View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 01:00

Reply to topic  [ 9 posts ] 
15-tummare, alternativ till JBL? 
Author Message

Jag har en gammal Vibroverb inne för mod. Den har fått bl.a katodbias, och en del annat tweakande, i akt och mening att förvandla den till en skitig bluesstärk. Det som sätter käppar i hjulet är elementet, ett JBL D130F. Så fort stärkaren antyder minsta dist låter det för j-ligt. Jag har fått tweaka med andra element för att få till det önskade soundet, men nu krävs en annan 15-tummare. Har panelen nån erfarenhet av 15-tummare som låter lite mer som vanliga högtalare? JBL:en är konstruerad för att få ut mesta möjliga diskan/högmid, och det passar illa med ett smådistigt bluesljud.

http://kuhnamps.com

11 Dec 2011, 21:02
Profile ICQ WWW

Post Re: 15-tummare, alternativ till JBL?
Kan inget om 15-tummare men Sven-Johan har (hade?) en Vibrobverb BF som han jobbat en del med och som lät sjukt bra som lättcrunchrocker. Jag vet inte vad det var för element i den, men det var väldigt fin balans i tonen. Bara för att jag minns det så positivt var det bergis ett JBLD130F och inga vettiga slutsatser kan dras därav.. men man kan ju alltid fråga honom!
/Gunnar

11 Dec 2011, 21:18
Profile

Jovisst Izzy; upp till lättcrunch låter det hyggligt, men så fort man går över gränsen låter det apa. Har verkligen hårdtestat elementet med olika stärkare och så. Och stärkaren låter kalas med alla möjliga 12-tummare. JBL:en blir helt enkelt äckligt vass när den ska ta hand om lite distat ljud.

11 Dec 2011, 22:21
Profile ICQ WWW

Fender, smådist och blues...verkar ju som att Jensen P15N eller dess keramiska motsvarighet skulle vara default-högtalare där..?
Själv har jag dock inte erfarenhet just av 15-tummaren.

12 Dec 2011, 01:10
Profile

Tack, ska kolla...

12 Dec 2011, 20:25
Profile ICQ WWW

Jag kör med ett Weber 15F150. Riktigt bra, lite scoopat jämfört med en Celestion Blue men ett riktigt gott sound. Tror det är deras variant på ett Jensen C15N

12 Dec 2011, 20:34
Profile

Utan att veta ett dugg tror jag på denna:
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3431

Jag gör det eftersom jag tycker WGS G12 och G10 C låter så in i bängen trevliga,
"amerikanska" utan alltför mkt midscoop och utan ful-hård diskant.
Ett sätt att göra glada upptäckter är att helt enkelt chansköpa :D
Det var så jag upptäckte att Jensen Mod 12-70 är ett riktigt sleeper-element...
Men, det är ju inte 15" så vad vet jag?

12 Dec 2011, 21:21
Profile

Såsom varande JBL D130 F- fanatiker känner jag att det är på sin plats med lite förtydliganden om varför IMHO den låter hårt i en standard (om det nu finns någon) Fenderkrets. :)

Det är en väldigt distinkt och tydlig högtalare, allt kommer fram, alla nyanser. I de flesta Fenderstärkare sitter kombon 3,3M /10pF i slutet på Vibratokanalen. (Schemat jag hittade på Vibroverben var t.o.m 4,7M/10pF (lite suddigt)).

Som många här redan vet stryper denna kombo signalen förutom diskanten, och håller med, det låter inte helt trivsamt distat. Med kombon bortplockad så är det inga problem med vass ton... Som en del kanske minns härjade jag för ett par år sedan runt rejält med min Dual Showman, 5 gainsteg, dist tills man kräks om man vill. Lars Bluesdad konstruerade då en alternativ krets, där kombon togs bort, med ett mixerrör med lägre gain för att hantera den ökade signalen från försteget. Funkar utmärkt, låter precis som det ska i mitt tycke. :lol:

Nu förstår jag att ägaren kanske inte vill bygga om just dessa delarna, min tanke var att peka på att det egentligen inte är högtalaren utan kombinationen högtalare/förstegskonstruktion som inte är trivsam med dist.

Stevie Ray Vaughan använde vad jag läst ofta dessa högtalare, så helt fel till skitig blues kan de inte vara. :wink:

Sven-Johan är också som någon nämnde en stor vän av denna högtalare, han kanske dyker upp och kan ge ytterligare input?

12 Dec 2011, 22:49
Profile

Ett Weber California med H dome skulle nog sitta fint där. Har en sådan som det dock kommit nåt skräp i (skrapljud på högvolym, ska försöka "operera" nån gång), och den lider inte av vass diskant.

12 Dec 2011, 23:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]