Re: Telecaster neck pup cover
Goran wrote:
, så sannolikt är alla mina mässing. I lite olika nyanser helt klart.
M a o är materialen så pass lika att man måste titta med lupp typ?
Det är svårare att skilja på olika typer av mässing; helt klart. Nickel silver (min favvo) -är dock metall färgat.
Relaterat:
Jag tillsammans med några andra har faktiskt nyligen gjort test modell större på just detta med kåpors påverkan över Tele mickar. Och resultatet av dessa tester har tydligt visat precis samma sak; som fallet med kåpade PAF-mickar: Det hänger på hur nära slugpolerna man lyckas att montera kåpan. På en Tele mick handlar det om att modifiera kåpan för att passa optimalare över själva spolen. Detta gör man så här:
- Tag ett skjutmått och mät avståndet från ytan av mickens bottenplatta till toppen.
- Mät djupet i kåpan på två ställen; där båda E-polerna hamnar.
- Sedan är det bara att ta en rak metall fil och slipa ner kanterna på kåpan; ytorna vid sidorna av 'piggarna'.
- Var extra noga med att runda av vassa slipkanter + rengöra bort metalldamm mellan varje testmontering/montering.
- Beroende på typ av kåpa; kan man ibland bli tvungen att runda av kanterna på mickens topp bobbin platta. (Rekommenderar dock inte detta för andra än de som jävligt koll.)
Ju närmare man kommer = Ju bättre låter det. Precis som i fallet PAF -ger detta en tightare -istället för en muddigare 'burkighet' i soundet. Nickelsilver kåpor funkar också bättre än koppar -när det gäller att motverka mudd. Utseendet på micken förblir precis samma som på en orginal mick.
/ Jonken