View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 21:01

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Michaels Dynacord Rex 
Author Message

Post Michaels Dynacord Rex
E som så att vi har en skandinavisk broder som la upp lite frågor kring sin Dynacord i en av säljesannonserna,varför jag tänkte att vi kunde hjälpa hnm här istället :D

Image

Bla ställdes frågan om detta e korrekt position för det enda ECC-81 rör som dessa maskiner e utrustade med,och svaret på frågan är ja. ECC-81 röret skall sitta där fingret pekar.

Image

Sen frågades om mängden gain är justerbar,varvid jag påpekade att det sitter en trimpott inunder kortet. Å Michael..japp. Den trimpotten med det vita hjulet kan du prova att leka med lite. Vad den gör är att styra hur kraftigt tremolot tillåts vara med i ljudbilden eg.

Så till lite allmänna tankar,tips och idéer.
För det första,om du spelar ngt annat än tidig europeisk -60tals musik så är en av de största uppgraderingarna du i min mening kan göra med en Rex att byta ut högtalarna. Pick your poison -om du är med.
Det ena i dem är original en 12" och den andra en 10". Om du vill behålla originalet är det enkelt nog att skära till en helt ny baffel med tex 2st 12" hål...å iom det spara originalet.
Men. Originalhögtalarna är i min mening inte ämnade för ngt annat än stenhårt och glasklart tidigt 60tals ljud och det är dessvärre det enda de duger till.
Ett problem med Rex i sammanhanget e att själva cabben eg är lite för grund för att fungera med 212. Ngt du kan prova dig fram med genom att pröva olika stora bakplattor. Alltså den klädda spånplatta som "sluter" lådan baktill.
Jag har personligen slagits en del med detta,och än så länge inte hittat helt rätt.

Vad sedan gäller ren service. Dessa gamla tyskar använder såväl elektrolytkondensatorer som signalkondensatorer som vid det här laget bör bytas.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-651-68&toc=19268

Det sitter 3st större dubbelelektrolyter i dem,och dessa brukar man ersätta med den variant du ser i länken. Fungerar utmärkt.
Jag har vad vidare e provat att separera jordningen av första elektrolyt redan nere på den platta där maskinens dioder sitter (undertill),och det gör mkt riktigt gott för hur mkt brum och liknande som slår igenom.

Vad avser kopplingskondensatorer så...igen..pick your poison men se till att de byts. Det är MYCKET vanligt att kopplingskondensatorer ger upp i vid det här laget 50år gamla Dynacords...och det kan bla medföra sk skenande bias varvid dina slutrör dör...snabbt.
Ser på dina bilder att bla den 470nF kondensator som är till tremolot redan är bytt.

De andra mindre trimpottarna i sin tur är i huvudsak till för att balansera brum från glödkretsen. Du ser dem lite varstans i maskinen,och det kan ge en hel del att prova att justera detta.

Sen.
Även om du uppskattar din Rex precis som den står finns det som jag ser det iaf en modifiering som är väl värd att genomföra oavsett och det är att installera ett sk "gridstopper" motstånd in på gallret på concertina fasvändaren. Det...samt att man byter katodresistorn på concertinan från 1k till 3.3k. Vad det ger är en "mjukare" ton ur fasvändaren och man slipper det som kan kännas "taggigt".

..mastervolym kan en del vad vidare e uppskatta...

Ni andra med inputs...ös på! :D

25 Jan 2013, 02:11
Profile

Post Re: Michaels Dynacord Rex
Hej Jesper

Jeg takker mange gange for din beskrivelse af tips og tricks. Jeg vil forsøge mig med små step af det du beskriver og se om det hjælper.

Tak for din viden og hjælp

Michael

25 Jan 2013, 09:35
Profile

Quote:
Det sitter 3st större dubbelelektrolyter i dem,och dessa brukar man ersätta med den variant du ser i länken. Fungerar utmärkt.
Jag har vad vidare e provat att separera jordningen av första elektrolyt redan nere på den platta där maskinens dioder sitter (undertill),och det gör mkt riktigt gott för hur mkt brum och liknande som slår igenom.

Racing! Beskriv gärna i mer detalj hur du separerat jordningen. Intressant, den ger ju lite brum.

25 Jan 2013, 15:06
Profile

Om du kikar på hur kabeldragningen e gjord ser du att det går en från punkten för jord mellan slutrören upp till 1a lyt. 1a lyt vad vidare e är kopplad med de andra..å se det blir inte helt rätt som vi ser det idag.

Vad jag gjorde var att jag bara använde "ena halvan" av första lyt. Därefter kompletterade jag med en 100uF som jag installerade nere "under" maskin. Där sitter ett separat kort för dioderna vid PT på undersidan chassiet. Från minus drog jag ut en kabel till en ringkabelsko för skruvmontering...gjorde plåtrent mkt noga,åsså drog jag en kabel från mins på bryggan dit på 0,75kvad.
Sen installerade jag den 100uF kondensatorns minus mot den punkten...åsså la jag plus på lyten rakt på kortet B+ utgång.(Avlastad med buntband givetvis-så den inte hänger i sina ben)

Resultatet? Som Alex mantra lärt oss...knäpptyst i tomgång.

Kabeln till slutrören i sin tur drog jag fortfarande upp till jordningen av samma dubbelyt som tidigare. Det som nu blir glättning av skärgallrena ENBART.

Resten..var som de säger,"a walk in the park". :mrgreen:

25 Jan 2013, 22:30
Profile

Racing wrote:
Om du kikar på hur kabeldragningen e gjord ser du att det går en från punkten för jord mellan slutrören upp till 1a lyt. 1a lyt vad vidare e är kopplad med de andra..å se det blir inte helt rätt som vi ser det idag.

Vad jag gjorde var att jag bara använde "ena halvan" av första lyt. Därefter kompletterade jag med en 100uF som jag installerade nere "under" maskin. Där sitter ett separat kort för dioderna vid PT på undersidan chassiet. Från minus drog jag ut en kabel till en ringkabelsko för skruvmontering...gjorde plåtrent mkt noga,åsså drog jag en kabel från mins på bryggan dit på 0,75kvad.
Sen installerade jag den 100uF kondensatorns minus mot den punkten...åsså la jag plus på lyten rakt på kortet B+ utgång.(Avlastad med buntband givetvis-så den inte hänger i sina ben)

Resultatet? Som Alex mantra lärt oss...knäpptyst i tomgång.

Kabeln till slutrören i sin tur drog jag fortfarande upp till jordningen av samma dubbelyt som tidigare. Det som nu blir glättning av skärgallrena ENBART.

Resten..var som de säger,"a walk in the park". :mrgreen:

Ok tack! Ska kolla på det. Kanske behåller den :) Högtalarbyte skulle ju inte skada. Har två 10" element liggande som kanske skulle passa bra i denna.

Tack igen Racing!

26 Jan 2013, 17:38
Profile

Så gärna.

Mm. Att tillverka en ny baffel e som jag ser det ett litet lagom helprojekt. Ett råd i det sammanhanget e att du dels har en häftpistol värd namnet samt att du skaffar lite list/läkt som e hyggligt klen. Typ 5*15mm. Den läkten "spikar" du med häftpistolen som en ram kring baffeln å skjuter därmed ut baffeltyget på originalmanér.

26 Jan 2013, 19:49
Profile

Racing wrote:
Så gärna.

Mm. Att tillverka en ny baffel e som jag ser det ett litet lagom helprojekt. Ett råd i det sammanhanget e att du dels har en häftpistol värd namnet samt att du skaffar lite list/läkt som e hyggligt klen. Typ 5*15mm. Den läkten "spikar" du med häftpistolen som en ram kring baffeln å skjuter därmed ut baffeltyget på originalmanér.

Tack för tipset!

Jag har två st THD 10" vintage element som kanske skulle passa i denna. Ska vara hyfsat alnico-lika med bra bas respons. Får se om jag hittar tiden dock :)

26 Jan 2013, 20:00
Profile

Om du jagar BRA,mkt mkt midorienterade,AlNiCo element kan jag varmt rekommendera Echolette´s 12;or. Efter att ha provat dem e jag tvärsåld när vi snackar gammelrock orienterade sound!
MAKALÖST bra!

Å...på tyska e-bay e de inte speciellt dyra.(Ligger nästan alltid lösa element till salu. Modell 37/30 e det som e grejen)

26 Jan 2013, 21:01
Profile

Ok! Tack för ytterligare ett tips...!

26 Jan 2013, 21:07
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]