Lite reflektioner tätt inpå modden.
Att inputjacken släpper i dessa mer eller mindre rutinmässigt vet vi ju.
Vid industriell tillverkning används ju våglödningsmaskiner,å VK;n e ju i sin tur en kinesisk produkt,där kanske kvalitets säkringen ännu inte alltid e den bästa.
Hur som så tror JAG att ett av huvudproblemen e att tennet i maskinerna helt enkelt antingen håller för dålig kvalitet eller helt enkelt för låg temperatur.
Nog för att våglödda mönsterkort kan ha ett "frostigt" utseende,men det som var iaf i denna valvekingen var rent ut sagt löjligt.
Mkt svårt att bedömda med den mängd lödningar vad som var direkta kallödningar.
Därför togs beslutet att löda om.
Till saken hör att stärken e ung 8 månader gammal.
Grejen med en VK e att den väl inte direkt e känd för att varken vara det mest välljudande i rörstärkarsammanhang eller det mest dynamiska.
Det e ett higain monster i eg mening,i samma genré som 5105/6505 osv.
Stärkarn har på konventionellt manér ett hi å ett lowgain uttag.
Rent praktiskt e higain uttaget just det....hi som i HIgain.
Helt oavändbart som input för ngt annat än metalldist.
Detta oavsett hur man ställer gainpotten.
Så fort man ens öppnar den med guran i higain uttaget blir det dist enl ovan.
På lowgain ingången kan man KNAPPT öppna gainpotten innan resultatet e detsamma=oanvändbart å dynamiklöst.
I min mening stjäl det åxå stora mängder kapacitet från orginalelementet som sitter i-även om det nu e rent ut sagt midscoopat utav helvete.
Till saken hör att maskinen har en "insane" switch.
Jag TROR det e den som vi tidigare kikat på med diodkopplingen?
Mao,även om man som nu trimmar ner R111 finns där dist nog så det räcker till ren rundgångskross i alla fall.
Det med att löda om korten i den då.
Ja...NÅTT gjorde det,för rent praktiskt i retroperspektiv fick stärkarn helt plötsligt ett mått av rörcreme i distat läge.
En förändring jag ser som en STOR vinst rent praktiskt.
VAR det suttit...ptja...din gissning e så god som min,men NÅN form av signalstörning har där iaf helt klart varit.
Nu landade jag på 220k Ohm för R111,men handen på hjärtat e jag helt övertygad om att detta värde går att sänka ännu mer.
Skulle gissa ngn stans mellan 47 å 100 för den som önskar ännu mer dynamik i gainsteget utan att modda mer än så.
Oavsett har denna enkla modifiering breddat Valvekingens kapacitet ngt avsevärt,å i ljuset av vad en VK kostar ser jag därför detta efter modden som ett mkt mkt prisvärt alternativ för den som e lite praktiskt lagd å jagar en riktigt billig,å ny,rörstärkare.
Ngr reflektioner jag nu gör e ifall man skulle försöka rensa upp ljudbilden på cleankanalen.(Vilket naturligtvis påverkar hela stärkarns ljudbild)
Såvitt jag kan bedöma från schemat(nope...jag har idiotiskt nog inte mätt igår när jag hade den öppen) e drivspänningarna in mot förstegsrören inte överdrivet höga.
Frågan e om det kunde vara ide att kika på att höja dem ngt i avsikt att bli av med den "bassman" effekten stärkarn har när man öppnar spjällen på clean.?
Om jag tex kopplar en OD framför i linan mot clean...så...visst..,men på mer eller mindre öppna spjäll in i en gammal Malmbergare med greenbacks så får JAG iaf säga att isf tycker jag den låter bättre utan OD:n igång(en helt ny MXR fö)i det att man kopplar över i distkanalen istället.
Fö.
Dynamiken i distpotten blev som sagt mer human.
För 80 tals rock ställer jag den nu runt kl 12,å för bluesrock ngnstans runt kl 9 ung.
E medveten om att ifall man får pre-amp rören att "gå renare" genom att öka B+ till dem kommer distmängden sjunka,men det finns att ta av...[;)]
B+ kan väl som jag ser det förändras genom att man flyttar värdena på motstånden i spänningsdelarn för utgången för B+.?
Oavsett.
En Valveking moddad enl ovan har man som jag ser det handlat på sig för 2 lappar initialt.
Runt 2 lappar å totalt en halvtimmas jobb kanske....tycker iaf inte jag e så pjåkigt för en mer eller mindre ny rörförstärkare som efter modifieringen...ja...den låter kanske inte som en Tubewonder direkt,men iaf bra FAN mkt bättre än vad den gör som orginal.
Skall jag säga nått kan det vara att det nu e en ANVÄNDBAR 50 wattare,å ser man det hela gentemot pengarna som e inblandade tycker jag det hela e mycket prisvärt.
Tack Tubis å ni andra för inputen!!!!![:D]
Grejen e väl att modden får ses som enkel.
Vidare e denna konstruerad så att den laddar ur relativt fort i det att man bryter strömmen i likhet med många andra moderna stärkare.
Mätte B+ in mot slutrören,som i detta fallet e ett par Ruby 6L6,å den låg på 476 volt.
Med 1 Ohm/3 watts motstånden inlödda över jord visade sig strömmen över resp pipa i varmt tillstånd vara 32mA.
Mao..inget att direkt slåss med.
I det att jag kapade masken för att löda in motstånden kan jag fö nämna att masken e relativt tjock.
Dvs den fixar stora mängder ström vid behov,å vad vidare e låg den "tungt" i epoxyn.
Men...vad tror ni gubbar?
Kan det vara ide att kliva upp i B+ in mot pre-ampen i avsikt att göra denna lilla nu prisvärda stärkare mer ren i ljudbild.?
jesper@gofastparts.se