Re: Epiphone Blues custom 30
Blev en ganska rejäl makeover,men åxå med medföljande resultat.
Jag skrev fel förut i att det var slutrören som var Mesa å likriktarn Sovtek. Sanningen e precis den motsatta. Dvs att slutrören e Sovtek å det vart GZ34;an som var Mesa.
Preampen i sin tur uteslutande EH 83;or.
Nåja.
Om vi börjar i B+ linan byttes R47 till 2.2k.
Sen....R3 sattes till 3,3k. C3/C4/C5 å C6 skrotades. R8 sattes till 2.7k å C8 skrotades.
C10 skrotades. R10 sattes till 520k. C9 sattes till 4700pF. C13 skrotades. R15 som anges till 2.2k var i verkligheten 10k i denna,å det sattes om till 2.2k enl schema.
R21 var i likhet med de andra katodmotstånden 1.5k,alltså INTE som schema. Oavsett,detta behölls. R20 kopplades av med 470pF.
Den "interaktiva" EQ;n...jaja...e la va de e. Mest en pryl som pressade diskant å amplitud som jag ser det. Skit samma,med de nya förutsättningarna framtill vart prylen helt plötsligt användbar iaf.
Samma resa med den "midkontroll" som sitter i dessa. Den agerade nu snarare gainkontroll fokus,i brist på bättre förklaring.
R15 sattes till mer Marshall typiska 470 Ohm. R38 i sin tur delades i två delar för en presence kontroll. En 50kB pott med en 33k resistor över sig gav 18k...å med det installerades en 100nF kondning på sedvanligt vis. Motståndet före,det som eg e R15 då,sattes till 22k.
Ironiskt nog kastade den där Mesa pipan/rörlikriktaren in handduken det sista när det var klart å den ersattes med en Sovtek rakt av.(Såg bara att det blixtrade till i flaskan åsså gick 1.6A säkringen...

. Kan fan inte annat än hålla med om att de nyare GZ34;orna från div tillverkare e rena skiten!!)
Hur som.
Som den står nu e den kapabel till crunch i clean läge. Ganska juste crunch rent av.
Lead i sin tur...det där hårda å stela e borta...å man kan som jag nämner ovan justera midfokus,å därmed även mängd dist,förtjänsfullt med midkontrollen.
Separation i maskin e god. Mkt god rent av,å frågan e om man skulle kika över den biten lite för som den står e det ICKE en maskin för ngn som e helt orutinerad att "gömma sig" i.?
Sak samma. Den har nu gött häng,å om man drar "drive" i botten åsså justerar "level"(volym) till typ 70% så börjar RLR;en att visa sig å den skapar kompression som e bra-som jag ser det.
Gör att maskin känns hyggligt bred att arbeta med.
Gitarren jag använt för att lattja med den e en -79a Aria Pro II med original Gibson P90s i. Om jag skulle summera det hela skulle jag sagt att nu låter den för vad den ser ut som.
En bluesmaskin med bredd.
Lynx.
Ta det jag skrivit ovan till hjärta. Rubb å stubb,för det där som modd funkar,å det funkar hela vägen. Den blir aldrig "heavy metal" distrik,utan precis som jag skriver...den funkar att lira riktigt riktigt skitig blues med. Kort sagt...BRA mycket trevligare än originalet.
Presence potten borrade jag hål för baktill å signalen till den la jag på skärmat. Jorden i retur...vanlig 0.22kvadrat.
Resultatet e en ganska trevlig pryl,tycker jag iaf.
Var i det medveten om att många anser att jag prioriterar just midfokuserade ljud. Utav HELVETE

,men poängen e att jag anser att gitarrljud SKALL vara midfokuserade.
Om du tycker det blir väl bra...e det primärt en fråga om att sätta om katodtopologin.
Å han designern Pyotr...yeah yeah...alla hans implementerade filter torkar jag mig med där solen inte skiner...

. Låt fan preamp rören göra det de e bra på!