E som så att vi har en skandinavisk broder som la upp lite frågor kring sin Dynacord i en av säljesannonserna,varför jag tänkte att vi kunde hjälpa hnm här istället

Bla ställdes frågan om detta e korrekt position för det enda ECC-81 rör som dessa maskiner e utrustade med,och svaret på frågan är ja. ECC-81 röret skall sitta där fingret pekar.

Sen frågades om mängden gain är justerbar,varvid jag påpekade att det sitter en trimpott inunder kortet. Å Michael..japp. Den trimpotten med det vita hjulet kan du prova att leka med lite. Vad den gör är att styra hur kraftigt tremolot tillåts vara med i ljudbilden eg.
Så till lite allmänna tankar,tips och idéer.
För det första,om du spelar ngt annat än tidig europeisk -60tals musik så är en av de största uppgraderingarna du i min mening kan göra med en Rex att byta ut högtalarna. Pick your poison -om du är med.
Det ena i dem är original en 12" och den andra en 10". Om du vill behålla originalet är det enkelt nog att skära till en helt ny baffel med tex 2st 12" hål...å iom det spara originalet.
Men. Originalhögtalarna är i min mening inte ämnade för ngt annat än stenhårt och glasklart tidigt 60tals ljud och det är dessvärre det enda de duger till.
Ett problem med Rex i sammanhanget e att själva cabben eg är lite för grund för att fungera med 212. Ngt du kan prova dig fram med genom att pröva olika stora bakplattor. Alltså den klädda spånplatta som "sluter" lådan baktill.
Jag har personligen slagits en del med detta,och än så länge inte hittat helt rätt.
Vad sedan gäller ren service. Dessa gamla tyskar använder såväl elektrolytkondensatorer som signalkondensatorer som vid det här laget bör bytas.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-651-68&toc=19268Det sitter 3st större dubbelelektrolyter i dem,och dessa brukar man ersätta med den variant du ser i länken. Fungerar utmärkt.
Jag har vad vidare e provat att separera jordningen av första elektrolyt redan nere på den platta där maskinens dioder sitter (undertill),och det gör mkt riktigt gott för hur mkt brum och liknande som slår igenom.
Vad avser kopplingskondensatorer så...igen..pick your poison men se till att de byts. Det är MYCKET vanligt att kopplingskondensatorer ger upp i vid det här laget 50år gamla Dynacords...och det kan bla medföra sk skenande bias varvid dina slutrör dör...snabbt.
Ser på dina bilder att bla den 470nF kondensator som är till tremolot redan är bytt.
De andra mindre trimpottarna i sin tur är i huvudsak till för att balansera brum från glödkretsen. Du ser dem lite varstans i maskinen,och det kan ge en hel del att prova att justera detta.
Sen.
Även om du uppskattar din Rex precis som den står finns det som jag ser det iaf en modifiering som är väl värd att genomföra oavsett och det är att installera ett sk "gridstopper" motstånd in på gallret på concertina fasvändaren. Det...samt att man byter katodresistorn på concertinan från 1k till 3.3k. Vad det ger är en "mjukare" ton ur fasvändaren och man slipper det som kan kännas "taggigt".
..mastervolym kan en del vad vidare e uppskatta...
Ni andra med inputs...ös på!

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.