I-Me-Mine wrote:
Halkan brukar väl inte få odelat positiva omdömen?
Åtminstone vad det gäller att korrekt beskriva sina egna produkter...
Men det är kanske bara avundsjuka och elakt förtal.
Vet jag inte , däremot vet jag att han kan mer än någon annan jag vet om just Vintage Fender, så dit skulle jag gå om jag var i din situation.
Problemet är att när det är omlackat och fixat lite med så ÄR det svårt att se exakt vad man har att göra med. man behöver en referensgitarr bredvid + åratals erfarenhet.
det är ju 3 delar i detta
halsen
kroppen
delarna
Några saker är lätta att se om det är korrekt , och det finns mycket info på nätet. Tex delarna (stall , mickar, plektrumskydd)
Halsen ser man i verkligheten om den är rätt , speciellt om man har en referens.
Kroppen är svårast, speciellt när den är omlackad.
Den stora nöten att knäcka här är ju hur du känner säljaren, hur denne presenterar gitarren och vad denne kan om den, och i slutändan om du litar på denne.
Är det nej på förtroende för säljaren så blir det ju mycket svårare då du måste kolla det mesta själv.
Är säljaren någon du litar på blir det genast något lättare, då verifierar man bara det denne säger om gitarren.
Vad gäller markeringen på halsen så säger olika källor lite olika, en del påstår sig absolut sett sena 59 och tidiga 60 utan blyerts,
andra har ju blyerts redan 8-59 , jag såg senast en 12-59 som var MINT och den hade blyerts....
En sån här hals såldes för ett tag sen löst på GMF (tror jag det var) som en 59 utan märkning. Om det är samma hals som nu hamnat på en kropp?
som sagt allt beror på ditt förhållande till säljaren
Andra som är duktiga på strator är ju Hasse Adlib, andra 'vintage handlare' som ex Björn på Tiptop, Vår egen bojare Fastback, finns ju även flera här som kan dessa.
Men att garantera (typ skriva värderingsintyg) kanske begränsar skaran lite grann.
Det problemet som uppstår lite när man värderar dessa hos en handlare är ju att denne ser det lite som att den kanske blir till salu efter värderingen och man vill ligga lite lågt så den biten skall man kanske utelämna och istället fokusera på äktheten.