View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 07:52

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Byta kabeln på humbucker 
Author Message

Post Byta kabeln på humbucker
Hej, är på väg att göra en elektrisk renovering i min Gibson LP. När jag drar i kabeln till en av pickup:erna får jag känslan av att den kommer att bli för kort när man gör om allt. Hur svårt är det att byta själva kablen till humbuckern (2 ledare)?

18 Jun 2013, 08:49
Profile

Post Re: Byta kabeln på humbucker
Varför inte bara förlänga den?

18 Jun 2013, 09:06
Profile WWW

Ah, det är "ok" att göra så?

18 Jun 2013, 09:13
Profile

dandysam wrote:
Ah, det är "ok" att göra så?

Självklart! Ingen annan som ser hur det ser ut när det är ihopskruvat, har ingen som helst betydelse ljudmässigt. Om du vill att det ska se prydligt ut, letar du reda på samma sorts kabel, löder ihop, och värmer på lite krympslang ovanpå lödningen.

18 Jun 2013, 09:36
Profile WWW

Inser att jag nog inte bör ge mig på detta. Vem i Göteborgstrakten skulle ni förlita er på vad det gäller gitarrelektronik?

18 Jun 2013, 11:14
Profile

dandysam wrote:
Inser att jag nog inte bör ge mig på detta. Vem i Göteborgstrakten skulle ni förlita er på vad det gäller gitarrelektronik?

"Sockerbit" funkar också. :wink:

18 Jun 2013, 11:49
Profile WWW

Eltejp går bra också :?

Detta grejar Du bara ledare + strumpan som ska skarvas , har Du ingen 2 delad högtalarkabel eller gammal lampa som kan offra en sladdbit?

Annars valfri musikaffär

18 Jun 2013, 12:34
Profile ICQ WWW

Försökte mig på denna manöver med ett par telemickar jag hade. Den ena gick efter en hel del pill, men den andra råkade jag sabba nästan helt. Kablarna är ju ihoplödda med kopparspolen, och tråden denna består av är väldigt tunn och bräcklig. Slutade med att Johan Lundgren fick laga den åt mig, till en kostnad på en 700 spänn. Så är du stadig på handen och säker på att löda, kör på. Är du mer som jag, en glad amatör utan några egentliga kunskaper, ta den säkra vägen och ge jobbet till någon kunnig.

18 Jun 2013, 13:48
Profile WWW

Robert wrote:
Försökte mig på denna manöver med ett par telemickar jag hade. Den ena gick efter en hel del pill, men den andra råkade jag sabba nästan helt. Kablarna är ju ihoplödda med kopparspolen, och tråden denna består av är väldigt tunn och bräcklig. Slutade med att Johan Lundgren fick laga den åt mig, till en kostnad på en 700 spänn. Så är du stadig på handen och säker på att löda, kör på. Är du mer som jag, en glad amatör utan några egentliga kunskaper, ta den säkra vägen och ge jobbet till någon kunnig.

Fast rådet var ju att förlänga själva kabeln, inte peta på micken. Vill man absolut inte ha skarvad kabel så skicka till Lundgren , vänta några veckor och betala en slant. Att förlänga kabeln i andra änden kan inte orsaka fel på micken

18 Jun 2013, 14:27
Profile ICQ WWW

Robert wrote:

Halva nöjet är ju att lära sig nåt på köpet, om man nu är intresserad av det, jag tycker nog att det är nästan lika kul att skruva/meka med prylar som att använda dem!
Men visst är, har man tummen mitt i, kanske man inte ska ge sig på känsliga lödningar, är man händig och läser på lite (googlar), inga problem!
Fast jag skulle ju inte ge mig på det om det vore en PAF :wink:

18 Jun 2013, 14:32
Profile

holmis63 wrote:
Robert wrote:
Fast jag skulle ju inte ge mig på det om det vore en PAF :wink:

Om det var en PAF (nu pratar vi gammal värdefull orginal) som hade för kort kabel hade jag personligen skarvat den HELLRE än att försöka byta kabel eller skicka iväg den. Vet att tex Lundgren är väldigt noga att han inte tar ansvar om micken går åt pipan när han håller på med den, det meddelandet fick jag i alla fall några år sen när jag hade en med glapp i.

18 Jun 2013, 14:49
Profile ICQ WWW

Tack för tipsen! Jag skall nog köpa lite kabel och öva på. En fråga till i sammanhanget. Funderar på dom där wiring-kit:en. Jag har en Gibson Les Paul CS G(R)0'a. Är det korta skaft som gäller då? Är det samma sak om dom kommer färdigmonterade på ett fiberboard eller behöver jag ta långa skaft då?

18 Jun 2013, 15:15
Profile

dandysam wrote:
Tack för tipsen! Jag skall nog köpa lite kabel och öva på. En fråga till i sammanhanget. Funderar på dom där wiring-kit:en. Jag har en Gibson Les Paul CS G(R)0'a. Är det korta skaft som gäller då? Är det samma sak om dom kommer färdigmonterade på ett fiberboard eller behöver jag ta långa skaft då?

Tja Du .. hur var det nu igen.... Historic serien har korta skaft , din är ju inte ur Historic serien men jag TROR den också har lite routat kring hålet för poten inuti i så fall minst 80% på att det ska vara korta skaft. Man tog ju ur lite trä där på gamla goda tiden för att få plats med skaften. Annars kan du väl bara kolla på de som sitter där redan ? 8)

Kanske en bild annars? Sitter dom på platta är det långa varianten garanterat.

18 Jun 2013, 15:28
Profile ICQ WWW

Bild på insidan iaf:
Image

18 Jun 2013, 15:35
Profile

Om du ska förlänga kabeln och vill vara seriös gör du så här: skala kabeln så att mittledaren går fri och har ca en centimeter isolering. Gör samma sak på den biten du ska skarva på. Lödda ihop mittledarna. Dra runt isoleringstejp över skarven, är man ännu seriösare trär man på krympslang innan man skarvar. Nu ska alltså skärmen ihop; linda på kopparfolie så att den går ut en bit över skärmen på kablarna och löd ändarna av folien mot skärmen på båda sidorna. Snyggt och dessutom skärmat!

Last edited by dynaflux on 19 Jun 2013, 15:57, edited 1 time in total.

19 Jun 2013, 12:51
Profile WWW

Rätt simpel grej att byta.
Även brott i spolen är enkla att fixa.

Äger du en lödkolv?
Isf så kan jag guida dig.

19 Jun 2013, 15:10
Profile

dynaflux wrote:
Om du ska förlänga kabeln och vill vara seriös gör du så här: skala kabeln så att mittledaren går fri och har ca en centimeter isolering. Gör samma sak på den biten du ska skarva på. Lödda ihop mittledarna. Dra runt isoleringstejp över skarven, är man ännu seriösare trär man på krympslang innan man skarvar. Nu ska alltså skärmen ihop; linda på kopparfolie så att den går ut en bit över skärmen på kablarna och löd ändarna av folien mot skärmen på båda sidorna. Snyggt och dessutom skärmat!

Tack för tipset. Vart får man tag i kopparfolie billigt och i små förpackningar? Och räcker det inte bara med att försöka löda ihop själva ändarna av skärmen? Fast hur gör man det när den är rund iofs? Måste man löda runt hela skarven runt om?

19 Jun 2013, 17:13
Profile

gibsonclassic2001 wrote:

Äger du en lödkolv?

Tack för erbjudandet. Är mer inne på att förlänga enligt tidigare förslag. Har ställt lite kompletterande frågor...

19 Jun 2013, 17:14
Profile

Går bra att löda skärmen också.
Finns supertunn krympslang på elfa.
Sätt den över ledaren.
Dra sedan över skärmen och löd ihop.

19 Jun 2013, 21:00
Profile

gibsonclassic2001 wrote:
Hur man reparerar ett brott i spolen skulle jag gärna lära mej.du kanske ska starta en ny tråd om det? Skulle nog uppskattas.
Äger du en lödkolv?

19 Jun 2013, 21:28
Profile ICQ YIM WWW

Krångla inte till det. Löd ihop signal och jord, samt skärm (inte helt nödvändigt att förlänga den, tänk på standard Fender SC mikar som plockar upp mycket mer, oskärmat) med deN nya kabelsnutten. Färdigt!

Skärmade kablar gör inte så mycket för brumreducering, potar och switch är ändå öppna för störningar. Det mesta oönskade plockas ändå upp av mikarna.

19 Jun 2013, 22:41
Profile WWW

kjelle wrote:
dandysam wrote:

Det är dödssynd att skarva kabel i gitarr med sockerbit

20 Jun 2013, 09:42
Profile

Mrcool wrote:
kjelle wrote:

Det är dödssynd att skarva kabel i gitarr med sockerbit

Det är möjligt att jag inte skulle komma in i himlen för den synden, men det funkar. Skulle själv inte göra det, eftersom jag kan löda, och har det som behövs, men istället för att lämna in gitarren för en sån här enkel åtgärd, tycker jag att det kan passera utan att bli bannlyst.

Last edited by kjelle on 20 Jun 2013, 14:30, edited 1 time in total.

20 Jun 2013, 09:57
Profile WWW

Kan man inte löda så behöver man inte ens göra det heller. Tvinna ihop kablarna och tejpa med eltejp. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har en nybörjar gura som jag gjort så på och den har fungerat hur bra som helst. Bara kontakt finns och det sitter fast så funkar det 8)

20 Jun 2013, 14:19
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Kan man inte löda så behöver man inte ens göra det heller. Tvinna ihop kablarna och tejpa med eltejp. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har en nybörjar gura som jag gjort så på och den har fungerat hur bra som helst. Bara kontakt finns och det sitter fast så funkar det 8)

Nja, där är nog gränsen för att be om problem i närtid passerad för min del. Glapp, eller åtminstone risk för väldigt dålig kontakt, med dålig signal som följd, är att vänta.
Gör man så, kommer både Leo Fender och Les Paul att vakta i Pärleporten och se till att man inte kommer in! Image Image

20 Jun 2013, 14:36
Profile WWW

kjelle wrote:
Frisk wrote:

Nja, där är nog gränsen för att be om problem i närtid passerad för min del. Glapp, eller åtminstone risk för väldigt dålig kontakt, med dålig signal som följd, är att vänta.
Gör man så, kommer både Leo Fender och Les Paul att vakta i Pärleporten och se till att man inte kommer in! Image Image

Äsch då har fungerat i sju år på den gitarren jag gjorde det (hade inga lödverktyg på den tiden). Fast jag spelar inte så ofta på den heller. En kopplingsplint a.k.a "sockerbit" fungerar ju ännu bättre. Slöseri att betala nån för lödning om man inte har grejerna. Lös det provisoriskt och sen köper du lödverktyg och lär dig löda under tiden, sen när tiden är kommen så fixar du det med lödning :D

20 Jun 2013, 14:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]