View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:29

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hur mycket missmatch kan man ha på slutrören? 
Author Message

Post Hur mycket missmatch kan man ha på slutrören?
Hur mycket kan man missmatcha slutrör? Jag kollade bias på mitt bygge och det verkar som att det diffar 10mA då rören blivit ordentligt varma. Det röret som går varmare ligger inom gränsen för vad det tål så det är ingen fara så och stärkaren låter inte dåligt eller brummar mycket heller.

Plockade ut de rören som matchade bäst med 2mA skillnad men jag kanske inte väntade nog länge med att mäta, väntade bara någon minut. Skall kolla om jag se om jag hitta några som matchar bättre då dom blivit ordentligt varma, har fyra stycken från stärkaren jag slaktade så med lite tur kanske jag kan hitta nåt som matchar bättre.

Hur mycket missmatch kan man egentligen ha?

07 Apr 2012, 13:37
Profile

Post Re: Hur mycket missmatch kan man ha på slutrören?
Därom tvista di lärde! Men så länge du ställer bias efter det hottare röret är det ingen fara. Bäst är förstås att bygga om till individuellt stälbar bias, då kan du köra med vilka rör som helst, tom blanda sorter. Kan låta rätt bra i vissa fall.

http://kuhnamps.com

07 Apr 2012, 15:28
Profile ICQ WWW

Jag har faktiskt funderat på att bygga om så man kan justera individuellt. Visst har vissa Fender Silverface stärkare en humbalance pot som just justerar bias mellan de olika rören, rörparen? Eller är det nåt annat som gäller om man skall ha justerbar bias för två slutrör?

07 Apr 2012, 16:50
Profile

Jag har ju lekt med det där en del. Bla då genom att jag modifierat biaskretsen så att där ligger en balanspott mellan utgångarna till resp rör - om normalt 1k-5k. Ifrån respektive utgång ligger där vidare oftast en resistor om 50k-100k mot backen för att skapa kontrollerat "läckage",och iom det få balanspotten att fungera.(Det resistorvärdet går det alldeles utmärkt att variera ganska kraftigt så länge det FINNS en resistor där och genom att variera det justerar man även hysteresis på balanspotten i sig.)

En annan lösning e ju den bla Dynacord använde där man installerat en utgång från "rå spänningen" i form av en pott mot respektive slutrör. Den lösningen anser jag personligen e mindre smidig...tänker rent failsafe då. Dvs,om en av trimpottarna ,oavsett anledning, kastar in handduken så ryker slutröret som ett brev på posten.
Om man istället har en "master" biaspott och efter det delar upp spänningen mot respektive rör...ja,antingen har man bias spänning eller inte.

Image

Här har du exempel på en sådan balans setup jag snackar om. I detta fallet på PI kortet till en Roland Bolt,men själva designen är ärligt stulen från FBT. Fungerar gör det iaf klockrent.

De två beiga resistorerna e original 220k ut mot resp slutrör och de två grönfärgade med en liten bit krympslang på sin ände är "läckage" resistorerna.

07 Apr 2012, 19:12
Profile

Nu har jag varit i källaren och gjort klart det sista på stärkaren, nu återstår bara att klä bakstycket av kabinettet. Passade då på att testa byta ena slutröret och hade turen att hitta rätt, det nya röret drog 1.5 mA mer än det jag lämnade kvar. Dock så diffade dessa två rör mer de första minutrarna än de tidigare två men då stärkaren blivit ordentligt var så blev diffen endast 1.5 mA.

Jesper, har du nåt schema på din koppling av balanspoten?

07 Apr 2012, 22:33
Profile

Jag har som sagt kopierat lösningen från FBT.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/FBT_500_R2.pdf

Antar att man löste det så för att slippa harva omkring med matchning när det begav sig. Lösningen fungerar mycket bra och tar i min mening ut all gissning ur ekvationen.

Du ser ju var bias spänningen går in mot slutrören vid punkt E. Där sitter balanspotten och därifrån ser du hur det leder två resistorer om 47k i backen från resp utgång av potten ifråga.

08 Apr 2012, 16:20
Profile

Tackar, får se hur jag gör om jag bygger om eller inte.

08 Apr 2012, 16:43
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]