Re: 15-tummare, alternativ till JBL?
Såsom varande JBL D130 F- fanatiker känner jag att det är på sin plats med lite förtydliganden om varför IMHO den låter hårt i en standard (om det nu finns någon) Fenderkrets.
Det är en väldigt distinkt och tydlig högtalare, allt kommer fram, alla nyanser. I de flesta Fenderstärkare sitter kombon 3,3M /10pF i slutet på Vibratokanalen. (Schemat jag hittade på Vibroverben var t.o.m 4,7M/10pF (lite suddigt)).
Som många här redan vet stryper denna kombo signalen förutom diskanten, och håller med, det låter inte helt trivsamt distat. Med kombon bortplockad så är det inga problem med vass ton... Som en del kanske minns härjade jag för ett par år sedan runt rejält med min Dual Showman, 5 gainsteg, dist tills man kräks om man vill. Lars Bluesdad konstruerade då en alternativ krets, där kombon togs bort, med ett mixerrör med lägre gain för att hantera den ökade signalen från försteget. Funkar utmärkt, låter precis som det ska i mitt tycke.
Nu förstår jag att ägaren kanske inte vill bygga om just dessa delarna, min tanke var att peka på att det egentligen inte är högtalaren utan kombinationen högtalare/förstegskonstruktion som inte är trivsam med dist.
Stevie Ray Vaughan använde vad jag läst ofta dessa högtalare, så helt fel till skitig blues kan de inte vara.
Sven-Johan är också som någon nämnde en stor vän av denna högtalare, han kanske dyker upp och kan ge ytterligare input?