VDC,varför jag ställer mig än mer undrande till varför maskin känns "stel".?

Som synes en relästyrd 2/4 stegs historia å min tanke e vad vidare e att skruva upp gainmängden i lead. Som den står orkar den ju knappt pusha mot dist varför lead blir ganska meningslös.
Clean har jag reda en idé om hur att forma.

PI:n e ju närmast "Vox lik" kan man säga,å det utan att maskin luktar Vox i nån form. I likhet med Vox används heller ingen NFB,å lika gott det kanske.?

Ngr idéer mina herrar?

Skall i sammanhanget sägas att maskin känns typiskt kinesisk invändigt. De flesta av lödpunkterna ser verkligen ut som farbror frost varit framme,å det på riktigt,å vad vidare e på typiskt kinesiskt manér med ett överskott på tenn i varje punkt. PCB förefaller(!?!?!) dock vara maskinlödad.

28 Dec 2012, 13:14
Profile

Post Re: Epiphone Blues custom 30
Det var en trevlig överraskning, eftersom jag har en exakt likadan hemma som står och väntar på antingen ingrepp eller försäljning. Den har faktiskt varit till diskussion här någon gång, och kan säkert hittas i arkivet.

Den borde enligt schemat/i teorin vara en väldigt trevlig förstärkare, men som du säger, det går liksom inte riktigt fram ljudmässigt. Stel är ett välvalt ord. Vore jag inte allergisk mot beskrivningen "burkigt" skulle jag frestats använda även det.
Själv har jag inte gjort större saker än lagt i ett par KT66. Det motverkar väl inte direkt stelhet förstås, men det gav i mitt tycke ett lite aggressivare marshall-tugg åt disten när man vrider på ordentligt.

Har också kollat in olika diskussioner online, och som sagt handlar de mest om att minska den aggressiva toppen.
För egen del hade jag nog gått loss på den för länge sen, men jag är inte bekväm med att jobba på tryckta kretskort och i synnerhet inte denna typ av kinesiska leksaksaffärer.

Just nu står schassit i ett hörn och ser uppfordrande ut medan kabinettet används för andra maskiner.
Har ingen vidare kunskap att bidra med, men ser verkligen fram emot din fortsatta utforskning av förstärkaren.

EDIT: Måste tillägga fråga om hur reverbet klingar? Det är en av de frågor jag ställt här tidigare, och även fick svar på men inte fixat.

28 Dec 2012, 18:16
Profile

Lynxtrap wrote:

EDIT: Måste tillägga fråga om hur reverbet klingar? Det är en av de frågor jag ställt här tidigare, och även fick svar på men inte fixat.

Vill du att det "sprillar mer så Byt C22 till mindre värde och även R 31

28 Dec 2012, 19:22
Profile

Blev en ganska rejäl makeover,men åxå med medföljande resultat.

Jag skrev fel förut i att det var slutrören som var Mesa å likriktarn Sovtek. Sanningen e precis den motsatta. Dvs att slutrören e Sovtek å det vart GZ34;an som var Mesa.
Preampen i sin tur uteslutande EH 83;or.

Nåja.
Om vi börjar i B+ linan byttes R47 till 2.2k.

Sen....R3 sattes till 3,3k. C3/C4/C5 å C6 skrotades. R8 sattes till 2.7k å C8 skrotades.
C10 skrotades. R10 sattes till 520k. C9 sattes till 4700pF. C13 skrotades. R15 som anges till 2.2k var i verkligheten 10k i denna,å det sattes om till 2.2k enl schema.
R21 var i likhet med de andra katodmotstånden 1.5k,alltså INTE som schema. Oavsett,detta behölls. R20 kopplades av med 470pF.
Den "interaktiva" EQ;n...jaja...e la va de e. Mest en pryl som pressade diskant å amplitud som jag ser det. Skit samma,med de nya förutsättningarna framtill vart prylen helt plötsligt användbar iaf.
Samma resa med den "midkontroll" som sitter i dessa. Den agerade nu snarare gainkontroll fokus,i brist på bättre förklaring.

R15 sattes till mer Marshall typiska 470 Ohm. R38 i sin tur delades i två delar för en presence kontroll. En 50kB pott med en 33k resistor över sig gav 18k...å med det installerades en 100nF kondning på sedvanligt vis. Motståndet före,det som eg e R15 då,sattes till 22k.

Ironiskt nog kastade den där Mesa pipan/rörlikriktaren in handduken det sista när det var klart å den ersattes med en Sovtek rakt av.(Såg bara att det blixtrade till i flaskan åsså gick 1.6A säkringen... :roll: . Kan fan inte annat än hålla med om att de nyare GZ34;orna från div tillverkare e rena skiten!!)

Hur som.
Som den står nu e den kapabel till crunch i clean läge. Ganska juste crunch rent av.
Lead i sin tur...det där hårda å stela e borta...å man kan som jag nämner ovan justera midfokus,å därmed även mängd dist,förtjänsfullt med midkontrollen.
Separation i maskin e god. Mkt god rent av,å frågan e om man skulle kika över den biten lite för som den står e det ICKE en maskin för ngn som e helt orutinerad att "gömma sig" i.?
Sak samma. Den har nu gött häng,å om man drar "drive" i botten åsså justerar "level"(volym) till typ 70% så börjar RLR;en att visa sig å den skapar kompression som e bra-som jag ser det.
Gör att maskin känns hyggligt bred att arbeta med.

Gitarren jag använt för att lattja med den e en -79a Aria Pro II med original Gibson P90s i. Om jag skulle summera det hela skulle jag sagt att nu låter den för vad den ser ut som.
En bluesmaskin med bredd.

Lynx.
Ta det jag skrivit ovan till hjärta. Rubb å stubb,för det där som modd funkar,å det funkar hela vägen. Den blir aldrig "heavy metal" distrik,utan precis som jag skriver...den funkar att lira riktigt riktigt skitig blues med. Kort sagt...BRA mycket trevligare än originalet.
Presence potten borrade jag hål för baktill å signalen till den la jag på skärmat. Jorden i retur...vanlig 0.22kvadrat.
Resultatet e en ganska trevlig pryl,tycker jag iaf.
Var i det medveten om att många anser att jag prioriterar just midfokuserade ljud. Utav HELVETE :mrgreen: ,men poängen e att jag anser att gitarrljud SKALL vara midfokuserade.
Om du tycker det blir väl bra...e det primärt en fråga om att sätta om katodtopologin.
Å han designern Pyotr...yeah yeah...alla hans implementerade filter torkar jag mig med där solen inte skiner... :lol: :wink: . Låt fan preamp rören göra det de e bra på! :mrgreen:

28 Dec 2012, 20:16
Profile

Image

Image

Reverbet e ju fö rördrivet. Se bara till att det e enl spec så gör det allt det skall. Funkar ärligt sagt skitbra å finns ingen anledning att röra den kretsen som jag ser det.

28 Dec 2012, 20:22
Profile

:D Det där var precis i stil med vad jag vänta mig Racing, men jag kunde inte tro det skulle levereras inom några timmar!

Intressant minst sagt. Gillar det du beskriver: separation, mid...det vill man ha. Ursprungligen tänkte jag mig denna som något av en Dumble-aktig maskin, men den tanken övergavs raskt med tillkomsten av en ODS-klon. Sen har jag inte riktig vetat vad jag vill med den. Din variant vore väl värd att testa.

Har faktiskt inte kollat på min så att värden stämmer med schemat. Själv har jag ju tyckt att katodmotstånden är rejält tilltagna på schema, och så har du tagit i ännu mer :o

Vad du gjort verkar ju i stor sett kunna sammanfattas "mera gain, mindre diskant"? Intressant att det påverkat midkontrollen. Kör du i det interaktiva läget? Det har i mitt tycke mest gett en markant skjuts i mellanregistret med rejäl boost som följd.

Nu blev man ju sugen på att ta tag i detta projekt i alla fall. Byta ut komponenter och knipsa kondingar är ett överkomligt hantverk även för mig. :oops:

Ang. reverbet så var problemet att det har fruktansvärt lång decay.
Ett annat problem var brum när man kör i triodläget. Dessa frågor har det alltså getts förslag på tidigare här på Bojen, jag har bara inte fixat till det ännu...

28 Dec 2012, 21:09
Profile

Lite OT men vad sitter det för högtalare i den där, är den en Eminence Lady Luck? I sånt fall vad tycker du om den tratten?

Har en sån liggandes lös som jag funderar på att kombinera ihop med en V30 i en tweed Twin men vet inte om jag skall börja tjorva med det. Den lät inget vidare i Epi lådan men det gjorde inte heller V30 högtalaren, misstänker att Epi lådan till Valve Jr var för liten.

Nästa OT fråga, är det nån som kan förklara varför man har ett parallelkopplat rör i recoveryssteget? Har också sett det på nån annan stärkare? Jag tycker det vore mer logisttk med två gainsteg men nån anledning till parallelkopplingen måste det ju finnas.

28 Dec 2012, 22:58
Profile

Jag tycker att Lady Luck låter helt ok. Det sitter ju två i Blues custom. Väl värt att prova, åtminstone om man har ett liggande hemma. :) Jag ger mig inte in på att försöka beskriva ljudet, men det är ju mer Celestion än Jensen om säger så.

29 Dec 2012, 13:49
Profile

Skriver nog under på det jag med. Jmfrt dem mot lite av varje ute i verkstan,å det finns helt klart element som ljuder sämre.
Sen hade jag kanske inte sprungit benen av mig för att hitta ett par LadyLuck,men...om de e där räcker dem en stund. Tycker jag allt.
Jmfr framför allt Epins öppna combo med en sluten 212 jag precis färdigställt med ett par Cannabis i. Personligen gillar jag Cannabis Rex bättre men..som sagt...LadyLuck hänger allt med en stund de åxå.

Grejen i sammanhanget som förtjänar att nämnas e att jag generellt e glad i lite "äldre" ljudande element. Ta som den där sista Klemt/Echolette 212an med gamla AlNiCo´s i. Där nånstans tycker jag det börjar bli riktigt bra.

V30s å liknande e ICKE min påse. Tycker rent av de bara låter ishacka å har som person mkt svårt att "förstå" dem.

29 Dec 2012, 17:15
Profile

Det var ju intressant att ni inte sågar Lady Luck vid fotknölarna. Jag testade ju som sagt den i orginal Epi lådan men tyckte den lät så där vilket också V30 gjorde.

Har en Farmus 212 med V30 och den låter ju mycket bättre än Epi 1X12 Valve Jr lådan, kan ju ha med lådan att göra plus att jag har den sluten för tillfället. Kanske man skulle ta och testa Lady Lucken i Framus lådan innan man börjar tjova loss baffeln i tweed Twinen borde ju ge ett hum om ljudet.

29 Dec 2012, 20:24
Profile

En liten bump, jag har gjort de flesta av moddarna, till att börja med knippsa alla kondingar Jepser rekommenderar.
Nu stämde ju alla katotmotstånd med schema på min, så de fick vara. Tycker inte det behövs nån stor ändring i gainstrukturen heller.
Resultatet blev....mindre diskant. :roll: Ja vad annat skulle det bli. Plockade i ett par gamla Sovtek 5881 och rockade i garage.
Det bor helt klart något som är släkt med marshall här. Behövde jag en riktikg rockn'roll stärk att mata med en Tele eller LP så..
Variationerna är oändliga med extra midkontroll och passiv/interaktiv brytare på tonstacken.
Rena ljudet också helt ok, men det rök kanske nån konding för mycket där.... Lite sprill på toppe hade det fått vara för att närma sig klassisk Fender.
Half Power /Triod-läger blev murrigt som bara den.

Jag parallellkopplade reverbmatningens 1M "dwell-motstånd" med ett 220K som jag råkade ha i lådan. Det blev lägre volym på reverbet, men när man rattade upp det till rimlig volymnivå var det fortfarande lik förbaskat långt. Surfreverb är en sak. Här är det mer som att förstärkaren fortfarande spelar förra låten när man börjat nästa på setlistan.

Fortfarande tveksam vad jag ska göra med maskinen. Den låter egentligen bra. Men jag får ingen varm klump i magen eller några kalla kårar längs ryggen.

28 Jan 2013, 00:12
Profile

Lynx.
Även om du e nöjd med gainstrukturen så om inte annat "for the hell of it",prova att ändra katodmotstånden enl receptet mitt ovan. Tar ju dock inte långe stunden.
Återkom sen. :?:

Jag anser utan tvivel att just den biten var värt det.

28 Jan 2013, 00:22
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]