View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 08:23

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vox Virage. hdc-77 
Author Message

Post Vox Virage. hdc-77
Image

Blev vid en av dessa i mitt tycke mkt vackra gitarrer av en ren tillfällighet.

Image

Image

Image

Image

Å får säga att jag imponeras av detta Korea bygge. Men...
Antar skäligt att det finns fler Bojare än jag som haft kontakt med dem,å de där mickarna som sitter i som det skrivits spaltmeter om...
Vad tycker ni som provat?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker än...de e....märkliga,tror jag blir rätt beskrivning.

24 Apr 2013, 09:45
Profile

Post Re: Vox Virage. hdc-77
Image

För er som inte sett det. Sådär e kroppen fräst. Dvs ur ett solitt stycke mahogny,med den routing som e nödvändig. Vidare e den alltså fräst som en form av "monocoque" där ramen även utgör sidor mm.
E det som gör att man kunnat välva kroppen som man har,med ett för en gångs skulle vettigt ergonomiskt utfall.
(För er som inte e bekanta med modellen sveper den sig alltså efter ens kropp i välvningen. Även bak mao...)

24 Apr 2013, 09:49
Profile

Plockar man av baksidan sådäer enkelt när man vill meka med elektroniken, eller är det att gå igenom kattögona på framsidan?
Snygg iaf!

24 Apr 2013, 14:51
Profile

Ville gärna gilla Vox Virage-gitarrerna men de jag har testat har lämnat mig rätt sval. På papperet lät allt supercool men i realiteten fick jag inget ha-begär.

24 Apr 2013, 14:56
Profile ICQ WWW

Jag provade en på 4sound ungefär när de kom och jag gillade dem. Inte tillräckligt för att känna "Det här är MIN grej, så en sån här måste jag lägga vantarna på.." men gitarren var skön att spela på och mickarna lät och kändes väldigt speciellt. Inget direkt för en traditionalist, för det var inte alls "nu låter det PAF", "nu låter det single coil" etc, utan det var lite eget och annorlunda genom alla gitarrens inställningar, och det gillar jag. Fick mig att tänka lite på gitarrer som kom i slutet av 70-talet, med Phase-switchar och egna mick design. T.ex Ovations "Breadwinner" eller Music Mans "Sabre".

24 Apr 2013, 15:32
Profile ICQ YIM WWW

Väldigt snygg gitarr! Jag spontanköpte faktisk en vintage sunburst av den billigare versionen för nå't år sedan, Bruce hade satt ner priset på den. Väl hemma och efter mer ingående provspelning så kände jag att den ändå inte var nå't för mig, hur jäkla läcker och välbyggd den än var. Det som inte kändes bra var att den var alltför halstung, och att jag inte kom överens med det "kliniska" ljudet i mickarna. Alltför Hi-Fi tyckte jag. Fick lämna tillbaka den och köpte annat kul av Bruce istället.

/Mats (som ff känner av "Richter" :lol: )

24 Apr 2013, 17:17
Profile

Ja.
Bygget e rent ut sagt svinbra. Men när det handlar om mickarna e antingen ngt kardinalt fel i denna yxan eller så har Vox sketet så i det blå skåpet med de där att det fan finns inte.

Hur som har jag tagit lite mått idag å i ljuset av den akustiska tonen i gitarren å den mkt höga spelbarheten så kan jag meddela att om allt skiter sig har mickarna samma mått som ett par standard soapbar P90´s.
Ngt jag iaf har en gammal Gibba liggande...å det ÄR ju Fuzz mässa i stan i helgen...

Så nu skall elektroniken i den isär å analyseras för det e ngt som inte stämmer här. Har mkt svårt att ta till mig att Vox skulle släppa ifrån sig gitarrer av denna kalibern å att de SKALL låta såhär. Som mkt riktigt sägs ovan e soundet om ngt kliniskt. Hi-Fi om man vill,men framför allt utan det övertonsspektra vid dist vi alla e vana vid.
Å nånstans ligger lösningen på detta.

Säger det igen...gitarren e fan rent fantastisk,men mickarna alt elektroniken e inget kort på katastrof.

25 Apr 2013, 01:13
Profile

Någon har kastat sten å gurka i Vox planet. Vox e dum i huvudet.

Ärligt.
Någon på Vox e;
1/ Stendöv
2/Totalt dum i hela huvudet å lyssnar inte på folk som lirar trots att man skall nyskapa gitarrer...

Varför?
Jo,alltså mickarna i en Virage...den där hypade dyngan ÄR verkligen inget man ringer hem om. Jag har idag provat att kasta lite trix efter dem i avsikt att få in mer topp,mer dynamik å mer övertoner...å icke ett enda av de trick jag använt har gett ngt.
Men...

Image

...nu e det så att mickarna har standard P90 soapbar storlek..å vi som pysslar lite med våra gitarrer känner igen det där. Basplatta å hela kitet.

Image

Båda pottarna e fullstora 24mm Alpha.

Image

Å splitswitcharna innehåller lite allmänt godis. Bla i form av mkt enkla passiva filter.

Image

Å mickswitchen e en vanlig "Gibson" variant.

Ok. Så?
Ja,vad jag gjorde till slut var att jag installerade en Gibson P90. Mäter 8.2k i DC.
Å...det var som att ngn tog ur korken med ett 15mm genomsläpp som någon idiot satt i utblåset på en STCC bil. Vad som kom ut i andra änden var en 3,3kg lätt,extremt vacker,övertonsmaskin. Så e ´re. :shock: :mrgreen:

Kort sagt rekommenderar jag vem som helst som äger en Virage att pensionera skiten som sitter där å hysta i vanliga P90´s of choice för gitarren förtjänar det.
NU är den allt den kan vara!! Å som sagt,övertonerna fanimig bara sprutar ur den. En av mina andra favoriter e ju min gamla Aria Pro II LS-600P som även den e försedd med Gibson P90-från fabrik,å den e....mer fokuserad å mer middig i tonen,men iom det kompletterar Vox´en å Arian varandra mkt bra nu.

I den vevan jag hade ner allt nu så gjorde jag en sickling av brädan i samma veva. Vart åxå ett steg framåt. Däremot skall jag ta mig för att skära om slopen på bandens avfällning mellan 12e å stallmicken så att jag KAN justera ner strängpacket till "min" standard. Inte skall..utan att jag KAN göra det,vilket i min erfarenhet frigör ton. Men..de e nog fan det som e att göra åxå.

Sägas skall att en Virage e krångligare att byta mickar i OM man släpper pottar mm. Nu e det samtidigt så att man kan klara sig med att bara släppa splitswitcharna å lätta lite på den lettrade muttern till mickswitchen. På så vis får man med sig splitswitcharna ut genom stallmickens hål å kan enkelt löda loss det man vill ha loss.
I mitt fall ville jag installera en treble bleed i samma veva,så det var bara att ta den omfattande varianten vid hornen det.
Till helgen e det ju mässa...å då skall det utan tvivel handlas ett par "vintage" liknande P90´s i nån form. Färdigsnackat för det e vad denna gitarren i min mening förtjänar.

Någon ÄR verkligen dum i HELA huvudet samtidigt på Vox!!

Med det sagt mina herrar..
Rent estetiskt?

Image

...med...

Image

...eller utan p-skydd?
Vad säger panelen? :?: :shock:

25 Apr 2013, 22:16
Profile

Vox... Dog inte dom typ med Beatles?! :mrgreen:

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

25 Apr 2013, 22:28
Profile WWW

Nej nej nej nej Pelle.
De har bara varit upptagna med att röka hasch ngr år. Förefaller inte ha gjort ngn större skada (så länge de nu inte gjorde det ihop med Justin Bieber å de får för sig att hela skiten skall låta dansband)

Skämt åsido Pelle har jag en gammal AC-50 stående som får din V/M att framstå som timid...de blir till bra skit bara man vet var man skall slinta i dem :mrgreen:

25 Apr 2013, 23:08
Profile

Det mesta får min VM att framstå som timid just nu Jesper haha

25 Apr 2013, 23:12
Profile WWW

*vrålgarvar'
Jo.
Sant. :mrgreen: :mrgreen:

Skit me de,va säger du.? Mä eller utan pleka?

25 Apr 2013, 23:26
Profile

Me

25 Apr 2013, 23:31
Profile WWW

jv snygg " plankhög" ! :)

27 Apr 2013, 17:21
Profile

Fuck Vox.

Image

´Nuff said.

Det HÄR e vad idioterna skulle gjort från början för NU e det gitarr för mellan 15-20 lappar!

Johan Lundgren kan sin sak. Bra där. Detta halvtråkiga instrument i original,vilket ENBART bottnar i de förbannade originalmickarna,e nu en övertonsmaskin av rang.

Ärligt?

Den lirar ledigt på par med min P90 pålle..

Säger det igen va...

The idiots at Vox´s R&D are friggin MORONS! :evil:

Tack fö Stefan :wink:

27 Apr 2013, 21:09
Profile

Jag har precis bytt till Tesla P90 i min Vox ssc-33. Den har samma mickar som 77:an och det är skillnad. I och för sig tycker jag inte så illa om dom som du gör och jag tror tex att någon med mycket effekter i kedjan kan uppskatta dom mer än traditionalister med endast sladd mellan guran och stärk.
Halsmicken kom bättre till sin rätt än stallmicken men dom har en känsla av att inte vara på riktigt. Som att spela på en digitalrigg eller liknande. Spelkänslan är märklig imo.
Jag räknade med att eventuellt byta mickar när jag köpte min gitarr; och det finns ju faktiskt en hel del att välja på i Soapbarstorlek.
Undrar tex hur det skulle smaka med ett set Firebirdmickar med Cremé sarg :D ?
Hursomhelst, bra byggen (även den som jag har som är Indonesisk) så det är absolut värt att se över mickarna.
H/
Bosse Östman

28 Apr 2013, 10:36
Profile

Ja.
E benägen att hålla med dig. De e mkt bra gitarrer när man väl gett dem lite TLC å en setup. Riktigt bra rent av,men det står nu som jag ser det att begära i ljuset av listpris vs var de e tillverkade.

Nytänkandet i sin tur e naturligtvis åxå en del av konceptet,det man betalar för. Sättet att tex CNC köra den profilfrästa mittstocken ihop med gitarrens sargar å därmed bla få till en "archtop" av naturen att gitarren faktiskt mjukt sveper sig kring ens kropp e...annorlunda. Som i jävligt bra annorlunda i min mening.

Å spelkvaliteterna i instrumentet,för detta är verkligen ett instrument, står heller inte efter nått. Inget som helst rent av,å det e kanske ett ännu starkare incitament för det jag skriver ovan för jag verkligen förstår dem inte. Vox alltså.
De tillverkar denna rent formidabla gitarr...åsså hänger de i ngt mickexperiment som jag har väldigt svårt att se att det kan göra nån glad.
Jag e annars med dig i betraktan att halsmicken e den "mindre onda" av de två,men då e allt åxå stallmicken rent fruktansvärt illa. Till den grad att jag faktiskt inte vet om jag provat ngt sämre.
Framför allt pga att man komplett å fullständigt dödat all topp i den...å i det allt vad övertoner heter. Å...se en elgitarr skall som jag ser det producera sånt för att vara bra.

Ikväll har jag använt den ihop med en av mina specialare i form av ena FBT´n jag precis byggt färdigt i samband med rep,å när tom mina i sammanhanget luttrade bandkamrater reagerar över hur bra combon av gitarr/maskin är efter mickbytet..det säger en del :mrgreen: .
En sånhär Vox med ett par av Johans mickar i e fanimig inget annat än ljudmässigt guld. Gitarren i sig i sin tur e ju rent kopiöst lättspelad...
Så ja.
Jag tror faktiskt att jag efter en såhär kort tid kan säga att jag hittat mig/moddat till en ny favorit ihop med den gamle P90 pållen.
Helt enastående bra rent av,å det faktum att den väger in på sketna 3.3kg försämrar inte direkt den upplevelsen. På det tycker jag som tidigare sagt att den e vacker som få...

Så jo.
Den som vill ha sig en modernt producerad å genomtänkt halvacke ifrån den djupa änden av bassängen anser jag definitivt skall överväga en hdc77...å så bara inse från början att ett mickbyte MÅSTE till. Det å i mitt fall bleeds då...

28 Apr 2013, 23:10
Profile

Å som en kort update efter att ha använt den MYCKET sedan sista posten...
Den bara växer allt eftersom jag vänjer mig vid den.
En verklig supergitarr i min mening,vilket e lite anmärkningsvärt från min sida iom att gitarren e "ny". Ngt jag annars inte direkt skräder omkring mig med just nya skapelser.
Men jo.
En hdc77 e bra skit. Så e ´re. :mrgreen:

04 May 2013, 12:23
Profile

utan pskyddd 8) snyggast :)

04 May 2013, 12:29
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]