Någon har kastat sten å gurka i Vox planet. Vox e dum i huvudet.
Ärligt.
Någon på Vox e;
1/ Stendöv
2/Totalt dum i hela huvudet å lyssnar inte på folk som lirar trots att man skall nyskapa gitarrer...
Varför?
Jo,alltså mickarna i en Virage...den där hypade dyngan ÄR verkligen inget man ringer hem om. Jag har idag provat att kasta lite trix efter dem i avsikt att få in mer topp,mer dynamik å mer övertoner...å icke ett enda av de trick jag använt har gett ngt.
Men...

...nu e det så att mickarna har standard P90 soapbar storlek..å vi som pysslar lite med våra gitarrer känner igen det där. Basplatta å hela kitet.

Båda pottarna e fullstora 24mm Alpha.

Å splitswitcharna innehåller lite allmänt godis. Bla i form av mkt enkla passiva filter.

Å mickswitchen e en vanlig "Gibson" variant.
Ok. Så?
Ja,vad jag gjorde till slut var att jag installerade en Gibson P90. Mäter 8.2k i DC.
Å...det var som att ngn tog ur korken med ett 15mm genomsläpp som någon idiot satt i utblåset på en STCC bil. Vad som kom ut i andra änden var en 3,3kg lätt,extremt vacker,övertonsmaskin. Så e ´re.
Kort sagt rekommenderar jag vem som helst som äger en Virage att pensionera skiten som sitter där å hysta i vanliga P90´s of choice för gitarren förtjänar det.
NU är den allt den kan vara!! Å som sagt,övertonerna fanimig bara sprutar ur den. En av mina andra favoriter e ju min gamla Aria Pro II LS-600P som även den e försedd med Gibson P90-från fabrik,å den e....mer fokuserad å mer middig i tonen,men iom det kompletterar Vox´en å Arian varandra mkt bra nu.
I den vevan jag hade ner allt nu så gjorde jag en sickling av brädan i samma veva. Vart åxå ett steg framåt. Däremot skall jag ta mig för att skära om slopen på bandens avfällning mellan 12e å stallmicken så att jag KAN justera ner strängpacket till "min" standard. Inte skall..utan att jag KAN göra det,vilket i min erfarenhet frigör ton. Men..de e nog fan det som e att göra åxå.
Sägas skall att en Virage e krångligare att byta mickar i OM man släpper pottar mm. Nu e det samtidigt så att man kan klara sig med att bara släppa splitswitcharna å lätta lite på den lettrade muttern till mickswitchen. På så vis får man med sig splitswitcharna ut genom stallmickens hål å kan enkelt löda loss det man vill ha loss.
I mitt fall ville jag installera en treble bleed i samma veva,så det var bara att ta den omfattande varianten vid hornen det.
Till helgen e det ju mässa...å då skall det utan tvivel handlas ett par "vintage" liknande P90´s i nån form. Färdigsnackat för det e vad denna gitarren i min mening förtjänar.
Någon ÄR verkligen dum i HELA huvudet samtidigt på Vox!!
Med det sagt mina herrar..
Rent estetiskt?

...med...

...eller utan p-skydd?
Vad säger panelen?

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.